Holdet 2024 mu/1g mu2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Andreas Riis Mandrup
Hold 2024 mu/1g mu2 (1g mu2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i Musik - Toner, rytmik og musik
Titel 2 Analyse af populærmusik
Titel 3 Vintersammenspil
Titel 4 Innovationsprojekt
Titel 5 Særligt Studeret Område (Eksamensprojekt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i Musik - Toner, rytmik og musik

Eleverne er her blevet introduceret til grundlæggende musikteoretiske begreber. De har primært lært noder og rytmer. Dette er gjort gennem individuelle øvelser, øvelser i grupper og par, rytmeøvelser på gulvet og senere ført ud i praksis gennem to sammenspilsnumre, som de har spillet i blandede grupper.

Teori-emner:
- Introduktion til nodelæsning
- Rytme
- Pauser
- Tempo og oplevelse
- Lifts og synkoper
- Klaverets opbygning og tonernes navne - Stamtoner i flere oktaver
- Noder og tonehøjder
- Intervaller
- Intervallers navne
- Akkorder (treklange)
- Afledte toner og Noder til afledte toner

Teorien er primært indlært gennem hjemmesiden Musikipedia og øvelsesbaseret undervisning, men lege, øvelser på gulv og stomp:
https://www.musikipedia.dk/

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
-̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske - et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.

Introduktion til instrumenter i rytmegruppen
- Grundlæggende viden om instrumentet (guitar, bas etc.)
- Hvor ligger tonerne, hvordan tager man akkorder osv.
- Typiske roller for instrumentet (fx rytmeguitar, leadguitar, tema-guitar, eller pumpe-bas, grundtoner, skomager-bas, bas-ostinat osv.)

Holdet har ud fra rotationsprincippet arbejdet med indstudering af nummeret ...
- 'Zombie' (1994), The Cranberries

Holdet har i grupper selv valgt sammenspilsnumre og arbejdet med følgende:
- 'Die With A Smile', Lady Gaga & Bruno Mars
- 'Godthåbsvej', URO
- 'Sparks', Coldplay

Holdet har ifm. det tematiske forløb bl.a. arbejdet med følgende numre:
- 'Bellevue' (2024), Tobias Rahim - fokus på hitfaktorer
- 'Elsker dig så meget' (2024), Blæst - fokus på taktart, puls og tempo

Holdet har ifm. forløbet sunget følgende satser som fællessange:
- 'Joanna', Kim Larsen
- 'Det regner med muligheder', Ida Wenøe
- 'Sensommervise'
- 'Septembers himmel er så blå'
- 'Afrika'
- 'Solen er så rød mor'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af populærmusik

Analyse af populærmusik

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.


Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
- kortere tekster med relation til kernestoffet.
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.

Litteratur:
- 'Analyse af rytmisk musik', udarbejdet af Jakob M. Jensen

Der har i forløbet været fokus på følgende elementer og parametre i den musikalske analyse:
- Hook, riff, gimmick, groove/beat, ostinater, break, call & response'
- Instrumentation, besætningstyper og sound
- Form
- Arrangement og roller
- Melodisk analyse
- Stemmetyper
- Harmonik

Numre/værker, som vi har gennemgået:
- 'Blinding Lights' (2020), The Weeknd
- 'Eight Days A Week' (1964), The Beatles
- 'Heartbeats' (2002), The Knife (fokus på sound)
- 'Heartbeats' (2003), José Gonzales (fokus på sound)
- 'Here Comes The Sun' (1969), The Beatles (fokus på sound)
- 'Beat It' (1983), Michael Jackson (fuld analyse)

Fællessange:
- 'With A Little Help From My Friends'
- 'Barndommens Gade'
- 'Can't Help Falling In Love', WH1 437
- 'Undertiden'

Holdet har ifm. forløbet lavet sammenspil i to grupper og spillet hhv.:
- 'Lost' (2012), Frank Ocean
- 'Blinding Lights' (2020), The Weeknd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vintersammenspil

Eleverne har i dette forløb selv fundet numre og arbejdet sammen om indstudering og udtryk.

Faglige mål
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.

Holdet har været delt i to grupper, som har spillet hhv.:

'Counting Stars' (2013), OneRepublic
'Drunk In The Morning' (2012), Lukas Graham

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Innovationsprojekt

Groove, beats og kompositioner

Eleverne har i dette miniforløb arbejdet med Innovation og Kreative processer i de kunstneriske fag - med særligt fokus på Groove, beats og komposition

Eleverne har arbejdet med begreber ifm. groove-analyse, analyseret grooves og skabt deres eget groove og komposition.

Værker gennemgået:
- 'Musik Non Stop!' (1999), KENT (fokus på Groove)

LITTERATUR
- Glahder, N. (2012). Analyse af Rockmusik.
- Grubbe, L. (13. Januar 2025). Groove. Hentet fra Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/leksikon/groove
- Hammer, T. (2025). Groove-analyse.
- Moretti, D., Nicholl, M., & Stagnaro, O. (2009). Essential Grooves: for Writing, Playing and Producing Contemporary Music .

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt Studeret Område (Eksamensprojekt)

Holdet har valgt overemnet 'Musik og revolution' ifm. det særligt studerede område.
Vi har på klassen gennemgåede to værker, og efterfølgende har eleverne arbejdet med værker i mindre grupper om et emne, som de har præsenteret for klassen.

Der arbejdes sideløbende med sammenspil i mindre grupper som forberedelse til eksamen.
Holdet er delt i to grupper, der begge arbejder med nummeret

FAGLIGE MÅL:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- ̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

KERNESTOF:
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske – et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
̶̶̶̶
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.

VÆRKER SOM OPGIVES TIL EKSAMEN:
- Bob Dylan: 'Like A Rolling Stone' (1965)
- The Beatles: 'All You Need Is Love' (1967)
- The Beatles: 'Lucy In The Sky With Diamonds' (1967)
- Aretha Franklin: 'Respect' (1967)
- David Bowie: 'Life On Mars' (1971)
- Pink Floyd: 'Money' (1973)

LITTERATUR:
- Nielsen, Per Reinholdt (2011): Rebel & Remix - Rockens Historie, Systime, s. 56-63 + 70-77 -
- Jensen, Jakob & Hammer, Thomas (2000): Soulbogen, Systime, s57-58
Musikipedia.dk med følgende opslag:
--- Kvintcirklen: https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
--- Tonearter: https://www.musikipedia.dk/tonearter

Tekstuddrag og artikler:
- Beaumont, M. (2020, Juli 25). The day Dylan went electric: ‘They certainly booed, I’ll tell you that’. Independent.
- Boilen, Bob (2017): The Beatles' First Take Of 'Lucy In The Sky With Diamonds', Retrieved from NPR Music: https://www.npr.org/sections/allsongs/2017/05/18/528653705/the-beatles-first-take-of-lucy-in-the-sky-with-diamonds
- Gonzalez, T. (2021, Januar 2). Pink Floyd influences in The Dark Side of the Moon. Retrieved from Musicdatablog.com: https://musicdatablog.com.ar/en/influences/pink-floyd-dark-side- moon-inspiration/
- Hammer, T., & Jensen, J. (2000). Aretha Franklin. In T. Hammer, & J. Jensen, Soulbogen - sort musik i 1960'erne (pp. 57-58). Aarhus: Systime.
- Nielsen, P. R. (2011). Da Bob Dylan satte strøm til. In P. R. Nielsen, Rebel & Remix (pp. 70-77). Aarhus: Systime.
- Nielsen, P. R. (2011). Hvilken lyd har dine drømme? Britisk rhythm'n'blues. In P. R. Nielsen, Rebel & Remix (pp. 56-62). Aarhus: Systime.
- Predota, G. (2021, Oktober 15). Bach and George Martin, the Fifth Beatle. Retrieved from Interlude.hk: https://interlude.hk/bach-and-george-martin-the-fifth-beatle/
- Starr, L., & Waterman, C. (2018). Aretha Franklin. In L. Starr, & C. Waterman, American Popular Music (p. 286). Oxford University Press.
- Walters, B. (2016, Januar 14). David Bowie, Sexuality and Gender: A Rebel Who Changed the Face of Music. Retrieved from Billboard.com: https://www.billboard.com/music/features/david- bowie-sexuality-gender-rebellion-changing-music-6843021/

Derudover har holdet læst og anvendt Thomas Hammers arbejdsark om Groove-analyse.

Grupperne har ifm. deres arbejde med værker og fremlæggelser selv søgt relevant litteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer