Titel
2
|
Outside the Box: Tv-serier i multiplatformæraen
I det korte forløb ”Outside the Box: Tv-serier i multiplatformæraen” [teori/praksis] arbejder vi med de skift, som er sket i moderne amerikansk tv ifm. kabelkanalernes fokus på original programming i slutningen af 1990'erne og begyndelsen af 2000'erne og tilkomsten af moderne streaming- og on demand-services, som radikalt forandrer måden, vi ser serier på og hvad vi ser.
Med afsæt i bl.a. "Fjernsyn for viderekomne" (Turbine, 2011, red. Jakob Isak Nielsen et al.), "Television as Digital Media" (Duke University Press, 2011, red. James Bennett & Niki Strange), "Complex Serial Drama and Multiplatform Television" (Routledge, 2018, Trisha Dunleavy),"Streaming for viderekomne" (VIA Film & Transmedia, 2020, red. Andreas Halskov et al.) og "Beyond Television" (Andreas Halskov, Syddansk Universitetsforlag, 2021) sondres der mellem fire faser i amerikansk tv:
- TVI (The Three-Network Era): det første boom i amerikansk tv, hvor fjernsynsmediet udbredes, klassiske genrer og formater indstiftes (soap opera og sitcom) og nye former for kvalitetsserier dukker op (antologidramaet). Kendetegnet ved: 'scarcity'.
- TVII (The Multi-Channel Transition): den omskiftelige overgangsfase i 1980'ernes amerikanske tv-landskab, hvor nye former for kanaler (kabel- og satellit-tv) kom frem, og ligeså nye broadcastnetværk, og hvor enkelte serier i et ellers overvejende konservativt tv-landskab udfordrede mediet og seerne. Koncepter som flow-tv, appointment-viewing, watercooler-tv introduceres i denne forbindelse. Kendetegnet ved 'availability'.
- TVIII (The Cable Revolution): den æra, som igangsættes af HBO med tretrinsraketten "Oz" (kommer i 1997), "Sex and the City" (kommer i 1998) og "The Sopranos" (kommer i 1999), og som leder til en mere nicheorienteret, grænsesøgende og (would-be)filmisk form for tv. Her introduceres sloganet "It's not TV. It's HBO" og koncepterne om "Not-TV branding" og "The HBO Playbook." Kendetegnet ved 'plenty'.
- TVIV (The Multi-Platform Era): den æra, som siden ca. 2010 har præget tv-landskab i og udenfor USA, hvor serieindholdet er blevet flyttet over på, tilgås fra og til dels produceres af forskellige streamingplatforme og on-demand-tjenester (fx Netflix og Amazon Prime). Her introduceres begreber som binge-watching og savor-watching, og vi taler også om den nostalgi og dyrkelse af gamle medier og medietidsaldre, som vi ser i en del nyere tv-/streamingserier (her eksemplificeret ved "Stranger Things"). Kendetegnet ved 'fragmentation' & 'transformation’.
Tv-serie-afsnit [K]
- "Breaking Bad" (Vince Gilligan, AMC, 2008-2013; Ep. 1) [K]
- "Stranger Things" (Duffer-brødrene, Netflix, 2016-; Ep. 1) [K]
Tv-serie-afsnit [S]
- "Adolescence" (Jack Thorne Stephen Graham, Neflix, 2025; Ep. 1) [S]
Afsnittet fra "Adolescence" blev brugt ifm. en introduktion til "sequence shots", multiprotagonist- og multiplotfilm. Her skulle eleverne, på baggrund af en række konkrete dogmer, selv filmen nogle små film bestående af kun én bevægelig kameraindstilling ("oners" eller "one-shot films"). Vi analyserede ikke "Adolescence"-afsnittet, så det kan kun regnes som supplerende stof.
- "The Office" (Greg Daniels, NBC, 2005; Ep. 1) og "BoJack Horseman" (Raphael Bob-Waksberg, Netflix, 2014; Ep. 1) [S]
Eleverne så disse to afsnit ifm. et kort afsluttende perspektiv vedrørende moderne 'smartcoms' eller sitcoms, der på forskellig vis udfordrer den traditionelle optagestil ("the three-headed monster") og de andre faste stilgreb (fx "laugh-track", fremhævelse af "reaction shots", studieoptagelser mv.) og de klassiske miljøer og underkategorier (family sitcom, workplace sitcom, friends-as-family sitcom). Disse afsnit fungerede også blot som supplerende stof og et slags kort perspektiv vedrørende de korte serieformater.
Scener/sekvenser:
- Næranalyse af diagnosescenen fra "Breaking Bad" (pilotafsnittet) [K]
- Næranalyse af åbningssekvensen/anslaget fra "Stranger Things" (pilotafsnittet) [K]
- Næranalyse den scene, hvor Billy introduceres i "Stranger Things" (2:1) [K], sammenlignet med "Bad to the Bone"-scenen fra "Terminator 2: Judgment Day" (1991) [S]
- Herudover blev der vist korte udsnit fra "Twin Peaks" (ABC, 1990-1991; drabet på Maddy), "Miami Vice" (NBC, 1984-1990; "In the Air Tonight"-sekvensen) og "The Americans" (FX, 2013, afslutningssekvensen fra pilotafsnittet). [S]
PRAKSIS:
- Show Bible: Eleverne lavede en "Show Bible"-øvelse, hvor de skulle lave og pitche en seriebibel til en ny tv-serie. Her skulle de inkludere en "logline", en oversigt over centrale/faste karakterer, en oversigt over de centrale plotbuer, en skitsering af tv-seriens målgruppe og kerneseer (persona) og en kort teaser, trailer eller titelsekvens, der kunne bruges ifm. pitchingen af deres tv-serie.
- One-Shot-film: Inspireret af "Adolescence" (og med korte eksempler fra "Touch of Evil", "Soy Cuba" og "The Player") skulle eleverne lave korte "one-shot"-film på ca. 45-60 sekunder. I denne forbindelse så eleverne også en produktion fra MSP ("Det sataniske hjul"), og de så videoessayet "Camera Movement in Narrative Cinema" af Jakob Isak Nielsen.
TEORI [S]:
- En introduktion til Peter Harms Larsens model for seriedramaturgi og koncepterne 'serie-identifikation,' 'koncept-idé' samt 'buer.'
- En introduktion til Per Helmer Hansens sondring mellem 'totaldramaturgi' og 'deldramaturgi'
- Højer, Henrik & Andreas Halskov (2011): "Kunsten ligger i nichen," Kosmorama, vinter.
- Højer, Henrik (2017): "It's not TV, it's art TV," videoessay, 16:9, februar. Online: http://www.16-9.dk/2017/02/its-not-tv-its-art-tv/
- En introduktion til forskellige teoretiske og begrebslige indramninger af "Breaking Bad," bl.a. med henvisning til Jan Oxholms idé (fra "Fjernsyn for viderekomne" [2011]) om Walter White som et 'kældermenneske' og nogle pointer vedrørende det visuelle og lydlige design og Vince Gilligan som tv-auteur fra Andreas Halskovs interviewbaserede artikel "Better Call Gilligan" (2008).
- Halskov, Andreas (2011): "Fra artig til artig", Kosmorama #248, vinter. Online: https://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/248/kosmorama248_150_artikel%2011.pdf
- Halskov, Andreas & Jan Oxholm (2017): "16:9 Talks: Thomas Golubic" (interview med music supervisoren bag "Six Feet Under," "Breaking Bad," "Better Call Saul," "Halt and Catch Fire" mv.
- Halskov, Andreas (2018): "Echoes of the Past: Popular Music and Nostalgia in Modern Television Drama," videoessay, 16:9, maj.
- Halskov, Andreas (2019): "Natalia Dyer fra ’Stranger Things’: 'Det er en vigtig sæson for de kvindelige karakterer' " (interview med "Stranger Things"-skuespilleren Natalia Dyer om forandringen fra sæson 1 til sæson 3), Soundvenue, 11. juni. Online: https://soundvenue.com/film/2019/07/natalia-dyer-fra-stranger-things-det-er-en-vigtig-saeson-for-de-kvindelige-karakterer-370324
- Nielsen, Jakob Isak (2015): "Camera Movement in Narrative Cinema", 16:9, den 2. februar. Online: https://www.16-9.dk/2015/02/camera-movement-in-narrative-cinema/
|