Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Nils Hedehus
|
Hold
|
2022 Id/3g id2 (3g id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
I introforløbet er fokus på ligheder og forskelle på idræt og sport, herunder idrættens og sportens værdi. Der tages udgangspunkt i gamle idrætslege og idrætshistorie. Herefter arbejdes der med idrættens organisering i Danmark, med fokus på DGI, DIF og TeamDK.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Volleyball
Det overordnede formål er at arbejde med samarbejde og ansvarlighed.
De tekniske færdigheder der arbejdes med er serv (underhånd), modtagning med bagerslag, hævning med fingerslag samt smash. I denne sammenhæng er det en forudsætning at kunne stå i klarposition, bevæge sig efter boldens bane samt at time tilløb og afsæt.
Taktisk spilles der efter basis taktik med 6 mand i W opstilling. Der skal være bevidsthed om roller. Hvilket område man dækker som modtager, hæverens rolle samt 6'erens rolle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Gymnastik
I forløbet arbejdes der med fokus på basiselementer fra gymnastikken, kropsspænding, dyregangarter, håndstand, hovedstand, forlæns- og baglæns rulle, sammensætninger heraf samt lavt overspring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøg et idrætsmenneske
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Badminton
I dette forløb arbejdes der med fokus på tekniske færdigheder.
Teknisk tages der udgangspunkt i underhåndsslag og det korte spil. Herefter arbejdes der med lang forhåndsserv, clear, drop og lob. Endvidere arbejdes der med centralbevægelsen samt svingsløjfe i clearslaget.
Taktisk arbejdes der med benarbejdet frem til nettet og tilbage i banen samt bevidsthed om spilcentrum.
Parevaluering og selvevaluering (via videooptagelser) indgår senere i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Step aerobic
I forløbet arbejdes der med at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for konditionstræning.
Der arbejdes med at beherske rytmeforståelse, sikker teknik, lære en koreografi i aerobic step samt at opnå kropsbevidsthed i forbindelse med koordinering af arme og ben.
Den enkelte skal indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i gruppeprojekt med udvikling af en aerobic step performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Pardans - cha-cha-cha og jive
Forløbet er et fællesforløb for alle idræt C hold på Egaa Gymnasium. Forløbet repeteres for at indgå som praksisforløb på idræt B holdet.
Forløbet i musik og bevægelse fokuserer på to danse/stilarter der udføres parvist. De to danse er Cha cha cha og jive og er begge latinamerikanske. Forløbet har til formål at træne elevernes rytme til musikken, bevægelseskvaliteten i de to danse samt kreativitet i forhold at udvikle deres egen koreografi.
Eleverne skal indledningsvist danse solo for at lære grundtrinene og herefter med en dansepartner og udvikle evnen til at føre og blive ført. Undervejs skal eleverne observere, filme og fejlrette hinanden for at udvikle de grundlæggende tekniske og udtryksmæssige færdigheder i de nævnte stilarter. Gennem forløbet er der henholdsvis fælles lærerstyret instruktion til dansene samt arbejde i par og afslutningsvist i mindre grupper.
Faglige mål
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse med særligt fokus på kreativitet, rytme og bevægelseskvalitet
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete idrætslige problemstillinger (udvikle en dansekoreografi)
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer (at føre en partner og selv blive ført)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Ultimate
Forløbet er et fællesforløb for alle idræt C hold på Egaa Gymnasium. Forløbet repeteres for at indgå som praksisforløb på idræt B holdet.
Ultimateforløbet introduceres ved arbejde med spillets ide og fairplay-princippet. Eleverne arbejder i forløbet med basisteknik:
Forhånds- og baghåndskast, gribeteknik og pivotering,
Basistaktik: forsvarstaktik og angrebstaktik, spilbarhed – herunder cut
I undervisningen tilkobles teori om grundtræning, grundlæggende fysiologi (energigivende stofskifteprocesser – anaerobe processer og aerobe processer) og ultimatespecifikt materiale om boldspillets definition, historie, teknik, taktik og fysiologiske krav, teori om idrætspsykologi -teamet og synergieffekt.
Faglige mål:
De faglige mål findes i læreplanen for idræt. I dette forløb vil der være vægt på at I kan følgende:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder i Ultimate
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed, kunne redegøre for centrale begreber indenfor for træning og idrættens discipliner
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852704880",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852704880",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852704880"
}