Holdet 2022 3g Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Niels Klærke Bislev
Hold 2022 3g Re (3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk Karma Kadjy-buddhisme
Titel 2 Ruths Hus - undersøgelse af sekterisk Kristendom
Titel 3 Værklæsning: Frygt & Bæven
Titel 4 Islamisk køn og identitet
Titel 5 Religion i Børnehøjde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk Karma Kadjy-buddhisme

Vi skal lave en religionsvidenskabelig undersøgelse af Karma Kadjy-buddhismen Danmark, nærmere bestemt Aarhus. Vi skal se på:
- Opsummering af buddhismens grundfortælling
- Tibetansk Buddhisme / vajrayana
- Karma Kadjy-linjen
- religionssocioloisk teori: Giddens teori om traditionssamfundet, det moderne samfund og det senmoderne. Desuden: Lewis Rambos konversionsteori, m.m.
- Forberede og udøve et antropologisk feltarbejde ud fra deltager-observation hos Karma Kadjy-buddhisterne på Trøjborg.
- Feltarbejdet har desuden det formål at oplære os i at blive 'feltarbejde-eksperter', er senere hen kan hjælpe religion c-elever til at gøre det samme (blot i en kristen kontekst).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ruths Hus - undersøgelse af sekterisk Kristendom

En undersøgelse af Faderhuset gennem podcasten 'Ruths Hus'.
Sammen skal vi lytte til ét afsnit i hver lektion (med to opsamlende og perspektiverende lektioner til sidst).
Som forberedelse til hver lektion får I religionsfaglig teori, som vi skal forsøge at bruge på Faderhuset som case.
Anvendt teori:
- Diskursteori (her ser vi bla. på ungdomshusets diskurs overfor faderhusets)
- Socialiseringsteori (hvor og hvornår i deres liv og kontekst bliver mennesker religiøse?)
- Deprivationsteori (religiøsitet som udtryk for en mangel-tilstand).
- Begrebsafklaring ift. kirke vs. sekt. Hvad er forskellen, og hvornår er noget en sekt?
- Peter Bergers religionssociologi om det religiøse fællesskab (nomos, anomi, anomalier, kosmos, kaos)
- Emile Durkheims religionssociologi (grundtræk).
- Lewis Rambos konversionsteori (hvorfor konverterer mennesker til en anden trosretning?).
- Max Weber: Karismatisk ledelse og karisma-teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning: Frygt & Bæven

Vi læser 30 sider fra Søren Kierkegaards Frygt og Bæven. Vi prøver at få indblik i Kierkegaards gudsforhold og tidlige eksistentialistiske forhold til verden. Vi ser bl.a. på:
- Fortællingen om Abraham, Sara og Isak fra GT.
- Kierkegaards stadielære og betydningen af den i tolkningen af værket.
- "Springet" og eksistenstro / paradokstro.
- En smule om Kierkegaards betydning for dansk, moderne Kristendom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islamisk køn og identitet

Forløb i Islam, der har særlig fokus på køn, identitet og spændet mellem traditionelle og moderne tolkninger af Islam i Danmark. Forløbet er desuden tilknyttet to feltarbejder i København: Mariam-moskeen og Imam Ali-moskeen.

Indhold:
- Løbende anvendes og tolkes Korancitater og Hadithsteder i forlængelse af tekst, film eller feltarbejde.
- Jan Hjärpes model for religionens indhold og funktion: Traditionalisme vs modernisme; sekularisme vs. fundamentalisme.
- Diskursteori og arbejde med forskellige diskurser om Islam og særligt køn i danske medier.
- Koranens syn på ægteskab, arv, kønsroller osv. Hertil den hhv. traditionalistiske og modernistiske tolkninger.

Feltarbejde(r):
- Feltarbejde 1: Kvindemoskeen - Mariammoskeen, København. Oplæg, samtale og diskussion ved Amira Moussa
Feltarbejde 2: Imam Ali-moskeen, København. Rundvisning, oplæg, indføring i Shia-Islam, diskussion.

Anvendt fiktion:
- 'Wadjda - Pigen med Den Grønne cykel', saudisk fiktionsfilm om køn, opdragelse og identitet. Herunder tilknyttet artikel om den saudiske instruktørs tanker med filmen.
- SKAM, s04e01; Sana-karakteren som indspark i norsk / skandinavisk ungdomskultur. Herunder artiklen om 'Den virkelige' Sana og hendes erfaringer som muslim i et norsk, relativt sekulariseret samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religion i Børnehøjde

Dette lille forløb har til formål at undersøge forskellige familiære, miljømæssige og religiøse dimensioner i børnehøjde. Undervejs vil se på:

- Analyse af folkekirkens dåbsritual, herunder van Genneps og Podemanns ritualmodel.
- Analyse af dele af Jehovas Vidners hjemmeside-materiale målrettet børn. Hvilket fællesskab, hvilke normer og hvilke sociologisk teoretiske indgangsvinkler kan bruges til at forklare hjemmesidens kommunikation samt religiøsitet?
- Analyse af 'Min Tro' (DR-temaserie). Vi ser sammen "Bare min far kommer hjem" om Signes tilknytningsforhold til familie, sted / hendes ø samt kristne religiøsitet og tilhørsforhold til den lokale kirke.
- I forlængelse af ovenstående: I grupper analyseres ét afsnit af 'Min tro', og fremlægges i grupper.
- Desuden opkvalificeres vores teoretiske viden med en socialpsykologisk viden, der anvendes undervejs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer