Holdet 2022 la/3g la3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Susanne Kofoed-Moth
Hold 2022 la/3g la3 (3g la3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Roms grundlæggelse
Titel 2 Catul og Lesbia
Titel 3 Forløb#4 Ovid og myter
Titel 4 Seneca
Titel 5 Forløb#1 introforløb om Roms grundlæggelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Catul og Lesbia

Catul statariske læste digte:
Catul 85 "jeg hader og jeg elsker"
Catul 5 "Lad os leve og elske"
Catul 7 "Hvor mange kys"
Catul 51 "Lykkelig som en gud"
Catul 72 "du plejede at sige.."

antal sider: 4

kursorisk læsning:
Catul 43 "pigen med næsen"

Susanne Høeg: Catul (Modtryk)
arkæologisk materiale:
kalkmaleri fra Villa Ariana i Stabiæ der viser den romerske gudinde Proserpina, der plukker blomster
dansende satyr og mænade. romersk vægmaleri fra Pompeji ca. 15 f.Kr.- 50 e.kr
.
Perspektiv:
Mary Beard dokumentar om bordeller i Pompejii
afsnit om Catuls samtid og liv i "Latin Her og Nu" (2021) s.93-96


Sapphos fragment 31
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Ovid og myter

I dette forløb arbejder vi med Ovid. Hovedteksten er myten om Apollo og Dafne.
Vi har fokus på Ovids måde at skrive på, forvandlingen som motiv  og mande og kvinderoller.

statariske læste tekster i Susanne Høgh :"Ovid forvandlingerne - God Latin 3"

Apollo og Dafne stk 1, 3, 4 og 5

kursorisk: Apollo og Dafne stykke 2

som perspektivtekst har vi set på kærlighed i myten om Byblis som er en fortælling om forbudt kærlighed, lidenskaber, og de katastrofale konsekvenser, som følger, når man forsømmer sin pligt og bryder samfundets regler,
og Narcissos' forelskelse i sig selv og dets konsekvenser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca

i forløbet om Seneca og stoicismen har vi fokus på hvad det gode liv er, hvad der kendetegner en stoiker og hans måde at leve på samt perspektiveret til elevernes måde at leve på i dag og hvilke værdier de er styret af.
fokus på emner som tid, lykke og modgang og hvilken rolle filosofi kan spille i dit liv.

Susanne Høeg Latinserie 4 Seneca og stoicismen (2019)
kernestof: statarisk læste tekster

Brev 1 (2 sider)
Brev 16 §3, §4 og § 5 (3 sider)
Brev 107 s.33 (1 side)


supplerende stof om stoicismen s.168-177 Latin Her og nu (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#1 introforløb om Roms grundlæggelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer