Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Peter Axelsen
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Valg i USA
Forløbet har følgende fokusområder:
• De politiske systemer i Danmark og i USA
• Det amerikanske præseidentvalg
Du skal efterfølgende kunne:
• forklare hvad forskellen er på en enhedsstat og en forbundsstat.
• forklare hvad forskellen er på parlamentarisme og præsidentstyre.
• forklare hvad forskellen er på forholdstalsvalgsystemer og flertalsvalgsystemer.
• redegøre for magtens tredeling og du skal kunne anvende denne viden i en analyse af magtens tredeling i hhv. Danmark og USA
• forklare hvad forskellen er på direkte demokrati og repræsentativ demokrati
• redegøre for Alf Ross og Hal Kochs demokratiopfattelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologier - Hvorfor mener de det?
Forløbet har følgende fokusområder:
· De politiske ideologier
· De politiske partier
Du skal efterfølgende kunne:
· Redegøre for henholdsvis liberalismens, konservatismens og socialismens menneskesyn, syn på staten samt deres opfattelser af hvordan samfundet bør indrettes
· Forklare hvad fordelingspolitik og værdipolitik er
· Placere de politiske partier på den fordelingspolitikske og værdipolitiske venstre-højre skala, og være i stand til at argumentere for deres placeringer.
· Anvende Molins model i en analyse af et partis valg af standpunkt i en given sammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Social differentiering - Hvordan adskiller danske.
Social differentiering - Hvordan adskiller danskerne sig fra hinanden?
Forløbet har følgende fokusområder:
- Social differentiering
Efter forløbet skal du kunne:
- forklare social differentiering med udgangspunkt i levekår, livsformer og livsstile
- redegøre for hvad social arv er
- anvende Bourdieu til at forklare social differentiering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvilken velfærdsstat skal vi have?
Forløbet har følgende fokusområder:
- Velfærd
Du skal efterfølgende kunne:
· Forklare hvad en velfærdsstat er
· Komme med eksempler på velfærd, der bliver leveret af markedet, staten og civilsamfundet
· Forklare forskellen på skønsprincippet og retsprincippet
· Lave en komparativ analyse af de tre velfærdsmodeller.
· Forklare hvem der ønsker de forskellige velfærdsmodeller - Ideologier, partier, livsstilsgrupper og livsformer
· Redegøre for hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor
· Diskutere hvilken velfærdsstat vi skal have
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvilken økonomisk politik bør Danmark føre?
Forløbet har følgende fokusområder:
· Økonomi
Du skal efterfølgende kunne:
· Redegøre for følgende økonomiske indikatorer: Økonomisk vækst, arbejdsløshed, betalingsbalance, inflation og statens finanser
· Forklare hvad finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik er.
· Lave økonomiske analyser vha. det økonomiske kredsløb og udbud og efterspørgselsmodellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Forløbet har følgende fokusområder:
- Identitetsdannelse
- Socialisering
- Samfundstyper
Du skal efterfølgende kunne:
· Forklare begreberne: Norm, rolle, gruppe, socialisering, sanktion, identitet og internalisering
· Redegøre for socialisation og identitetsdannelse
· Redegøre for Honneths teorier om identitetsdannelse
· Redegøre for Giddens karakteristik af senmoderne samfund
· Redegøre for Ziehes og Becks teorier om det senmoderne samfund
· Redegøre for Christian Hjortkærs syn på vores samfund og forklare, hvordan han mener det påvirker individerne i samfundet
· Beskrive hvilke forskelle der er på socialisation og identitetsdannelse i hhv. det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
· Anvende sociologiske begreber og teorier til at lave en sociologisk analyse.
· Diskutere med udgangspunkt i diverse sociologer om det er godt at være ung i det senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897337428",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897337428",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65897337428"
}