Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Adam Anil Andersen
|
Hold
|
2022 ol/3u (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til old (IKKE EKSAMENSEMNE)
Forløbet var et introduktionsforløb, der havde til formål at introducere eleverne for fagets identitet og metode. Myten om Pygmalion blev brugt som eksempel (Ovids Metamorfoser 10.243-297), hvor der blev perspektiveret til Sofie Riise Nors’ grafiske roman Jeg var din muse (2024).
Eleverne påbegyndte en begrebsliste, som de siden udvidede med flere begreber. De har arbejdet selvstændigt med begreberne polyteisme, do ut des, antropomorfisme, theofani, apollinsk, dionysisk, sofrosyne, ekstase, entusiasme, hybris, nemesis, ate, patriarkalsk samfund, ære-og-skam-samfund, slægtssamfund, moira, timé, kleos, areté, aidos og oikos.
LITTERATUR:
• Erik Lund, Mogens Pihl & Johannes Sløk. 1979. De europæiske ideers historie. København: Gyldendal, ss. 29-35 & 44-49.
• Ovid Metamorfoserne, oversat af O. S. Due. 1996. Centrum.
• Riise Nors, S. 2024. Jeg var din muse. København: Cobolt, ss. 5-27.
• Watson, T. 01.01. 2004. Kanye West declared his wife would wear fewer clothes in 2024. He's sticking to it, Mamamia. Tilgængelig via: https://www.mamamia.com.au/kanye-west-clothes-control/
VIDEOMATERIALE:
• Stephen Fry - Greek Myths, Gods and A.I., The Origins Podcast (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=XTvIYdEktpc&t=70s
• The Myth of Arachne – Iseult Gillespie, Ted-Ed (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=XvUHcsZOhJ8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. søjle: Drama: Hippolytos
Eleverne har læst hele Euripides’ Hippolytos (undtagen korsangene). Forløbet har fokuseret på tragedien som et stykke litteratur, men eleverne er også ganske kort blevet introduceret for dens kultiske oprindelse i De Store Dionysier. Der er blevet lagt vægt på personkarakteristik af de fremtrædende karakterer: Afrodite, Faidra, Hippolytos og Theseus. Eleverne har diskuteret, om Faidra er en stærk eller svag kvinde.
Tragedien er blevet læst som et opgør mellem begær og kyskhed, hvilket kommer til udtryk i striden mellem Afrodite og Artemis, der projicerer den ned til menneskene, hvor vi ser den udspille sig mellem Faidra og Hippolytos. Det har bl.a. givet anledning til at diskutere gudernes indblanding i menneskenes liv.
Eleverne har arbejdet selvstændigt med begreberne antilabe, budbringerscene, deus ex machina og stichomythi. De har også arbejdet med Aristoteles’ lære om tragediens opbygning og elementer, herunder begreberne anagnorisis, hamartia, desis, peripeti og lysis.
Læsningen af tragedien blev afsluttet med en diskussion om, hvem der er den tragiske helt/heltinde.
Perspektiveringen centrerede sig om Theseus-karakteren. Eleverne læste et uddrag af Per Olov Enquists Til Fædra (1979). Uddraget handler om Theseus’ reaktion på nyheden om Fædras (falske) voldtægtsanklage, og eleverne sammenlignede fremstillingen med det antikke forlægs og diskuterede, hvad der mon kunne ligge til grund for forskellene og lighederne.
LITTERATUR
• Andreasen, B. & J. Refslund Poulsen. 2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Systime, s. 101-06, 115-16.
• Enquist, P. O. 1993. Tribadernes nat. Til Fædra. Fra regnormenes liv. I lossens time. Samlerens Paperbacks, s. 180-84.
• Euripides Hippolytos, overs. T. Frische. 2009. Teaterselskabet PULCHRA SEMPER VERITAS.
VIDEOMATERIALE
• Restudy: Oldtidskundskab – Græsk tragedie og komedie: https://www.youtube.com/watch?v=t9mQds5K0zU
ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Med Hippolytos (den lille blå bog, I fik udleveret sidste gang)
-
Arbejdsark til Hippolytos 1-50.docx
-
Læs Hippolytos vv. 1-120 (vi læste de første 50 vers på klassen sidste gang, så dem kan du skimme). Skriv desuden fem sætninger om lektien og sæt det ind i det relevante felt under handling i vedhæftede dokument (se evt. nedenstående billede). Upload
-
Læs Hippolytos vv. 170-524. Skriv fem sætninger om lektien og upload dem i Elevfeedback. Husk også at tilføje sætninger til dit dokument "Oversigt over Hippolytos."
-
Læs Hippolytos vv. 565-731. Skriv fem sætninger om lektien og upload dem i Elevfeedback. Husk også at tilføje sætninger til dit dokument "Oversigt over Hippolytos."
-
Færdiggør arbejdsarket om Faidras monolog, som I fik udleveret sidste gang. Vi gennemgår arket som det første.
-
Læs Hippolytos vv. 776-1101. Skriv fem sætninger om lektien og upload dem i Elevfeedback. Husk også at tilføje sætningerne til dit dokument "Oversigt over Hippolytos."
-
Vi afsluttede timen sidste gang med, at I skulle tage stilling til om Faidra er en stærk eller svag kvinde. Klassen var splittet, men der var en overvægt, der mente, at hun var svag. I skal nu hver især skrive ca. fem linjer, hvor I argumenterer for
-
Lav en personkarakteristik af Theseus med udgangspunkt i hans reaktion på Faidras selvmordsbrev (vv. 856-980), hvor du kommer ind på følgende spørgsmål:
-
Hippolytos' monolog.docx
-
Læs Hippolytos vv. 1151-1254 (4. episode) og 1283-1466 (5. episode), dvs. resten af tragedien. Der er tale om en lang lektien, hvorfor jeg har indtalt den for jer, så I kan nøjes med at lytte til den (ca. 16 min.). Skriv desuden fem sætninger til hve
-
Arbejdsspørgsmål til Paideia s 101-106.docx
-
Drama (Paideia).pdf
-
Læs om Aristoteles' dramateori i Paideia ss. 115-116
-
Læs om den tragiske helt i vedhæftede. Du skal kunne definere begreberne hamartia, anagnoresis og peripeti.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. søjle: Epos: Odysseen
Forløbet har taget udgangspunkt i Odysseen. Eleverne har fået en kort introduktion til epossets forankring i den mundtlige digtning, herunder metrik.
Forløbet har haft to tematiske fokuspunkter: Helteideal og kvinder. Det første tema er blevet undersøgt gennem Telemachos og Odysseus. Eleverne har læst Telemachien som en dannelsesrejse, hvor Telemachos skal ud at lære at være en helt, så han kan sætte sig selv i respekt over for bejlerne. Odysseus er blevet problematiseret, idet eleverne har diskuteret, hvilken type helt han er. De har i denne sammenhæng arbejdet med Odysseus’ fortællerstemme i apologerne. Det andet tema er blevet undersøgt gennem Penelope, Kalypso og Kirke. Eleverne har sammenlignet de tre kvinder med henblik på, hvordan de kompletterer og/eller udfordrer Odysseus.
Eleverne har arbejdet selvstændigt med epossets karakteristika, herunder begreberne proømium, musepåkaldelse, patronymikon, epitet, homerisk lignelse og formelvers. Begreberne time, kleos, xenia og patriarkalsk samfund er også blevet inddraget.
Perspektiveringen havde Kirke-karakteren i fokus. Eleverne læste et uddrag af Madeline Millers Kirke (2019) og fik til opgave at udarbejde en komparativ analyse, hvor de kom ind på forskelle og ligheder mellem Homers Kirke og Millers Kirke. Eleverne valgte selv opgavens fokus.
Eleverne har selv udarbejdet en ordbog. Den kan tilgås på følgende link:
https://docs.google.com/document/d/1u8WhOGjbnvPMUx9Ev8iS8oE-80Dq59_CbR3zL3rugJ4/edit?tab=t.0
Følgende passager af Odysseen er blevet læst statarisk:
• 1.1-444 (hele sangen)
• 4.625-847
• 5.1-227
• 10.140-550
LITTERATUR
• Homer Odysseen, overs. O. S. Due. 2004. København: Gyldendal.
• Andreasen, B & Refslund Poulsen, J. 2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Aarhus: Systime, 16-19, 23-27.
• Miller, M. 2019. Kirke. København: Grønningen 1, 195-213 (uddrag).
VIDEOMATERIALE:
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part I:
https://www.youtube.com/watch?v=BCXRxD85Xc0
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part II:
https://www.youtube.com/watch?v=kj0K8OpuK0I
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part III: https://www.youtube.com/watch?v=d8XKXsnmqS4
ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL:
ca. 55
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Evaluér vores første forløb om Hippolytos i elevfeedback, hvor jeg har skrevet et par spørgsmål. Vi samler op på evalueringen på klassen, hvor man evt. kan tilføje eller uddybe sine svar.
-
Slå "Den Trojanske Krig" op på Google og find svar på følgende spørgsmål:
-
Læs Odysseen 1.106-324, dvs. første sang vers 106 til 324 (ss.12-18). Lektien kan findes indscannet på Teams under filer, hvis man ikke har fået bogen. Skriv desuden fem linjer om lektien og tilføj dem i Elevfeedback.
-
3u Ordbog over Odysseen - Google Docs
-
Læs Odysseen 1.325-444, dvs. første sang vers 324-444 (ss. 18-22). Skriv desuden fem linjer om lektien og tilføj dem til din oversigt over Odysseen.
-
Læs Odysseen 4.625-847, dvs. fjerde sang vers 625 til 847 (ss. 78-85). Skriv desuden fem linjer om lektien og tilføj dem til din oversigt over Odysseen.
-
Finpuds vedhæftede besvarelse fra ChatGPT, så der inddrages citater og relevante begreber.
-
Besvar følgende spørgsmål:
-
Skim Odysseen 5.1-227, dvs. femte sang vers 1 til 227 (ss. 89-95). Skriv desuden fem linjer om, hvad lektien handler om, og tilføj dem til din oversigt. Der er tale om de samme sider, som vi læste højt på klassen sidste gang.
-
Læs Odysseen 10.140-550, dvs. tiende sang vers 140 til 550 (ss. 181-193). Mens du læser, skal du holde øje med formelvers, dvs. vers der stort set uændret optræder flere gange. Skriv desuden fem linjer om lektien, hvor du forklarer, hvad der sker, og
-
Skriv navnene på tre personer, som du arbejder godt sammen med. Husk, at der er en forskel på at "arbejde godt sammen med nogen" og at "trives godt socialt med nogen." Skriv navnene i elevfeedback. Jeg bruger jeres besvarelser til at sammensætte grup
-
Læs vedhæftede uddrag af Madeline Millers Kirke. Medbring også Odysseen.
-
Skriv en besked til mig på Teams, hvis du ønsker en karaktersamtale. Karaktersamtalen er først og fremmest for dig, der ønsker afklaring om dit faglige niveau i oldtidskundskab, og det skal understreges, at man ikke er tvunget til at snakke med mig.
-
Madeline Millers Kirke opgave.docx
-
Se nedenstående video og skriv ca. fem linjer, hvor du vurderer, hvorvidt Odysseus er en helt og demonstrerer heltemod, når han og Telemachos dræber bejlerne.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2. søjle: Kunst: Skulptur
Kunstforløbet har beskæftiget sig med skulptur. Eleverne er blevet trænet i monumentanalyse. De har arbejdet struktureret med deres iagttagelser, så de kun fokuserede på relevante ting, der kunne bruges til at datere skulpturerne. De er i denne sammenhæng blevet fortrolige med begreberne terminus ante/post quem og relativ/absolut datering. De har brugt bevægelse, naturalisme og detaljerigdom som dateringsparametre. Fokus har været på græsk skulptur.
Eleverne har opbygget et stort begrebsapparat til at beskrive skulpturerne.
Den kunsthistoriske gennemgang er blevet suppleret med historiske udblik, idet der er blevet arbejdet med, at kunsten er et produkt af tiden. Eleverne har løbende lavet reflektionsøvelser om kunstens rolle i de forskellige perioder. De har desuden arbejdet med Platons kunstkritik for at få et andet syn på kunstens rolle (eller mangel på samme).
Eleverne er løbende blevet præsenteret for efterantikke monumenter, hvor de har arbejdet med, hvordan antikkens formsprog har sat sig spor i senere europæisk kunsthistorie. Arno Brekers skulpturer har dannet ramme om et casestudy, hvor eleverne arbejdede projektorienteret med fascistisk kunst.
DER EKSAMINERES I UKENDTE SKULPTURER
ANTIKKE MONUMENTER (de parentetiske numre er henvisninger til Græsk kunst):
• New York Kouros
• Auxerre-koren (83)
• Kouros af Sunion (102)
• Kouros fra Anavyssos (Kroisos-kouros) (103)
• Kouros fra Thera
• Chios-kore (70)
• The Berlin Goddess (108)
• Antenor-kore
• Euthydikos-kore
• Harmodios og Aristogeiton (Tyrandræberne)
• Kritios-drengen (64)
• Apollon (gavlfeltet fra Zeustemplet i Olympia (222)
• Herakles' 11. arbejde (metope fra Zeustemplet i Olympia) (227)
• Sørgende Athene (257)
• Zeus/Poseidon fra Artemision (239)
• Spydbæreren (Doryphoros) (244)
• Diskosbæreren (Diskophoros)
• Paionios' Nike
• Den sandalbindende Nike (Nike-balustraden) (198)
• Hermes med Dionysosbarnet (274)
• Afrodite fra Knidos (273)
• Buste af Euripides (264)
• Pergamonalteret (303)
• Gammel markedskone (302)
• Silenos med Dionysosbarnet
• Tyche med Ploutosbarnet
EFTERANTIKKE MONUMENTER:
• Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne (1848)
• Arno Breker: Der Künder (1939)
• Arno Breker: Der Wäger (1939)
• Arno Breker: Der Schwertträger (”Die Wehrmacht”) (1939)
• Aske Jonatan Kreilgaard: Agape (2021)
• Josep Maria Subirachs: Detalje af Jesu lidelseshistorie (La Sagrada Familia) (1986-2014)
• Sir Thomas Brock: Dronning Victoria (1890)
LITTERATUR:
• Bonnén, S. Kunstner: Statue af ammende mand er den pædofiles drøm, Kristeligt Dagblad, 09.02.22. Tilgængelig via: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kunstner-statue-af-ammende-mand-er-den-paedofiles-droem
• Eriksen, J. H. 2013. Jagten på det perfekte – det klassiske i kunsten (”Spydbæreren af Polykleitos” & ”Nazismens og fascismens brug af det klassiske formsprog”), i J. H. Eriksen, H. Oxvig & S. H. Strøm (redd.) Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. Systime, XXX-XXX
• Fich, H.; Fischer-Hansen, T.; Moltesen, M. & Waaben, K. 1999. Græsk kunst. Systime, 65-69, 136-138, 148-49, 225-227 & 285-295.
• Platon Staten 514a-52a ("Hulebilledet") overs. Chr. Gorm Tort & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. København: Gyldendal, 163-70.
• Platon Staten 602c-606b ("Kunstkritik") overs. M. Harbsmeier, S. L. Jørgensen, R. Sevelsted & Chr. Gorm Tortzen. 2013. Platon: Staten (Platon i udvalg. Bind 1), 408-413.
• Plinius den Ældres beskrivelse af Afrodite: Isager, J. 2019. En antik kunsthistorie. Plinius den Ældres bøger om græsk og romersk skulptur, malerkunst og arkitektur. Forlæns, 210-211
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. søjle: Filosofi: Hvad er viden?
Forløbet har haft overskriften “hvad er viden?,” hvilket har tjent som en rød tråd, idet eleverne har forholdt sig til, hvordan viden kom til udtryk i de forskellige tekster.
Eleverne har fået en introduktion til den tidlige filosofi, herunder overgangen fra mythos til logos, naturfilosofferne og sofisterne.
Nyplatonismen blev brugt som afsæt for en indføring i Platons idelære. Eleverne læste siden Hulebilledet som en art teoritekst, der fremlagde Platons filosofiske standpunkt. De har brugt den som referenceramme gennem hele forløbet.
Eleverne har arbejdet med Platons syn på skulpturkunsten. De læste kunstkritikken i Staten (uddrag), hvor Platon fremfører, at digtekunst er efterligning, der fordærver borgerne. Eleverne skulle med udgangspunkt i dette udlede, hvad han ville have ment om skulpturkunsten, der også er en efterligning.
Eleverne har til sidst læst Platons version af Sokrates’ forsvarstale, hvor de har arbejdet med personkarakteristik af Sokrates. Fokus har været på hans retoriske egenskaber og hans selvfremstilling.
Eleverne har arbejdet selvstændigt med begreberne fænomenernes verden, ideernes verden, doxa, episteme, aporia, dialektik, majeutik og elenchos.
Perspektiveringen har haft fokus på oplysningstiden. Eleverne har læst Ludvig Holbergs Epistel 326 og Tredje levnedsbrev (uddrag), hvor de arbejdede med forskellene og lighederne i Sokrates’ og Holbergs opfattelse af viden. De øvede sig også i at inddrage kulturhistoriske viden fra perioden i perspektiveringen for at styrke deres pointer.
Eleverne har udarbejdet en oversigt over de vigtigste pointer fra de forskellige tekster. Den kan tilgås på følgende link: https://docs.google.com/document/d/1lypxhmoeNG2iHI1awI4Q7Mn1xyEO7JkLNZ8ofH3AWFQ/edit?tab=t.0
Følgende uddrag er blevet læst statarisk:
• Platon, Hulebilledet (Staten 514a-521a) [læst ifm. skulpturforløbet]
• Platon, ”Kunstkritik” (Staten 602c-606b) [læst ifm. skulpturforløbet]
• Platon, Sokrates’ forsvarstale (17a-35d)
LITTERATUR:
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium, hvor introduktionstekster er udarbejdet af undertegnede. Herudover er brugt:
• Andreasen, B. & Poulsen, J. R. 2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Systime, ss. 146-154.
• Holberg, H. 1749. Epistler. Tomus IV. Kiøbenhavn: Trykt paa Autors Bekostning. Tilgængelig via: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom4.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd4chap326
• Ludvig Holberg Tredje levnedsbrev, oversat af O. Thomsen. 2018. Holberg. Levnedsbreve (Ludvig Holbergs hovedværker 22). Aarhus Universitetsforlag. Tilgængelig via: https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=levnedsbreve%2FAdVir3_overs.page;toc.depth=1;brand=&chunk.id=start
• Platon Hulelignelsen, oversat af Chr. Gorm Tortzen & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. Gyldendal, ss. 163-170
• Platon Sokrates’ forsvarstale, oversat af Chr. G. Tortzen & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. Gyldendal, ss. 211-237.
• Platon Staten 602c-606b ("Kunstkritik") oversat af M. Harbsmeier, S. L. Jørgensen, R. Sevelsted & Chr. Gorm Tortzen. 2013. Platon: Staten (Platon i udvalg. Bind 1). Systime, ss. 408-413 [læst ifm. skulpturforløbet]
VIDEOMATERIALE:
• Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler, Ted-Ed (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL: ca. 45
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi begynder på et nyt forløb med titlen "Hvad er viden?" Reflektér over spørgsmålet og skriv fem pointer ned, hvor du argumenterer for, hvad viden er. Pointerne skal danne baggrund for en klassediskussion, så du må gerne være kritisk i din tilgang ti
-
Paideia Filosofi ss. 137-158.pdf
-
Hvis du ikke blev færdig med at læse Paideia ss. 146-154 sidste gang, kan du høre en oplæsning af siderne på nedenstående links:
-
Læs Sokrates' forsvarstale ss. 211-220 i kompendiet "Platon i udvalg" (stop ved afsnittet ”Med hensyn til…”). Fokusér på, hvad Sokrates' mission er. Læs gerne introduktionen før selve teksten. Det omtalte kompendium brugte vi under skulpturforløbet,
-
Læs Sokrates' forsvarstale ss. 220-227 (stop ved afsnittet ("Måske er der..."). Vi kommer til at arbejde med argumentationsanalyse på timen. Du må derfor gerne notere de tekststeder, du finder vigtige for Sokrates' argumentation. Du kan høre en oplæs
-
Færdiggør opgaven fra sidste gang, hvor du skulle besvare følgende spørgsmål (opgaven tager udgangspunkt i Sokrates' forsvarstale ss. 216-219):
-
Læs Sokrates' forsvarstale ss. 227-237. Vi kommer til at arbejde med personkarakteristik i dag. Du kan med fordel kan holde øje med, hvordan Sokrates fremstiller sig selv. Hvilke billeder gør han brug af? Du kan høre en oplæsning af lektien på nedens
-
Læs vedhæftede eksamensspørgsmål. Overvej desuden hvordan du vil gribe perspektiveringen an. Lav et udkast til en disposition.
-
Arbejdsspørgsmål til Ludvig Holberg.docx
-
Ingen lektier. Brug evt. tiden på videoafleveringen, der skal afleveres på søndag.
-
Linket skal bruges på timen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. søjle: Myter
Forløbet har fungeret som et romersk indspark. Eleverne har med udgangspunkt i Ovids Metamorfoser fået en indføring i romernes forhold til den græske litteratur og kultur. De har arbejdet med, hvordan Ovid demonstrerer imitatio og aemulatio i sit værk. Der er i denne sammenhæng blevet trukket tråde tilbage til Odysseen.
Eleverne har læst myterne om ”Pythonslagen” og ”Apollo og Daphne.” De har arbejdet selvstændigt med mytetyperne skabelsesmyte, eskatologisk myte, kosmologisk myte, antropologisk myte og ætiologisk myte, idet de skulle rubricere myterne under dem.
Eleverne har lavet en feministisk læsning af ”Apollo og Daphne” og diskuteret, hvorvidt denne metode gav mening at anvende på antikke tekster.
Eleverne har desuden analyseret billedmateriale, der gengav ”Apollo og Daphne.” De fokuserede på, hvilken stemning der kom til udtryk i malerierne.
Perspektiveringen tog tråden op fra den feministiske læsning, idet eleverne læste Siri Ranva Hjelm Jacobsens Dafnesyndromet (2021).
Følgende passager af Metamorfoserne er blevet læst statarisk:
• Metamorfoserne 1.438-567 (”Pythonslangen” og ”Apollo og Dafne”)
LITTERATUR:
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium, hvor introduktionstekster er udarbejdet af undertegnede. Herudover er brugt:
• • Jacobsen, S. R. H. 2021. Dafnesyndromet. Lindhardt & Ringhof, ss. 183-197.
• Motzfeldt, D. T. 2018. Religion. Teori. Fænomenologi. Metode. Grundbog til Religion B. Systime, ss. 55-59 (uddrag)
• Ovid Metamorfoserne, overs. O. S. Due. 1996. Centrum.
BILLEDMATERIALE:
• Pollaiuolo, Apollo og Daphne (ca. 1470-80)
• John William Waterhouse, Apollo og Daphne (1908)
• Philip Connard, Apollo og Daphne (ca. 1925)
• Bernini, Apollo og Daphne (1622-25)
ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL:
ca. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hjælpemidler til eksamen
Der er begrænset adgang til internettet. Du har adgang til konferencen på Teams og undervisningsbeskrivelsen i Lectio, hvor det er tilladt at gå ind på de links, der optræder i beskrivelsen, men du må ikke søge videre. Undgå at placere dig selv i en situation, hvor du kan blive anklaget for snyd: Hvad der kan downloades, bør downloades.
Du kan frit bruge følgende ordbøger til at slå ord op:
• Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo
• Ordbog over det danske sprog: https://ordnet.dk/ods
• Holbergordbog: https://holbergordbog.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895628652",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895628652",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895628652"
}