Titel
5
|
Særligt Studeret Område (Eksamensprojekt)
Holdet har valgt overemnet 'Musik og revolution' ifm. det særligt studerede område.
Vi har på klassen gennemgåede to værker, og efterfølgende har eleverne arbejdet med værker i mindre grupper om et emne, som de har præsenteret for klassen.
Der arbejdes sideløbende med sammenspil i mindre grupper som forberedelse til eksamen.
Holdet er delt i to grupper, der begge arbejder med nummeret
FAGLIGE MÅL:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- ̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
KERNESTOF:
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske – et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
̶̶̶̶
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
VÆRKER SOM OPGIVES TIL EKSAMEN:
- Bob Dylan: 'Like A Rolling Stone' (1965)
- The Beatles: 'All You Need Is Love' (1967)
- The Beatles: 'Lucy In The Sky With Diamonds' (1967)
- Aretha Franklin: 'Respect' (1967)
- David Bowie: 'Life On Mars' (1971)
- Pink Floyd: 'Money' (1973)
LITTERATUR:
- Nielsen, Per Reinholdt (2011): Rebel & Remix - Rockens Historie, Systime, s. 56-63 + 70-77 -
- Jensen, Jakob & Hammer, Thomas (2000): Soulbogen, Systime, s57-58
Musikipedia.dk med følgende opslag:
--- Kvintcirklen: https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
--- Tonearter: https://www.musikipedia.dk/tonearter
Tekstuddrag og artikler:
- Beaumont, M. (2020, Juli 25). The day Dylan went electric: ‘They certainly booed, I’ll tell you that’. Independent.
- Boilen, Bob (2017): The Beatles' First Take Of 'Lucy In The Sky With Diamonds', Retrieved from NPR Music: https://www.npr.org/sections/allsongs/2017/05/18/528653705/the-beatles-first-take-of-lucy-in-the-sky-with-diamonds
- Gonzalez, T. (2021, Januar 2). Pink Floyd influences in The Dark Side of the Moon. Retrieved from Musicdatablog.com: https://musicdatablog.com.ar/en/influences/pink-floyd-dark-side- moon-inspiration/
- Hammer, T., & Jensen, J. (2000). Aretha Franklin. In T. Hammer, & J. Jensen, Soulbogen - sort musik i 1960'erne (pp. 57-58). Aarhus: Systime.
- Nielsen, P. R. (2011). Da Bob Dylan satte strøm til. In P. R. Nielsen, Rebel & Remix (pp. 70-77). Aarhus: Systime.
- Nielsen, P. R. (2011). Hvilken lyd har dine drømme? Britisk rhythm'n'blues. In P. R. Nielsen, Rebel & Remix (pp. 56-62). Aarhus: Systime.
- Predota, G. (2021, Oktober 15). Bach and George Martin, the Fifth Beatle. Retrieved from Interlude.hk: https://interlude.hk/bach-and-george-martin-the-fifth-beatle/
- Starr, L., & Waterman, C. (2018). Aretha Franklin. In L. Starr, & C. Waterman, American Popular Music (p. 286). Oxford University Press.
- Walters, B. (2016, Januar 14). David Bowie, Sexuality and Gender: A Rebel Who Changed the Face of Music. Retrieved from Billboard.com: https://www.billboard.com/music/features/david- bowie-sexuality-gender-rebellion-changing-music-6843021/
Derudover har holdet læst og anvendt Thomas Hammers arbejdsark om Groove-analyse.
Grupperne har ifm. deres arbejde med værker og fremlæggelser selv søgt relevant litteratur.
|