Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Susanne Kofoed-Moth
|
Hold
|
2022 ol/3v (3v ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Rejsen og mødet med fremmede kulturer
Som introduktion til faget oldtidskundskab læste vi en artikel af Svend Brinkmann: Nu er de nye studenter ' dannede'. Men hvad pokker er dannelse anno 2017? 25. juni 2017 Det gav anledning til at komme omkring begrebet karrielæring.
Eleverne introduceres til det græske gudeunivers og baggrundshistorien for den trojanske krig via gruppearbejde og efterfølgende elevoplæg.
I dette forløb ser vi primært på hvordan temaet civilisation og barbari kommer til udtryk i de læste uddrag af Odysseen herunder har vi fokuseret på gæstemodtagelsesscener, gæst og værtroller samt helten Odysseus og hans lederegenskaber. i forbindelse med OL 2024 har læst 8.sang og set på antikke og moderne sportsgrene.
Vi ser på eposgenren og dens kendetegn.
Undervejs i forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med følgende begreber: Areté,time,kleos,oikos,polis,teofani,antropomorfisme,do ut des og moira. Derudover har vi også fokuseret på følgende emner:
Odysseus' forhold til kvinder, kønsroller,retorik og eventyrverden >< realverden
Basistekst:
Homers Odyssé Odyssé (Otto Steen Due) 1.sang v.1-444 (12 ns), 6.sang (9 ns), 8.sang (16ns) 9.sang (15 ns), 23.sang v.1-240 (7 ns)
Ovid Metamorfoserne (Otto Steen Due 2005) 13. sang Polyfem og Galatea vers 750-897 (5 ns)
i alt: 64 ns
Perspetiverende:
Henrik Nordbrandts digt "Ithaka"
Paideia: s.11-13, 16-17,19-21
elektronisk ordbog: https://ordnet.dk/ods/forside
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Romersk epos
I dette forløb om romersk epos læser vi et uddrag af Vergils Æneide 4.sang, hvor vi har fokus på hvad der kendetegner romersk epos og trækker tråde til det græske epos Homers Odyssé.
Vi har fokus på kærlighedsforholdet mellem Æneas og Dido samt gudernes rolle.
af relevante fagbegreber kommer vi omkring fatum, fama, pius/pietas, foedus, familias, furor (fra bogen HUN af Ann Bolbjerg)
som kontrast til det traditionelle antikke epos læser vi Ovids myte om Apollo og Dafne, hvor vi har fokus på mande og kvinderoller samt fremstillingen af kærlighed og forvandlingen.
antik tekst:
Vergils Æneide 4.sang v.1- 177 og 205-583 (14 ns)
Ovids Metamorfoserne 1.sang vers 452-567 ( 4 ns)
Perspektivtekst:
Dante Helvede 26.sang (tekst 29 i Videre sejlede vi nu af Johnny Thiedecke 2010)
Paideia om Ovid s.37-38, om Vergil s.31-37 om Dante s.41-42
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Søjle 3 Er mennesket kaptajn på egen skude?
forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: Er mennesket herre over sit eget liv?
Fokus i læsningen af tragedien ligger på antikkens skæbnesyn og begreberne skyld, skæbne, guder/mennesker, hybris/nemesis, blindhed og klarsyn.
som basistekst læses Otto Foss: Kong Ødipus
perspektivering:
Karen Blixen "Livets veje"
Paideia: s.101-109 om det græske drama
baggrundsviden: Det apollinske og dionysiske( Lund, De europæiske ideers historie), s.29-39
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Antik skulptur
Forløbet har til formål at sætte eleverne i stand til at beskrive/analysere, stilbestemme, datere og fortolke antikke skulpturer. Dette er gjort ud fra en induktivt og projektorienteret tilgang.
Skulpturforløbet blev brugt til at repeteret forløbet sideløbende med filosofiforløbet.
perspektivering til renæssance, barok og moderne kunst
der opgives ukendt skulptur til eksamen
kernestof: skulpturer fra den græsk romerske oldtid
uddrag fra Bente Kiilerich "Græsk skulptur"
uddrag fra Græsk kunst af Fich m.fl. s.286-296
følgende skulpturer er gennemgået:
Arkaisk skulptur: (Paideia s.50-51)
Auxerre-koren ca. 650
Den ”Chiotiske” Kore, ca. 510
Kouros fra Anavysosos ca.530
Peploskoren
Tidlig klassisk tid (Paideia s.95-98)
Kritiosdrengen ca.480 f.Kr., Vognstyren ca.470 f.Kr
Diskoskasteren.
metopen, der forestiller et af Herakles' 12 arbejder.
vognstyreren
Zeus eller Poseidon
Højklassisk (Paideia s.131-135)
Spydbæreren ca.440,
Den Sandalløsende Nike, ca. 410
Karyatide ca.420
Senklassisk (Paideia s.171-175)
skraberen
Knidiske Afrodite
Hermes med Dionysosbarnet
Apollon Belvedere
Hellenistisk (Paideia s.201-205)
Nike fra Samothrake
Laokoon
Galler & kone
fuld gammel kone
bokseren
Romersk (Paideia s.247-249)
Cato den ældre
Kejserinde Livia
Kejser Augustus
Kejser Commodus
ukendt romersk kvinde(portræt på Glyptoteket)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Filosofi
Den græske filosofi - et indblik i Platon/Sokrates' tanker
.
fokus på dualisme, ide og fænomenverden, sjæl og legeme, majeutik, doxa/episteme/aporia, det absolutte og det relative.
Sokrates og sofisterne.
Sokrates' forsvarstale (35 ns)
Hulebilledet (8 ns)
fra Mejer og Tortzen: Kend dig selv. Et Platonudvalg. Gyldendal 2006
perspektivtekst: Staffeldt "Liljen og dugdråben"
Paideia s.148-153 om filosofi + 129-135 om klassisk tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895629713",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895629713",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65895629713"
}