Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Rune Valentin Hansen
|
Hold
|
2022 in/3g (3g in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1 Du er innovativ
Et indledende forløb med introduktion til innovationsfaget og arbejde med intraprenørskabsudfordring på Egaa Gymnasium med én af to cases ud fra teori om adfærdsdesign: 1. Hvordan skaber vi mere trafiksikkerhed for eleverne om morgenen ved skolens indgang? 2. Hvordan skaber vi bedre flow i kantinekøen ved frokosttid?
Særlige kompetenceområder:
-Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
-Udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
-Opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
-Fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner
Kernestofområder:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb2 Global Goals
Vi deltog i Fonden for entreprenørskabs innovationskonkurrence "Global Goals" som en gruppe elever i øvrigt vandt særprisen i :-) og havde i forløbet fokus på netværkstræning, forretningsmodellens ni byggesten, handlekompetence og handlemod og at gennemføre et innovationsforløb i 7-f-modellens 7 trin: fokusere, forstå, forestille, forbedre, fremstille, formidle og finale.
Faglige mål:
-identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
Kernestof:
Samarbejde og organisering
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation
Kreativitet og idégenerering
– Metoder til divergent og konvergent tænkning
– Innovationsprocesser
– Designprocesser og visualisering
Foretagsomhed
– Entreprenørielle handlinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
forløb 3 Business case
Eleverne har arbejdet med oplevelsesøkonomi og nåede ikke i praksis at løse en opgave for en virksomhed, men de har interviewet og været i praktik en hel dag på en række forskellige "Aarhus"-virksomheder som de selv har funde og anvendt businessmodelcanvas på dem og så i klassen arbejdede på hvordan man kan udvide forretningsområdet inden for enten det tilbudsdrevne, det ressourcedrevne eller det kundedrevne epicenter.
Derudover har de har analyseret Salling og Magasin i forhold til oplevelsesøkonomi.
Kernestof i forløbet:
-Forretningsmodeller og værdiskabelse
-behov og muligheder
-Kreativitet og idégenerering
-Foretagsomhed
-Forretningsmodeltyper
-Økonomisk bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Du ser muligheder / starter op
Eleverne arbejdede med to forskellige opgaver. Den ene halvdel af klassen har arbejdet med at udvikle de første skridt til deres egen start-up-virksomhed. Den anden halvdel har udviklet ideer til en iBog for forlaget Praxis. iBogen har arbejdstitlen Grønspættebog for handlekompetente og eleverne skulle udvikle øvelser, koncepter osv. for iBogen.
Dvs nogle har arbejdet med entreprenørskab og nogle har arbejdet med intraprenørskab
Centrale begreber /fokusområder i forløbet:
-papkassemockup /Pretotyper,
-AskeThvilum-Kannegaard der var med i Løvens Hule samt forlagsredaktør Morten Gundel og projektleder Stine Mikkelmannn var på besøg
-divergent / konvergent ideudvikling /brug din crowd
-Value Proposition Canvas fit ml. værdikort og kundeprofil
-diffusion og adoptanter
-kunde, –branche og markedsanalyse
-strategi
-forretningsplan og budgetter
-pitch (Nabc og Pecha Kucha)
-SWOT og FNOS
-innovation og samfundet / bæredygtig innovation
-forskellige ideudviklingsprocesser
(visuel tænkning gennem post its eller tegninger
-foretagsomhed
-designtænkning
-diffusionsrefleksioner
-forretningsmodeller
-Pitchmodeller (NABC og Pecha kucha)
-middeldrevet tilgang: Sara Sarasvathy
Kernestof fra forløbet:
-Foretagsomhed
-Forretningsmodeller og værdiskabelse
-Behov og muligheder
-Kreativitet og idégenerering
-Tendenser og aktualitet
-Samfundsmæssige forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852652256",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852652256",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852652256"
}