Holdet 2022 Id/3g id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Nils Hedehus
Hold 2022 Id/3g id2 (3g id2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Volleyball
Titel 3 Gymnastik
Titel 4 Badminton
Titel 5 Step aerobic
Titel 6 Pardans - cha-cha-cha og jive
Titel 7 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

I introforløbet er fokus på ligheder og forskelle på idræt og sport, herunder idrættens og sportens værdi. Der tages udgangspunkt i gamle idrætslege og idrætshistorie. Herefter arbejdes der med idrættens organisering i Danmark, med fokus på DGI, DIF og TeamDK.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Volleyball

Det overordnede formål er at arbejde med samarbejde og ansvarlighed.

De tekniske færdigheder der arbejdes med er serv (underhånd), modtagning med bagerslag, hævning med fingerslag samt smash. I denne sammenhæng er det en forudsætning at kunne stå i klarposition, bevæge sig efter boldens bane samt at time tilløb og afsæt.

Taktisk spilles der efter basis taktik med 6 mand i W opstilling. Der skal være bevidsthed om roller. Hvilket område man dækker som modtager, hæverens rolle samt 6'erens rolle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Gymnastik

I forløbet arbejdes der med fokus på basiselementer fra gymnastikken, kropsspænding, dyregangarter, håndstand, hovedstand, forlæns- og baglæns rulle, sammensætninger heraf samt lavt overspring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøg et idrætsmenneske 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Badminton

I dette forløb arbejdes der med fokus på tekniske færdigheder.

Teknisk tages der udgangspunkt i underhåndsslag og det korte spil. Herefter arbejdes der med lang forhåndsserv, clear, drop og lob. Endvidere arbejdes der med centralbevægelsen samt svingsløjfe i clearslaget.

Taktisk arbejdes der med benarbejdet frem til nettet og tilbage i banen samt bevidsthed om spilcentrum.

Parevaluering og selvevaluering (via videooptagelser) indgår senere i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Step aerobic

I forløbet arbejdes der med at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for konditionstræning.
Der arbejdes med at beherske rytmeforståelse, sikker teknik, lære en koreografi i aerobic step samt at opnå kropsbevidsthed i forbindelse med koordinering af arme og ben.
Den enkelte skal indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i gruppeprojekt med udvikling af en aerobic step performance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Pardans - cha-cha-cha og jive

Forløbet er et fællesforløb for alle idræt C hold på Egaa Gymnasium. Forløbet repeteres for at indgå som praksisforløb på idræt B holdet.

Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.
Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.

Faglige mål
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Ultimate

Forløbet er et fællesforløb for alle idræt C hold på Egaa Gymnasium. Forløbet repeteres for at indgå som praksisforløb på idræt B holdet.

Ultimateforløbet introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:

Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering,
Basistaktik: forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cut

I undervisningen tilkobles teori om grundtræning, grundlæggende fysiologi (energigivende stofskifteprocesser – anaerobe processer og aerobe processer) og ultimatespecifikt materiale om boldspillets definition, historie, teknik, taktik og fysiologiske krav, teori om idrætspsykologi -teamet og synergieffekt.

Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed, kunne redegøre for centrale begreber indenfor for træning og idrættens discipliner
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning