Holdet 2022 ml/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Andreas Riis Mandrup
Hold 2022 ml/3g (3g ml)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Musik- og Lydproduktion (MOLP)
Titel 2 Lyd til Film
Titel 3 Beats og samplebaseret musikproduktion
Titel 4 Studieindspilning og Mix
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Musik- og Lydproduktion (MOLP)

Intro-forløb til MOLP

I forløbet arbejder vi med følgende:
- Basal optageteknik
- Introduktion til produktionsarbejde i D.A.W.
- Basale effekter
- Lydteori og grundlæggende analyse tilgange

FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng

LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
1. Musik, lyd og betydning
1.1 Musik, lyd og semantik
1.4 Lyttemåder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyd til Film

Forløbet omhandler sammenspillet mellem billede og lyd i visuelle produktion, særligt film.

Eleverne har i forløbet arbejdet med at producere foley-lyde og finde relevant musik til forskellige filmsekvenser.
Derudover har klassen analyseret, hvordan man bruger lyd og musik i forskellige filmproduktioner.

Forløbet afsluttes med en elevproduktion, inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.

FAGLIGE MÅL
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
2. Lyd på film
2.1 Reallyde og effekter
2.1(.2) Reallyde til personkarakteristik
2.2 Filmmusik
-- Filmmusikteori
--- Musikkens forhold til billedsiden
--- Diegetisk-nondiegetisk
--- Filmmusikkens funktioner
7.1.3 Teori om lyd
-- Mikrofoner

Filmklip gennemgået:
- Jaws (1975) - Opening Scene
- The Mission (1986) - "Brodermords-sekvensen"
- Saving Private Ryan (1998) - Omaha Beach D-Day Landing
- Bad Boys (1995) - Don't Ever Say I Wasn't There For You
- 'The Rock' (1996) - "Shower room scene"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Beats og samplebaseret musikproduktion

Forløbet omhandler beat- og samplebaseret musik med særligt fokus på hiphop-genren.

Eleverne analyserer både profesionelle produktion og arbejder med deres egne.
Eleverne arbejder med samplingens typologi og anvender layering-diagrammet som analyseværktøj til musikproduktioner.

Forløbet afsluttes med et projekt med egenproduktion af et beat, inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.

FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig remediering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

LITTERATUR:
- Lund-Olesen, S., & Meesenburg, T. (2015). RAP (iBog). Århus: Systime.
Følgende kapitel er anvendt:
5. Rapmusikkens instrumentale side

Værker gennemgået
- 'If I Die 2Nite' (1995), 2pac
- 'Ready or Not' (1996), The Fugees
- 'Got Til It's Gone' (1997), Janet Jackson, Joni Mitchell, Q-Tip

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Studieindspilning og Mix

I dette forløb arbejder eleverne med at indspille og mixe deres eget nummer.

Forløbet fokuserer bl.a. opsætning af studie-session, anvendelse af forskellige mikrofontyper og mix vha. effekter som fx EQ, kompression og reverb.

Eleverne indspiller deres nummer i grupper, men mixer og afleverer individuelt inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori,

FAGLIGE MÅL
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
7.1.1 Musikindustriens historie
7.1.2 Digital musikproduktion
7.1.3 Teori om lyd
- Lydstyrke
- Tonehøjde
- Akustik og lytteforhold
- Studiemonitors vs. Hi-fi-højtalere
- Mikrofoner
7.3.1 Mix
7.3.2 Optageteknik

VÆRKER gennemgået:
- The Beatles: 'Let It Be' (1970)
- The Beatles: 'Let It Be... Naked!' (2003)
- Sharon Van Etten: 'Trouble' (2025) Trouble
- Ryan Adams: 'Dirty Rain' (2011)
- Cocteau Twins: 'Cherry-coloured Funk' (1990)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

I eksamensprojektet arbejder eleverne selvstændigt eller i mindre grupper med en valgfri produktion inden for de gennemgåede forløb:
- Lyd til Film
- Beats og samplebaseret musikproduktion
- Studieindspilning og Mix

Eksamensproduktionen ledsages af en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.


FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig remediering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer