Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Trine Tranum Pedersen
Hold 2024 sa/z (1z sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ligestilling mellem kønnene i Danmark
Titel 2 #Politik: Ideologier og politiske partier i DK
Titel 3 #Sociologi: Ulighed og fattigdom i Danmark
Titel 4 Projektforløb 1, #økonomi, ulighed og velfærd
Titel 5 #Økonomi: Økonomi og velfærd i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ligestilling mellem kønnene i Danmark

Er der ligestilling mellem kønnene i Danmark?

Forløbet introducerer eleverne til samfundsfag C med udgangspunkt i spørgsmålet om køn og ligestilling. Med særligt fokus på sociologi arbejder eleverne med socialisering, kønsroller og samfundsudvikling. De undersøger også økonomiske uligheder mellem mænd og kvinder og politisk repræsentation og magt. Gennem arbejdet med aktuel empiri og faglige begreber lærer eleverne at analysere og diskutere samfundsmæssige forhold og problemstillinger.

Fokusområder:

Sociologi: Socialisering, normer, kønsroller, samfundstyper, Giddens, Ziehe og Butler.
Økonomi: Indkomst- og formueforskelle, kvantitative data og modeller.
Politik:Repræsentation, magt, kønskvoter, ideologier og politiske værdiforskelle.

Faglige mål:

Forklare og diskutere samfundsmæssige problemer med faglig viden og faglige begreber.
Formidle modeller og data.
Argumentere og indgå i faglig dialog.

Kernestof: Politik: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Sociologi: Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse
Økonomi: Det økonomiske kredsløb og økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed


Materialer og pensum
Ibogen ”Luk Samfundet Op!”, 4. udgave af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2024

Afsnit 1.1 – 1.4: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346

Afsnit 2.1 (læs ikke metodeboks om fokus og solointerview): https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354

Afsnit 2.2: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360

Afsnit 2.6: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=356

Afsnit 3.1 og 3.2: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362

Video om Giddens tre centrale kendetegn ved det senmoderne samfund: https://vimeo.com/537619559
(Findes også i bogen kap. 3.3): https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365

Ibogen “Samfundsfag på tværs”, af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge. Forlaget Systime 2024

Udklip af tekst fra kapitel 1.2: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137

Artikler, websider og podcasts

FN’s 17 verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5

Statistik over global ligestilling: https://www.globalis.dk/Statistik/gii-ligestilling

”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet”, af Maria Jeppesen, 18.10.2016: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx

”Traditionelle kønsroller kendetegner stadig unges studievalg”: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/traditionelle-koensroller-kendetegner-stadig-unges-studievalg

Data fra Danmarks Statistik vedr. forskelle mellem køn i Danmark: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite#2

10 tendenser i ungdomslivet – Afsnit 9: Køn og seksualitet – nyt og traditionelt på samme tid?: https://www.buzzsprout.com/1355827/8159535 (lyt til 29:30–36:50)

Judith Butlers video “Your Behavior Creates Your Gender”: https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc

Genstart Podcast om Andrew Tate, 2022 – lyt til 9.25–18.37: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-tik-tok-tate-11802200178

Video fra denne artikel med Kisoan Subakaran: https://ekstrabladet.dk/underholdning/dkkendte/paastaar-homoseksualitet-er-psykisk-sygt-nu-springer-han-selv-ud/10242944

“Vi har masser af ligestilling”, af Majbritt Berlau 8.3.2019, Fagbevægelsens Hovedorganisation: https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/

Debatfilmen ”Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder”: https://gron.luksamfundetop.dk/kapitel-1/kapitel-1/debatfilm/

”Kvinder tjener millioner mindre end mænd i løbet af livet”: https://menneskeret.dk/nyheder/maend-tjener-langt-mere-kvinder-loebet-liv

DR2 Debatten ”Langt fra ligestilling” fra 2024 omhandlende kønskvoter samt reel og formel ligestilling (se fra 0:00–25:00): https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823

Video om ideologier: https://vimeo.com/562718575

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #Politik: Ideologier og politiske partier i DK

#Politik I: Ideologier og politiske partier i det danske politiske system

Indhold
I dette forløb er der fokus på politiske ideologier, danske politiske partier og det danske politiske system med landets demokratiske opbygning, demokratiske beslutningsprocesser og deltagelsesmuligheder.  

     Vi bygger videre på den viden, I fik i grundforløbet om de klassiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme, hvor de ideologiske forgreninger som socialliberalisme, neoliberalisme, socialkonservatisme og nationalkonservatisme inddrages. Vi behandler politiske partier i Danmark og undersøger partiernes ideologiske og værdi- og fordelingspolitikske placeringer. I introduceres for faglig argumentation, hvor I gennem forskellige øvelser vil træne argumentation og viden om aktuel politik. Igennem et rollespil om lovforslag får I indsigt i politiske beslutningsprocesser. Vi undersøger også gennem et konkret EU-direktiv, hvordan politiske beslutninger i EU påvirker dansk lovgivning.  

Lektionerne kombinerer oplæg, øvelser, diskussioner, tekstlæsning og begrebstræning.


Faglige mål  
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof  
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier  

Politiske deltagelsesmuligheder

Politiske beslutningsprocesser i DK og EU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #Sociologi: Ulighed og fattigdom i Danmark

Forløbets fokus er på levevilkår og social ulighed. I introduceres for forskellige teorier og begreber, der i forløbet anvendes i en undersøgelse af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Hørups livsformer og Minervamodellen inddrages.  

I forløbet undersøger vi ulighedsbegrebet nærmere og I opnår viden om både social og økonomisk ulighed. I den forbindelse ser vi også nærmere på begrebet fattigdom i Danmark, og på hvordan fattigdom kan måles. I opnår viden om udviklingen i henholdsvis ulighed og fattigdom i Danmark.

Det er et mål i forløbet at styrke jeres faglige argumentation og evne til på et fagligt niveau at diskutere samfundsfaglige problemstillinger om økonomisk og social ulighed og fattigdom. For eksempel hvordan opstår ulighede og hvad kan man gøre for at reducere den.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projektforløb 1, #økonomi, ulighed og velfærd

Projektforløb 1: Ulighed i Danmark – en tværfaglig undersøgelse

I dette projektforløb arbejder vi tværfagligt i matematik og samfundsfag med et af tidens vigtige temaer: ulighed i Danmark. Målet er, at I skal identificere en udfordring ved uligheden i det danske samfund og præsentere et løsningsforslag, der bygger på viden og metoder fra begge fag.

Optakt: Fra teori til praksis

I samfundsfag har I forud for projektet arbejdet med livsformer og livsstile, Minervamodellen, og de sociologiske teorier om social arv, kapital, habitus, stratifikation og marginalisering. I har undersøgt, hvordan befolkningen kan opdeles ud fra forskellige sociale og kulturelle mønstre, og diskuteret, hvordan social ulighed og fattigdom kan forstås og forklares.

Denne forståelse danner et vigtigt afsæt for projektets kerne: at undersøge og handle på ulighed.

Fagligt fokus i forløbet

Undervejs i projektet har vi i samfundsfag haft fokus på:

Økonomi og velfærd, herunder det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, og hvordan markedet og prisdannelse fungerer.

Velfærdstrekanten og de tre velfærdsmodeller, som sætter rammen for, hvordan velfærd organiseres i Danmark og andre lande.

Sammenhængen mellem velfærdsstatens udvikling og udfordringer, og hvordan ulighed spiller en rolle i den debat.

I matematik har I arbejdet med:

Statistiske værktøjer som Lorenz-kurve og Gini-koefficient, som bruges til at måle og visualisere økonomisk ulighed.

Boksplots, kvartiler og sumkurver, som giver mulighed for at analysere datasæt og skabe overblik over spredning og fordeling – fx af indkomst eller sundhed.

Brugen af GeoGebra til grafisk behandling og præsentation af data.


Projekt og afslutning: Fra problem til løsning

I skal i grupper identificere en lille eller stor udfordring ved ulighed i Danmark – det kan være geografisk ulighed i sundhed, fattigdom blandt unge, social arv i uddannelsessystemet eller noget helt andet.

Herefter skal I undersøge problemet med metoder fra både samfundsfag og matematik og præsentere et konkret løsningsforslag, som I til sidst pitcher for klassen. I pitchen skal I vise:

Hvordan I har arbejdet fagligt og metodisk

Hvilke teorier, data eller modeller I har brugt

Hvilken form for ulighed I har undersøgt

Og hvordan jeres løsning kan gøre en forskel

Projektet lægger op til både faglig fordybelse og kreativ problemløsning, og målet er, at I bliver klogere på både ulighedens mange ansigter og på, hvordan samfund og matematik spiller sammen, når man vil forstå og ændre virkeligheden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #Økonomi: Økonomi og velfærd i Danmark

Dette forløb tager udgangspunkt i jeres hverdagsliv, privatøkonomi og oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætter det i sammenhæng med dansk samfundsøkonomi. I midten af forløbet vil velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske konjunkturer blive behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.  

Primært kernestof:  

Økonomi

-  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

-  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter  

Metoder  

- Kvantitativ og kvalitativ metode

Varighed:

9 moduler af 90 minutter.

Faglige mål:

I skal kunne:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.  

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

-  undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre  

- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet

- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

-  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer