Holdet 2022 If/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Elisabeth Husum, Steen Reimers
Hold 2022 If/3g (3g If)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oplæg
Titel 2 Computeren
Titel 3 Passwords
Titel 4 Projekt 1: Unge og søvnproblemer
Titel 5 Den iterative arbejdsproces
Titel 6 Double Diamond
Titel 7 Databaser og SQL
Titel 8 ProjektModel
Titel 9 Databaser Rerun
Titel 10 Systemudvikling i Python
Titel 11 UX design
Titel 12 repetition og afleveringsopgaver
Titel 13 Virksomheden systemer
Titel 14 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oplæg

Eleverne afholder et mundtligt oplæg.
De vælger selv et it-emne, der interesserer dem. De fordyber sig i det selvvalgte emne og fremlægger på klassen.
Oplægget er med til at sætte fokus på deres mundtlige formidlingskompetence. Herunder skal de forholde sig til Blooms taksonomi.

Materialer
Blooms taksonomi
https://studypedia.au.dk/eksamen/krav-til-eksamen#:~:text=Forst%C3%A5%20eksamenskrav%20gennem%20taksonomier&text=Du%20kan%20bruge%20taksonomier%20til

It
Elevernes evne til at forholde sig til den enkeltes, uddannelsens og samfundets brug af it gennem teoretisk indsigt i styrkes, da dette er et krav til oplægget.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Computeren

Computeren

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb arbejdes der med computerens fysiske opbygning.

Faglige mål
̶ modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse

Anvendt materiale
Computeren, Informatik, Systime:
https://informatik.systime.dk/?id=676&L=0
https://informatik.systime.dk/?id=754
https://informatik.systime.dk/?id=755
https://informatik.systime.dk/?id=756
https://informatik.systime.dk/?id=757
https://informatik.systime.dk/?id=759
https://informatik.systime.dk/?id=685
https://informatik.systime.dk/?id=684
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Passwords

Skabelon:
Med udgangspunkt i et professionelt materiale til virksomheder, gennemgås et kursus i begrebet passwords.

Formål (faglige mål)
̶ redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed

Indhold (Kernestof og supplerende stof)
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer

Materialer:
"Passwords" fra CyperPilot. Powerpoint.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den iterative arbejdsproces

Introduktion til den iterative arbejdsproces

Formål (faglige mål)
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materialer:
Fra idé til færdigt it-system, Informatik, Systime:  
https://informatik.systime.dk/?id=1046
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Double Diamond

Med udgangspunkt i projektet "Unge og søvnmangel", skal eleverne arbejde med interaktionsdesign med udgangspunkt i Double Diamond

Formål (faglige mål)
̶ løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
̶ redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer

Indhold (Kernestof og supplerende stof)
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ arbejdsformer i udviklingsarbejdet
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign

Materialer:
Eget materiale om Double Diamond (inspiration fra Rune Schmidt) om:
Problem
• Diskresearch (https://cfiaarhus.dk/sites/default/files/content/metoder/deskresearch.pdf)
• Interview
• Persona
• Nutidsscenarie
Problembeskrivelse
• Brainstorm
• Fremtidsscenarie
• Use Case-diagram (https://www.lucidchart.com/pages/uml-use-case-diagram)
• Prototype 1 (https://informatik.systime.dk/?id=1010#c3626)
• Brugertest (https://informatik.systime.dk/?id=1119)
• Prototype 2 (https://www.youtube.com/watch?v=UboBMoWSvdQ og https://marvelapp.com/)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Databaser og SQL

Databaser og SQL
Projektledelse og projektstyring til baggrund

Læsestof: https://informatik.systime.dk/?id=1134
Hele kapitel 3 til baggrund

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biludlejningsfirma 28-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 ProjektModel

Forløber samtidigt med SQL- og Python-forløb
Introduktion til projektmodellerne: vandfald og iterativt (PT)
Arbejde med aktiviteter, varighed, afhængighed, ressourser og belastning.
Eksempler gennemarbejdes (rød sofa og udvikling af større spil)
med øvelser i projektværktøjet ProjectLibre
Intro til arbejde med større database-, datascience,-, Big Data- og Decision Support Systemer (herunder Dash-boards og Datamarts)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Databaser Rerun

Arbejde med databaseteori, -design, -konstruktion og anvendelse
Eksempler, der opsummerer de vigtigste SQL-kommandoer

læsning:
https://informatik.systime.dk/?id=1134

øvelser (supplerende):
https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/sql

reference (ordbog):
https://www.sqltutorial.org/sql-cheat-sheet/

overblik, læse, øve:
https://www.sqltutorial.org/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Systemudvikling i Python

Systemudvikling med Python
Arbejde med programmering i forlængelse af analyse og design.
Prototyping i forlængelse af vandfaldsmodellen.
Både top-down og bottom-up og thinking (kridttavler) classroom.
Video-content fra Moshe, CT-på Kahn (Kim Merrell) og W3schools ifht. Python som eksempel på programmeringsværktøj. (ialt nedslag i 10timers videomateriale)
Arbejdsformer: bevægelse fra prosatekstopgave, over afkodning, analyse, design til programmering og et færdigt Python program - OG tilbage.
Computational thinking dækket vhja. Kahn (intro to computer science - Python, med Kim Merrell)
Detaljer i One-Note
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Elevoplæg 14-02-2025
Double Diamond - fasen "Prototype 2" 17-02-2025
Double diamond - modellen 17-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 UX design

Vi arbejder med UX design samt farver og gestalt-love.


Faglige mål:

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling. Eleverne skal kunne
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning. Eleverne skal kunne
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer

Interaktionsdesign. Eleverne skal kunne
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer


Kernestof:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Internet - HTML og CSS
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 repetition og afleveringsopgaver

opsummering og aflevering af diverse opgaver fra tidligere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksamensprojekt

Tema: deleøkonomi

Processen
Projektarbejde under vejledning af læreren. Der arbejdes i fortrinsvis 3-mands-grupper.
It-systemet udarbejdes i fællesskab i gruppen.
Det er vigtigt, at alle projektdeltagere bidrager lige meget til udvikling af it-systemet.

Krav
Projektet skal være inden for rammerne af temaet, og eksamensprojektbeskrivelsen skal godkendes af RE.

I skal gennem projektet demonstrere, at I kan:
· løse et autentisk problem, hvor design af et it-system indgår i løsningen
· planlægge, udarbejde og evaluere et it-system
· reflektere over relevant arkitektur, sikkerhed og innovation i forhold til it-systemet
· bruge programmering til at undersøge et emne eller problemområde, med henblik på - via programmets funktion - at skabe ny indsigt eller til at løse et problem

To afleveringer
Rapport I er ”Eksamensprojektbeskrivelse”.

Rapport II er ”Eksamensprojekt og it-system”.
Denne aflevering indeholder
· Eksamensprojektbeskrivelsen.
Vær opmærksom på, at der kan være lavet ændringer i forhold til første aflevering. Disse eventuelle ændringer må gerne være markeret f.eks. med rødt.
· Eksamensprojektet.
· It-systemet.

Bedømmelse
Den første aflevering kommenteres med henblik på godkendelse i forhold til eksamensprojektet.
Den anden aflevering indgår i grundlaget for den afsluttende standpunktskarakter og udgør grundlaget for en eventuel prøve. Denne aflevering kommenteres ikke.

Samlet rapport-omfang er ca. 5 sider pr. elev.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer