Holdet 2022 ol/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Adam Anil Andersen
Hold 2022 ol/3z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til old (IKKE EKSAMENSEMNE)
Titel 2 1. søjle: Drama: Hippolytos
Titel 3 2. søjle: Kunst: Skulptur
Titel 4 3. søjle: Epos: Odysseen
Titel 5 4. søjle: Filosofi: Hvad er viden?
Titel 6 5. søjle: Myter
Titel 7 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til old (IKKE EKSAMENSEMNE)

Forløbet var et introduktionsforløb, der havde til formål at introducere eleverne for fagets identitet og metode. Myten om Pygmalion blev brugt som eksempel (Ovids Metamorfoser 10.243-297), hvor der blev perspektiveret til Sofie Riise Nors’ grafiske roman Jeg var din muse (2024).  

Eleverne påbegyndte en begrebsliste, som de siden udvidede med flere begreber. De har arbejdet selvstændigt med begreberne polyteisme, do ut des, antropomorfisme, theofani, apollinsk, dionysisk, sofrosyne, ekstase, entusiasme, hybris, nemesis, ate, patriarkalsk samfund, ære-og-skam-samfund, slægtssamfund, moira, timé, kleos, areté, aidos og oikos.

LITTERATUR:
• Erik Lund, Mogens Pihl & Johannes Sløk. 1979. De europæiske ideers historie. København: Gyldendal, ss. 29-35 & 44-49.
• Ovid Metamorfoserne, oversat af O. S. Due. 1996. Centrum.
• Riise Nors, S. 2024. Jeg var din muse. København: Cobolt, ss. 5-27.
• Watson, T. 01.01. 2004. Kanye West declared his wife would wear fewer clothes in 2024. He's sticking to it, Mamamia. Tilgængelig via: https://www.mamamia.com.au/kanye-west-clothes-control/

VIDEOMATERIALE:
• Stephen Fry - Greek Myths, Gods and A.I., The Origins Podcast (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=XTvIYdEktpc&t=70s
• The Myth of Arachne – Iseult Gillespie, Ted-Ed (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=XvUHcsZOhJ8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. søjle: Drama: Hippolytos

Eleverne har læst hele Euripides’ Hippolytos (undtagen korsangene). Forløbet har fokuseret på tragedien som et stykke litteratur, men eleverne er også ganske kort blevet introduceret for dens kultiske oprindelse i De Store Dionysier. Der er blevet lagt vægt på personkarakteristik af de fremtrædende karakterer: Afrodite, Faidra, Hippolytos og Theseus. Eleverne har diskuteret, om Faidra er en stærk eller svag kvinde.

Tragedien er blevet læst som et opgør mellem begær og kyskhed, hvilket kommer til udtryk i striden mellem Afrodite og Artemis, der projicerer den ned til menneskene, hvor vi ser den udspille sig mellem Faidra og Hippolytos. Det har bl.a. givet anledning til at diskutere gudernes indblanding i menneskenes liv.

Eleverne har arbejdet selvstændigt med begreberne antilabe, budbringerscene, deus ex machina og stichomythi. De har også arbejdet med Aristoteles’ lære om tragediens opbygning og elementer, herunder begreberne anagnorisis, hamartia, desis, peripeti og lysis.

Læsningen af tragedien blev afsluttet med en diskussion om, hvem der er den tragiske helt/heltinde.

Perspektiveringen centrerede sig om Theseus-karakteren. Eleverne læste et uddrag af Per Olov Enquists Til Fædra (1979). Uddraget handler om Theseus’ reaktion på nyheden om Fædras (falske) voldtægtsanklage, og eleverne sammenlignede fremstillingen med det antikke forlægs og diskuterede, hvad der mon kunne ligge til grund for forskellene og lighederne.

LITTERATUR
• Andreasen, B. & J. Refslund Poulsen.  2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Systime, s. 101-06, 115-16.
• Enquist, P. O. 1993. Tribadernes nat. Til Fædra. Fra regnormenes liv. I lossens time. Samlerens Paperbacks, s. 180-84.
• Euripides Hippolytos, overs. T. Frische. 2009. Teaterselskabet PULCHRA SEMPER VERITAS.

VIDEOMATERIALE
• Restudy: Oldtidskundskab – Græsk tragedie og komedie: https://www.youtube.com/watch?v=t9mQds5K0zU

ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL: ca. 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. søjle: Kunst: Skulptur

Kunstforløbet har beskæftiget sig med skulptur. Eleverne er blevet trænet i monumentanalyse. De har arbejdet struktureret med deres iagttagelser, så de kun fokuserede på relevante ting, der kunne bruges til at datere skulpturerne. De er i denne sammenhæng blevet fortrolige med begreberne terminus ante/post quem og relativ/absolut datering. De har brugt bevægelse, naturalisme og detaljerigdom som dateringsparametre. Fokus har været på græsk skulptur.

Eleverne har opbygget et stort begrebsapparat til at beskrive skulpturerne.

Den kunsthistoriske gennemgang er blevet suppleret med historiske udblik, idet der er blevet arbejdet med, at kunsten er et produkt af tiden. Eleverne har løbende lavet reflektionsøvelser om kunstens rolle i de forskellige perioder. De har desuden arbejdet med Platons kunstkritik for at få et andet syn på kunstens rolle (eller mangel på samme).

Eleverne er løbende blevet præsenteret for efterantikke monumenter, hvor de har arbejdet med, hvordan antikkens formsprog har sat sig spor i senere europæisk kunsthistorie. Arno Brekers skulpturer har dannet ramme om et casestudy, hvor eleverne arbejdede projektorienteret med fascistisk kunst.

DER EKSAMINERES I UKENDTE SKULPTURER

ANTIKKE MONUMENTER (de parentetiske numre er henvisninger til Græsk kunst):
• New York Kouros
• Auxerre-koren (83)
• Kouros af Sunion (102)
• Kouros fra Anavyssos (Kroisos-kouros) (103)
• Kouros fra Thera
• Chios-kore (70)
• The Berlin Goddess (108)
• Antenor-kore
• Euthydikos-kore
• Harmodios og Aristogeiton (Tyrandræberne)
• Kritios-drengen (64)
• Apollon (gavlfeltet fra Zeustemplet i Olympia (222)
• Herakles' 11. arbejde (metope fra Zeustemplet i Olympia) (227)
• Sørgende Athene (257)
• Zeus/Poseidon fra Artemision (239)
• Spydbæreren (Doryphoros) (244)
• Diskosbæreren (Diskophoros)
• Paionios' Nike
• Den sandalbindende Nike (Nike-balustraden) (198)
• Hermes med Dionysosbarnet (274)
• Afrodite fra Knidos (273)
• Buste af Euripides (264)
• Pergamonalteret (303)
• Gammel markedskone (302)
• Silenos med Dionysosbarnet
• Tyche med Ploutosbarnet

EFTERANTIKKE MONUMENTER:
• Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne (1848)
• Arno Breker: Der Künder (1939)
• Arno Breker: Der Wäger (1939)
• Arno Breker: Der Schwertträger (”Die Wehrmacht”) (1939)
• Aske Jonatan Kreilgaard: Agape (2021)
• Josep Maria Subirachs: Detalje af Jesu lidelseshistorie (La Sagrada Familia) (1986-2014)
• Sir Thomas Brock: Dronning Victoria (1890)

LITTERATUR:
• Bonnén, S. Kunstner: Statue af ammende mand er den pædofiles drøm, Kristeligt Dagblad, 09.02.22. Tilgængelig via: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kunstner-statue-af-ammende-mand-er-den-paedofiles-droem
• Eriksen, J. H. 2013. Jagten på det perfekte – det klassiske i kunsten (”Spydbæreren af Polykleitos” & ”Nazismens og fascismens brug af det klassiske formsprog”), i J. H. Eriksen, H. Oxvig & S. H. Strøm (redd.) Grundbog i kunst og arkitektur – kunstens rum. Systime, XXX-XXX
• Fich, H.; Fischer-Hansen, T.; Moltesen, M. & Waaben, K. 1999. Græsk kunst. Systime, 65-69, 136-138, 148-49, 225-227 & 285-295.
• Platon Staten 514a-52a ("Hulebilledet") overs. Chr. Gorm Tort & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. København: Gyldendal, 163-70.
• Platon Staten 602c-606b ("Kunstkritik") overs. M. Harbsmeier, S. L. Jørgensen, R. Sevelsted & Chr. Gorm Tortzen. 2013. Platon: Staten (Platon i udvalg. Bind 1), 408-413.
• Plinius den Ældres beskrivelse af Afrodite: Isager, J. 2019. En antik kunsthistorie. Plinius den Ældres bøger om græsk og romersk skulptur, malerkunst og arkitektur. Forlæns, 210-211
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. søjle: Epos: Odysseen

Forløbet har taget udgangspunkt i Odysseen. Eleverne har fået en kort introduktion til epossets forankring i den mundtlige digtning, herunder metrik.

Forløbet har haft to tematiske fokuspunkter: Helteideal og kvinder. Det første tema er blevet undersøgt gennem Telemachos og Odysseus. Eleverne har læst Telemachien som en dannelsesrejse, hvor Telemachos skal ud at lære at være en helt, så han kan sætte sig selv i respekt over for bejlerne. Odysseus er blevet problematiseret, idet eleverne har diskuteret, hvilken type helt han er. De har i denne sammenhæng arbejdet med Odysseus’ fortællerstemme i apologerne. Det andet tema er blevet undersøgt gennem Penelope, Kalypso og Kirke. Eleverne har sammenlignet de tre kvinder med henblik på, hvordan de kompletterer og/eller udfordrer Odysseus.

Eleverne har arbejdet selvstændigt med epossets karakteristika, herunder begreberne proømium, musepåkaldelse, patronymikon, epitet, homerisk lignelse og formelvers. Begreberne time, kleos, xenia og patriarkalsk samfund er også blevet inddraget.

Perspektiveringen havde Kirke-karakteren i fokus. Eleverne læste et uddrag af Madeline Millers Kirke (2019) og fik til opgave at udarbejde en komparativ analyse, hvor de kom ind på forskelle og ligheder mellem Homers Kirke og Millers Kirke. Eleverne valgte selv opgavens fokus.

Eleverne har selv udarbejdet en ordbog. Den kan tilgås på følgende link:
https://docs.google.com/document/d/1m7BsW6WNpZZQSaR_etfCLQWx7h912s9UoIJy59lhGeY/edit?tab=t.0

Følgende passager af Odysseen er blevet læst statarisk:
• 1.1-444 (hele sangen)
• 4.625-847
• 5.1-227
• 10.140-550

LITTERATUR
• Homer Odysseen, overs. O. S. Due. 2004. København: Gyldendal.
• Andreasen, B & Refslund Poulsen, J. 2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Aarhus: Systime, 16-19, 23-27.
• Miller, M. 2019. Kirke. København: Grønningen 1, 195-213 (uddrag).

VIDEOMATERIALE:
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part I:
https://www.youtube.com/watch?v=BCXRxD85Xc0
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part II:
https://www.youtube.com/watch?v=kj0K8OpuK0I
• Video Sparknotes: Homer’s The Odyssey summary, part III: https://www.youtube.com/watch?v=d8XKXsnmqS4  

ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL:
ca. 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. søjle: Filosofi: Hvad er viden?

Forløbet har haft overskriften “hvad er viden?,” hvilket har tjent som en rød tråd, idet eleverne har forholdt sig til, hvordan viden kom til udtryk i de forskellige tekster.

Eleverne har fået en introduktion til den tidlige filosofi, herunder overgangen fra mythos til logos, naturfilosofferne og sofisterne.

Nyplatonismen blev brugt som afsæt for en indføring i Platons idelære. Eleverne læste siden Hulebilledet som en art teoritekst, der fremlagde Platons filosofiske standpunkt. De har brugt den som referenceramme gennem hele forløbet.

Eleverne har arbejdet med Platons syn på skulpturkunsten. De læste kunstkritikken i Staten (uddrag), hvor Platon fremfører, at digtekunst er efterligning, der fordærver borgerne. Eleverne skulle med udgangspunkt i dette udlede, hvad han ville have ment om skulpturkunsten, der også er en efterligning.

Eleverne har til sidst læst Platons version af Sokrates’ forsvarstale, hvor de har arbejdet med personkarakteristik af Sokrates. Fokus har været på hans retoriske egenskaber og hans selvfremstilling.

Eleverne har arbejdet selvstændigt med begreberne fænomenernes verden, ideernes verden, doxa, episteme, aporia, dialektik, majeutik og elenchos.

Perspektiveringen har haft fokus på oplysningstiden. Eleverne har læst Ludvig Holbergs Epistel 326 og Tredje levnedsbrev (uddrag), hvor de arbejdede med forskellene og lighederne i Sokrates’ og Holbergs opfattelse af viden. De øvede sig også i at inddrage kulturhistoriske viden fra perioden i perspektiveringen for at styrke deres pointer.

Eleverne har udarbejdet en oversigt over de vigtigste pointer fra de forskellige tekster. Den kan tilgås på følgende link: https://docs.google.com/document/d/1X46gMhb2ko-xr8Jpa19nMvo6tZE16pRBubpQB7r3qGg/edit?tab=t.0

Følgende uddrag er blevet læst statarisk:
• Platon, Hulebilledet (Staten 514a-521a) [læst ifm. skulpturforløbet]
• Platon, ”Kunstkritik” (Staten 602c-606b) [læst ifm. skulpturforløbet]
• Platon, Sokrates’ forsvarstale (17a-35d)

LITTERATUR:
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium, hvor introduktionstekster er udarbejdet af undertegnede. Herudover er brugt:
• Andreasen, B. & Poulsen, J. R. 2015. Paideia: En grundbog til oldtidskundskab. Systime, ss. 146-154.
• Holberg, H. 1749. Epistler. Tomus IV. Kiøbenhavn: Trykt paa Autors Bekostning. Tilgængelig via: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom4.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd4chap326
• Ludvig Holberg Tredje levnedsbrev, oversat af O. Thomsen. 2018. Holberg. Levnedsbreve (Ludvig Holbergs hovedværker 22). Aarhus Universitetsforlag. Tilgængelig via: https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=levnedsbreve%2FAdVir3_overs.page;toc.depth=1;brand=&chunk.id=start
• Platon Hulelignelsen, oversat af Chr. Gorm Tortzen & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. Gyldendal, ss. 163-170
• Platon Sokrates’ forsvarstale, oversat af Chr. G. Tortzen & J. Mejer. 2000. Kend dig selv: Et Platon-udvalg. Gyldendal, ss. 211-237.
• Platon Staten 602c-606b ("Kunstkritik") oversat af M. Harbsmeier, S. L. Jørgensen, R. Sevelsted & Chr. Gorm Tortzen. 2013. Platon: Staten (Platon i udvalg. Bind 1). Systime, ss. 408-413 [læst ifm. skulpturforløbet]

VIDEOMATERIALE:
• Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler, Ted-Ed (Youtube-video). Tilgængelig via: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA

ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL: ca. 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. søjle: Myter

Forløbet har fungeret som et romersk indspark. Eleverne har med udgangspunkt i Ovids Metamorfoser fået en indføring i romernes forhold til den græske litteratur og kultur. De har arbejdet med, hvordan Ovid demonstrerer imitatio og aemulatio i sit værk. Der er i denne sammenhæng blevet trukket tråde tilbage til Odysseen.

Eleverne har læst myterne om ”Pythonslagen” og ”Apollo og Daphne.” De har arbejdet selvstændigt med mytetyperne skabelsesmyte, eskatologisk myte, kosmologisk myte, antropologisk myte og ætiologisk myte, idet de skulle rubricere myterne under dem.

Eleverne har lavet en feministisk læsning af ”Apollo og Daphne” og diskuteret, hvorvidt denne metode gav mening at anvende på antikke tekster.  

Eleverne har desuden analyseret billedmateriale, der gengav ”Apollo og Daphne.” De fokuserede på, hvilken stemning der kom til udtryk i malerierne.

Perspektiveringen tog tråden op fra den feministiske læsning, idet eleverne læste Siri Ranva Hjelm Jacobsens Dafnesyndromet (2021).

Følgende passager af Metamorfoserne er blevet læst statarisk:
• Metamorfoserne 1.438-567 (”Pythonslangen” og ”Apollo og Dafne”)

LITTERATUR:
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium, hvor introduktionstekster er udarbejdet af undertegnede. Herudover er brugt:
• Jacobsen, S. R. H. 2021. Dafnesyndromet. Lindhardt & Ringhof, ss. 183-197.
• Motzfeldt, D. T. 2018. Religion. Teori. Fænomenologi. Metode. Grundbog til Religion B. Systime, ss. 55-59 (uddrag)
• Ovid Metamorfoserne, overs. O. S. Due. 1996. Centrum.

BILLEDMATERIALE:
• Pollaiuolo, Apollo og Daphne (ca. 1470-80)
• John William Waterhouse, Apollo og Daphne (1908)
• Philip Connard, Apollo og Daphne (ca. 1925)
• Bernini, Apollo og Daphne (1622-25)

ANTIKKE BASISTEKSTER TOTAL:
ca. 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hjælpemidler til eksamen

Der er begrænset adgang til internettet. Du har adgang til konferencen på Teams og undervisningsbeskrivelsen i Lectio, hvor det er tilladt at gå ind på de links, der optræder i beskrivelsen, men du må ikke søge videre. Undgå at placere dig selv i en situation, hvor du kan blive anklaget for snyd: Hvad der kan downloades, bør downloades.
Du kan frit bruge følgende ordbøger til at slå ord op:
• Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo
• Ordbog over det danske sprog: https://ordnet.dk/ods
• Holbergordbog: https://holbergordbog.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer