Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Peter Axelsen
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Valg i USA
Titel 2 Ideologier - Hvorfor mener de det?
Titel 3 Social differentiering - Hvordan adskiller danske.
Titel 4 Hvilken velfærdsstat skal vi have?
Titel 5 Hvilken økonomisk politik bør Danmark føre?
Titel 6 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Valg i USA

Forløbet har følgende fokusområder:
• De politiske systemer i Danmark og i USA
• Det amerikanske præseidentvalg

Du skal efterfølgende kunne:
• forklare hvad forskellen er på en enhedsstat og en forbundsstat.
• forklare hvad forskellen er på parlamentarisme og præsidentstyre.
• forklare hvad forskellen er på forholdstalsvalgsystemer og flertalsvalgsystemer.
• redegøre for magtens tredeling og du skal kunne anvende denne viden i en analyse af magtens tredeling i hhv. Danmark og USA
• forklare hvad forskellen er på direkte demokrati og repræsentativ demokrati
• redegøre for Alf Ross og Hal Kochs demokratiopfattelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ideologier - Hvorfor mener de det?

Forløbet har følgende fokusområder:
· De politiske ideologier
· De politiske partier

Du skal efterfølgende kunne:
· Redegøre for henholdsvis liberalismens, konservatismens og socialismens menneskesyn, syn på staten samt deres opfattelser af hvordan samfundet bør indrettes
· Forklare hvad fordelingspolitik og værdipolitik er
· Placere de politiske partier på den fordelingspolitikske og værdipolitiske venstre-højre skala, og være i stand til at argumentere for deres placeringer.
· Anvende Molins model i en analyse af et partis valg af standpunkt i en given sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Social differentiering - Hvordan adskiller danske.

Social differentiering - Hvordan adskiller danskerne sig fra hinanden?

Forløbet har følgende fokusområder:
- Social differentiering

Efter forløbet skal du kunne:
- forklare social differentiering med udgangspunkt i levekår, livsformer og livsstile
- redegøre for hvad social arv er
- anvende Bourdieu til at forklare social differentiering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvilken velfærdsstat skal vi have?

Forløbet har følgende fokusområder:
- Velfærd

Du skal efterfølgende kunne:
· Forklare hvad en velfærdsstat er
· Komme med eksempler på velfærd, der bliver leveret af markedet, staten og civilsamfundet
· Forklare forskellen på skønsprincippet og retsprincippet
· Lave en komparativ analyse af de tre velfærdsmodeller.
· Forklare hvem der ønsker de forskellige velfærdsmodeller - Ideologier,  partier, livsstilsgrupper og livsformer
· Redegøre for hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor
· Diskutere hvilken velfærdsstat vi skal have
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvilken økonomisk politik bør Danmark føre?

Forløbet har følgende fokusområder:
· Økonomi

Du skal efterfølgende kunne:
· Redegøre for følgende økonomiske indikatorer: Økonomisk vækst, arbejdsløshed, betalingsbalance, inflation og statens finanser
· Forklare hvad finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik er.
· Lave økonomiske analyser vha. det økonomiske kredsløb og udbud og efterspørgselsmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Forløbet har følgende fokusområder:
- Identitetsdannelse
- Socialisering
- Samfundstyper

Du skal efterfølgende kunne:
· Forklare begreberne: Norm, rolle, gruppe, socialisering, sanktion, identitet og internalisering
· Redegøre for socialisation og identitetsdannelse
· Redegøre for Honneths teorier om identitetsdannelse
· Redegøre for Giddens karakteristik af senmoderne samfund
· Redegøre for Ziehes og Becks teorier om det senmoderne samfund
· Redegøre for Christian Hjortkærs syn på vores samfund og forklare, hvordan han mener det påvirker individerne i samfundet
· Beskrive hvilke forskelle der er på socialisation og identitetsdannelse i hhv. det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
· Anvende sociologiske begreber og teorier til at lave en sociologisk analyse.
· Diskutere med udgangspunkt i diverse sociologer om det er godt at være ung i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer