Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Niels Klærke Bislev
|
Hold
|
2022 3g Re (3g Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk Karma Kadjy-buddhisme
Vi skal lave en religionsvidenskabelig undersøgelse af Karma Kadjy-buddhismen Danmark, nærmere bestemt Aarhus. Vi skal se på:
- Opsummering af buddhismens grundfortælling
- Tibetansk Buddhisme / vajrayana
- Karma Kadjy-linjen
- religionssocioloisk teori: Giddens teori om traditionssamfundet, det moderne samfund og det senmoderne. Desuden: Lewis Rambos konversionsteori, m.m.
- Forberede og udøve et antropologisk feltarbejde ud fra deltager-observation hos Karma Kadjy-buddhisterne på Trøjborg.
- Feltarbejdet har desuden det formål at oplære os i at blive 'feltarbejde-eksperter', er senere hen kan hjælpe religion c-elever til at gøre det samme (blot i en kristen kontekst).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ruths Hus - undersøgelse af sekterisk Kristendom
En undersøgelse af Faderhuset gennem podcasten 'Ruths Hus'.
Sammen skal vi lytte til ét afsnit i hver lektion (med to opsamlende og perspektiverende lektioner til sidst).
Som forberedelse til hver lektion får I religionsfaglig teori, som vi skal forsøge at bruge på Faderhuset som case.
Anvendt teori:
- Diskursteori (her ser vi bla. på ungdomshusets diskurs overfor faderhusets)
- Socialiseringsteori (hvor og hvornår i deres liv og kontekst bliver mennesker religiøse?)
- Deprivationsteori (religiøsitet som udtryk for en mangel-tilstand).
- Begrebsafklaring ift. kirke vs. sekt. Hvad er forskellen, og hvornår er noget en sekt?
- Peter Bergers religionssociologi om det religiøse fællesskab (nomos, anomi, anomalier, kosmos, kaos)
- Emile Durkheims religionssociologi (grundtræk).
- Lewis Rambos konversionsteori (hvorfor konverterer mennesker til en anden trosretning?).
- Max Weber: Karismatisk ledelse og karisma-teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning: Frygt & Bæven
Vi læser 30 sider fra Søren Kierkegaards Frygt og Bæven. Vi prøver at få indblik i Kierkegaards gudsforhold og tidlige eksistentialistiske forhold til verden. Vi ser bl.a. på:
- Fortællingen om Abraham, Sara og Isak fra GT.
- Kierkegaards stadielære og betydningen af den i tolkningen af værket.
- "Springet" og eksistenstro / paradokstro.
- En smule om Kierkegaards betydning for dansk, moderne Kristendom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islamisk køn og identitet
Forløb i Islam, der har særlig fokus på køn, identitet og spændet mellem traditionelle og moderne tolkninger af Islam i Danmark. Forløbet er desuden tilknyttet to feltarbejder i København: Mariam-moskeen og Imam Ali-moskeen.
Indhold:
- Løbende anvendes og tolkes Korancitater og Hadithsteder i forlængelse af tekst, film eller feltarbejde.
- Jan Hjärpes model for religionens indhold og funktion: Traditionalisme vs modernisme; sekularisme vs. fundamentalisme.
- Diskursteori og arbejde med forskellige diskurser om Islam og særligt køn i danske medier.
- Koranens syn på ægteskab, arv, kønsroller osv. Hertil den hhv. traditionalistiske og modernistiske tolkninger.
Feltarbejde(r):
- Feltarbejde 1: Kvindemoskeen - Mariammoskeen, København. Oplæg, samtale og diskussion ved Amira Moussa
Feltarbejde 2: Imam Ali-moskeen, København. Rundvisning, oplæg, indføring i Shia-Islam, diskussion.
Anvendt fiktion:
- 'Wadjda - Pigen med Den Grønne cykel', saudisk fiktionsfilm om køn, opdragelse og identitet. Herunder tilknyttet artikel om den saudiske instruktørs tanker med filmen.
- SKAM, s04e01; Sana-karakteren som indspark i norsk / skandinavisk ungdomskultur. Herunder artiklen om 'Den virkelige' Sana og hendes erfaringer som muslim i et norsk, relativt sekulariseret samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religion i Børnehøjde
Dette lille forløb har til formål at undersøge forskellige familiære, miljømæssige og religiøse dimensioner i børnehøjde. Undervejs vil se på:
- Analyse af folkekirkens dåbsritual, herunder van Genneps og Podemanns ritualmodel.
- Analyse af dele af Jehovas Vidners hjemmeside-materiale målrettet børn. Hvilket fællesskab, hvilke normer og hvilke sociologisk teoretiske indgangsvinkler kan bruges til at forklare hjemmesidens kommunikation samt religiøsitet?
- Analyse af 'Min Tro' (DR-temaserie). Vi ser sammen "Bare min far kommer hjem" om Signes tilknytningsforhold til familie, sted / hendes ø samt kristne religiøsitet og tilhørsforhold til den lokale kirke.
- I forlængelse af ovenstående: I grupper analyseres ét afsnit af 'Min tro', og fremlægges i grupper.
- Desuden opkvalificeres vores teoretiske viden med en socialpsykologisk viden, der anvendes undervejs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907936394",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907936394",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907936394"
}