Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Andreas Riis Mandrup
|
Hold
|
2022 ml/3g (3g ml)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Musik- og Lydproduktion (MOLP)
Intro-forløb til MOLP
I forløbet arbejder vi med følgende:
- Basal optageteknik
- Introduktion til produktionsarbejde i D.A.W.
- Basale effekter
- Lydteori og grundlæggende analyse tilgange
FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
1. Musik, lyd og betydning
1.1 Musik, lyd og semantik
1.4 Lyttemåder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lyd til Film
Forløbet omhandler sammenspillet mellem billede og lyd i visuelle produktion, særligt film.
Eleverne har i forløbet arbejdet med at producere foley-lyde og finde relevant musik til forskellige filmsekvenser.
Derudover har klassen analyseret, hvordan man bruger lyd og musik i forskellige filmproduktioner.
Forløbet afsluttes med en elevproduktion, inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.
FAGLIGE MÅL
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
2. Lyd på film
2.1 Reallyde og effekter
2.1(.2) Reallyde til personkarakteristik
2.2 Filmmusik
-- Filmmusikteori
--- Musikkens forhold til billedsiden
--- Diegetisk-nondiegetisk
--- Filmmusikkens funktioner
7.1.3 Teori om lyd
-- Mikrofoner
Filmklip gennemgået:
- Jaws (1975) - Opening Scene
- The Mission (1986) - "Brodermords-sekvensen"
- Saving Private Ryan (1998) - Omaha Beach D-Day Landing
- Bad Boys (1995) - Don't Ever Say I Wasn't There For You
- 'The Rock' (1996) - "Shower room scene"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beats og samplebaseret musikproduktion
Forløbet omhandler beat- og samplebaseret musik med særligt fokus på hiphop-genren.
Eleverne analyserer både profesionelle produktion og arbejder med deres egne.
Eleverne arbejder med samplingens typologi og anvender layering-diagrammet som analyseværktøj til musikproduktioner.
Forløbet afsluttes med et projekt med egenproduktion af et beat, inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.
FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig remediering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
LITTERATUR:
- Lund-Olesen, S., & Meesenburg, T. (2015). RAP (iBog). Århus: Systime.
Følgende kapitel er anvendt:
5. Rapmusikkens instrumentale side
Værker gennemgået
- 'If I Die 2Nite' (1995), 2pac
- 'Ready or Not' (1996), The Fugees
- 'Got Til It's Gone' (1997), Janet Jackson, Joni Mitchell, Q-Tip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Studieindspilning og Mix
I dette forløb arbejder eleverne med at indspille og mixe deres eget nummer.
Forløbet fokuserer bl.a. opsætning af studie-session, anvendelse af forskellige mikrofontyper og mix vha. effekter som fx EQ, kompression og reverb.
Eleverne indspiller deres nummer i grupper, men mixer og afleverer individuelt inkl. en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori,
FAGLIGE MÅL
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
LITTERATUR:
'Musikalsk produktion', iBog (2024), Lasse Nielsen, Marie Højlund, Pia Rasmussen, Rasmus Bak og Systime.
- Følgende afsnit fra iBogen er læst:
7.1.1 Musikindustriens historie
7.1.2 Digital musikproduktion
7.1.3 Teori om lyd
- Lydstyrke
- Tonehøjde
- Akustik og lytteforhold
- Studiemonitors vs. Hi-fi-højtalere
- Mikrofoner
7.3.1 Mix
7.3.2 Optageteknik
VÆRKER gennemgået:
- The Beatles: 'Let It Be' (1970)
- The Beatles: 'Let It Be... Naked!' (2003)
- Sharon Van Etten: 'Trouble' (2025) Trouble
- Ryan Adams: 'Dirty Rain' (2011)
- Cocteau Twins: 'Cherry-coloured Funk' (1990)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
I eksamensprojektet arbejder eleverne selvstændigt eller i mindre grupper med en valgfri produktion inden for de gennemgåede forløb:
- Lyd til Film
- Beats og samplebaseret musikproduktion
- Studieindspilning og Mix
Eksamensproduktionen ledsages af en dokumentation for projektet, der rummer refleksion over proces og indhold og med tilhørende teori.
FAGLIGE MÅL:
- skabe forskellige typer af musik- og lydproduktioner gennem kreative og innovative processer i målrettede æstetiske og kommunikative sammenhænge
- anvende relevant lydteknologi
- formidle, dokumentere, analysere, fortolke og vurdere musik- og lydproduktioners design i forhold til kommunikationsforhold, betydning, brug af musikalsk materiale, stil- og genremæssige overvejelser og teknologiske løsninger med anvendelse af fagets terminologi
- bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder respektfuld og ansvarlig remediering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895530924",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895530924",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895530924"
}