Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Husum, Steen Reimers
|
Hold
|
2022 If/3g (3g If)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oplæg
Eleverne afholder et mundtligt oplæg.
De vælger selv et it-emne, der interesserer dem. De fordyber sig i det selvvalgte emne og fremlægger på klassen.
Oplægget er med til at sætte fokus på deres mundtlige formidlingskompetence. Herunder skal de forholde sig til Blooms taksonomi.
Materialer
Blooms taksonomi
https://studypedia.au.dk/eksamen/krav-til-eksamen#:~:text=Forst%C3%A5%20eksamenskrav%20gennem%20taksonomier&text=Du%20kan%20bruge%20taksonomier%20til
It
Elevernes evne til at forholde sig til den enkeltes, uddannelsens og samfundets brug af it gennem teoretisk indsigt i styrkes, da dette er et krav til oplægget.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Passwords
Skabelon:
Med udgangspunkt i et professionelt materiale til virksomheder, gennemgås et kursus i begrebet passwords.
Formål (faglige mål)
̶ redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
Indhold (Kernestof og supplerende stof)
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Materialer:
"Passwords" fra CyperPilot. Powerpoint.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projekt 1: Unge og søvnproblemer
I dette projekt udvikles en it-løsning til problemet "Unge og søvnmangel".
Løsningen udvikles vha. Double Diamond og og realiseres i Python.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den iterative arbejdsproces
Introduktion til den iterative arbejdsproces
Formål (faglige mål)
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materialer:
Fra idé til færdigt it-system, Informatik, Systime:
https://informatik.systime.dk/?id=1046
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Double Diamond
Med udgangspunkt i projektet "Unge og søvnmangel", skal eleverne arbejde med interaktionsdesign med udgangspunkt i Double Diamond
Formål (faglige mål)
̶ løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
̶ redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Indhold (Kernestof og supplerende stof)
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ arbejdsformer i udviklingsarbejdet
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
Materialer:
Eget materiale om Double Diamond (inspiration fra Rune Schmidt) om:
Problem
• Diskresearch (https://cfiaarhus.dk/sites/default/files/content/metoder/deskresearch.pdf)
• Interview
• Persona
• Nutidsscenarie
Problembeskrivelse
• Brainstorm
• Fremtidsscenarie
• Use Case-diagram (https://www.lucidchart.com/pages/uml-use-case-diagram)
• Prototype 1 (https://informatik.systime.dk/?id=1010#c3626)
• Brugertest (https://informatik.systime.dk/?id=1119)
• Prototype 2 (https://www.youtube.com/watch?v=UboBMoWSvdQ og https://marvelapp.com/)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Databaser og SQL
Databaser og SQL
Projektledelse og projektstyring til baggrund
Læsestof: https://informatik.systime.dk/?id=1134
Hele kapitel 3 til baggrund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biludlejningsfirma
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
ProjektModel
Forløber samtidigt med SQL- og Python-forløb
Introduktion til projektmodellerne: vandfald og iterativt (PT)
Arbejde med aktiviteter, varighed, afhængighed, ressourser og belastning.
Eksempler gennemarbejdes (rød sofa og udvikling af større spil)
med øvelser i projektværktøjet ProjectLibre
Intro til arbejde med større database-, datascience,-, Big Data- og Decision Support Systemer (herunder Dash-boards og Datamarts)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Systemudvikling i Python
Systemudvikling med Python
Arbejde med programmering i forlængelse af analyse og design.
Prototyping i forlængelse af vandfaldsmodellen.
Både top-down og bottom-up og thinking (kridttavler) classroom.
Video-content fra Moshe, CT-på Kahn (Kim Merrell) og W3schools ifht. Python som eksempel på programmeringsværktøj. (ialt nedslag i 10timers videomateriale)
Arbejdsformer: bevægelse fra prosatekstopgave, over afkodning, analyse, design til programmering og et færdigt Python program - OG tilbage.
Computational thinking dækket vhja. Kahn (intro to computer science - Python, med Kim Merrell)
Detaljer i One-Note
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Elevoplæg
|
14-02-2025
|
Double Diamond - fasen "Prototype 2"
|
17-02-2025
|
Double diamond - modellen
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
UX design
Vi arbejder med UX design samt farver og gestalt-love.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling. Eleverne skal kunne
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning. Eleverne skal kunne
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
Interaktionsdesign. Eleverne skal kunne
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Internet - HTML og CSS
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
repetition og afleveringsopgaver
opsummering og aflevering af diverse opgaver fra tidligere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Virksomheden systemer
Vi arbejder med crm, erp, og andre systemer, som virksomhederne bruger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensprojekt
Tema: deleøkonomi
Processen
Projektarbejde under vejledning af læreren. Der arbejdes i fortrinsvis 3-mands-grupper.
It-systemet udarbejdes i fællesskab i gruppen.
Det er vigtigt, at alle projektdeltagere bidrager lige meget til udvikling af it-systemet.
Krav
Projektet skal være inden for rammerne af temaet, og eksamensprojektbeskrivelsen skal godkendes af RE.
I skal gennem projektet demonstrere, at I kan:
· løse et autentisk problem, hvor design af et it-system indgår i løsningen
· planlægge, udarbejde og evaluere et it-system
· reflektere over relevant arkitektur, sikkerhed og innovation i forhold til it-systemet
· bruge programmering til at undersøge et emne eller problemområde, med henblik på - via programmets funktion - at skabe ny indsigt eller til at løse et problem
To afleveringer
Rapport I er ”Eksamensprojektbeskrivelse”.
Rapport II er ”Eksamensprojekt og it-system”.
Denne aflevering indeholder
· Eksamensprojektbeskrivelsen.
Vær opmærksom på, at der kan være lavet ændringer i forhold til første aflevering. Disse eventuelle ændringer må gerne være markeret f.eks. med rødt.
· Eksamensprojektet.
· It-systemet.
Bedømmelse
Den første aflevering kommenteres med henblik på godkendelse i forhold til eksamensprojektet.
Den anden aflevering indgår i grundlaget for den afsluttende standpunktskarakter og udgør grundlaget for en eventuel prøve. Denne aflevering kommenteres ikke.
Samlet rapport-omfang er ca. 5 sider pr. elev.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852577871",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852577871",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852577871"
}