Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Susanne Kofoed-Moth
|
Hold
|
2022 la/3g la3 (3g la3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Roms grundlæggelse
Elever bygger over på hvad de kan huske fra deres ap-latin og præsenteres for faget Latin c.
vi starter med konstruerede tekster, der introducerer til Roms grundlæggelsesmyter med Romulus og Remus og Aeneas.
Materialer: Latin Her og Nu s.32-41(2021)
arkæologiske genstande: bronzeskulptur med ulvinde og Romulus og Remus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catul og Lesbia
Catul statariske læste digte:
Catul 85 "jeg hader og jeg elsker"
Catul 5 "Lad os leve og elske"
Catul 7 "Hvor mange kys"
Catul 51 "Lykkelig som en gud"
Catul 72 "du plejede at sige.."
antal sider: 4
kursorisk læsning:
Catul 43 "pigen med næsen"
Susanne Høeg: Catul (Modtryk)
arkæologisk materiale:
kalkmaleri fra Villa Ariana i Stabiæ der viser den romerske gudinde Proserpina, der plukker blomster
dansende satyr og mænade. romersk vægmaleri fra Pompeji ca. 15 f.Kr.- 50 e.kr
.
Perspektiv:
Mary Beard dokumentar om bordeller i Pompejii
afsnit om Catuls samtid og liv i "Latin Her og Nu" (2021) s.93-96
Sapphos fragment 31
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kage og Catuldigt hvad mere kan i drømme om :-) vel mødtvi begynder på Catuls digt 85. Det består af 2 verselinier.i skal slå ordne op og dernæst finde så mange verballeder og subjekter i kan.Catul 85.docx
-
Kære Latinister,jeg er hjemme med sygt barn og i arbejder selv med digt 5 af Catul som er i kompendiet s. 99I skal lave morfologi på ordne i vers 1-4 inklusiv.det vil sige at til hvert ord skal i angive alle de oplysninger man kan(ordklasse, køn, bøj
-
vi samler op på morfologiøvelsen til Catul 5
-
´lav morfologisk analyse af Catul 5 vers 5-9
-
bøj følgende 3 substantiver i singularis og pluralis. nox f3, lux f3 og sol m3. spørg på dit hold, hvis du er i tvivl :-)repetér oversættelse og analyse af digt 5 vers 1-9
-
vi afslutter Catul 5. vi mangler vers 10-13. se opgave D s. 101 i kompendiet. find verballed og subjekt i ledsætning b,c, og d.øv jer på gloserne til Catul 5.
-
hvilken personendelse har quaeris?hvilken kasus står mihi i?hvilken kasus står basiationes ?hvilket ord lægger tuae sig til?analyser vers 1 og 2læg dit svar i elevfeedbacken
-
lav vedhæftede opgaveCatul digt 7. morfologiøvelse.docx
-
vi repeterer Catul digt 7 vers 7-10
-
aci elevøvelse med gloser fra Catul 5 og 7.docx lav aci-øvelsen færdig fra sidste time.læs først arket om konstruktionen aci og lav dernæst øvelsen.indtil nu har vi kun mødt verber med aktiv person endelse. i næste digt møder vi verber med passiv per
-
forklaring af aci.(LHoN s.108)pdf.pdf
-
lav morfologi af vers 1-4. det sidste ord er spectat, og lav så meget syntaktisk analyse du kan af vers 1-4hvis du var fraværende, så spørg en fra holdet
-
opgave F i kompendiet til Catul 51. siderne hedder 106-107.du skal sætte de latinske ord under de rigtige ordklasser og analyserer sætningen. analysetegnene er givet på forhånd - du skal placere dem under ordne. alle laver det hele, men man har særli
-
Catul 51 Øvelse om indholdsanalyse og perspektivering.docx I skal færdiggøre opgaverne i vedhæftet fil. vi arbejdede med det i sidste time. vær klar til at fremlægge konkrete eksempler.læs derudover Sappho fragment 31. det er sidst i kompendiet.
-
digt 43 læs digtet i oversættelse. 1) understreg de latinske ord næsen, foden, øjne, fingre, mund, sprog, elegant, veninde, smuk, sammenligner, 2) hvor er det perfekte og uperfekte udseende ifølge digtet?3) du skal kunne bøje nasus m2 og amica f1 ude
-
udfyld evaluering af Catulforløbet i elevfeedback
-
OBS jer der ikke har svaret på evaluering fra sidst - vær sød at gå tilbage til sidste lektion og besvare elevfeedbackenlæs s.4-7 om introduktion til Ovid og om værket og starten på Apollo og Dafne i oversættelse.øv dig på substantiver m2 og 1f.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Ovid og myter
I dette forløb arbejder vi med Ovid. Hovedteksten er myten om Apollo og Dafne.
Vi har fokus på Ovids måde at skrive på, forvandlingen som motiv og mande og kvinderoller.
statariske læste tekster i Susanne Høgh :"Ovid forvandlingerne - God Latin 3"
Apollo og Dafne stk 1, 3, 4 og 5
kursorisk: Apollo og Dafne stykke 2
som perspektivtekst har vi set på kærlighed i myten om Byblis som er en fortælling om forbudt kærlighed, lidenskaber, og de katastrofale konsekvenser, som følger, når man forsømmer sin pligt og bryder samfundets regler,
og Narcissos' forelskelse i sig selv og dets konsekvenser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
i forløbet om Seneca og stoicismen har vi fokus på hvad det gode liv er, hvad der kendetegner en stoiker og hans måde at leve på samt perspektiveret til elevernes måde at leve på i dag og hvilke værdier de er styret af.
fokus på emner som tid, lykke og modgang og hvilken rolle filosofi kan spille i dit liv.
Susanne Høeg Latinserie 4 Seneca og stoicismen (2019)
kernestof: statarisk læste tekster
Brev 1 (2 sider)
Brev 16 §3, §4 og § 5 (3 sider)
Brev 107 s.33 (1 side)
supplerende stof om stoicismen s.168-177 Latin Her og nu (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871130092",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871130092",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871130092"
}