Holdet 2023 re/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Maria Raunsbæk Thorsø, Teresa Alvarez Alonso
Hold 2023 re/2a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion? Den mytologiske dimension
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Studietur
Titel 6 Nordisk Mytologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion? Den mytologiske dimension

Forløbet er en introduktion til faget religion. Vi undersøger forskellige definitioner af religion og bruger Ninian Smarts model om de 7 dimensioner som et redskab til at kunne forstå hvad 'religion' er. Derudover undersøger vi, hvorfor mennesker bliver/er religiøse. Vi tager  udgangspunkt i kognitiv religionsforskning (religionspsykologi) samt forskellige sociologiske teorier (religionssociologi): Deprivations-, socialiserings- og "Rationel choice" - teorier.

FAGLIG MÅL I FOKUS:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi (begreber)
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder - fokus: etnografisk & sociologisk metoder.

FORLØBETS VIGTIGE BEGREBER/TEORIER:
- 'Overskud' ><'underskud'
- Deprivation teori: social, økonomisk, etisk, organisk, psykisk og/eller eksistentielle deprivation, absolut >< relativ deprivation
- Socialisationsteori: vellykket socialisering, formel><uformel, primær><sekundær
Se emnets øvrige vigtige begreber i - Quizlet mappe "3y Religion C 2023", "Hvorfor er mennesker religiøse"

TEKSTER:
-  "Hvorfor bliver man egentlig religiøs?" af Martin Herbst i Kristeligt Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/hvorfor-bliver-man-egentlig-religi%C3%B8s  (vedhæftet)
-  "Religion C" Lene Madsen et.al., Systime 2012. Se siderne længere nede, under kernestof.

KOGNITIV RELIGIONSFORSKNING
- "Religionssociologi -introduktion" i Religionsportalen, https://religion.systime.dk/?id=757
-”Religionsparasitten” (udsendelse)-  http://hval.dk/mitcfu/login/  RESERVERET TIL D.25.06.24  TIL EKSAMEN

DEPRIVATIONSTEORI
- "Religionens betydning i Dk og USA” af Phil Zuckerman https://www.youtube.com/watch?v=9dUaqtT5vhU (2001)
- "Mit hemmelige liv i Mormonkirke” Nicklas Hansen http://www.dr.dk/undervisning/religion/mit-hemmelige-liv-hele-udsendelser

SOCIALISATIONS/SOCIALISERINGS TEORI
- "Socialisationsteori", Furseth & Pål, s. 190-195 (vedhæftet)
- "Mathias R." i "Religion og psykologi" af Birgit Andersen, Systime 2013, s. 42-44

RATIONAL CHOICE TEORI
- "Rational choice teori Re C", i "Begrebsnøglen til religion – teori og metode" af Bodil Junker Pedersen et. al. Systime 2023,  ISBN: 9788761671776.

Link til opslag: www.religion.dk



Færdiggjort d.13.10.23. Sidst revideret d.29.05.24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hinduisme

Vi indleder forløbet ved at undersøge hinduismens hellige skrifter med fokus på den periode de stammer fra og deres forskellige genrer. Vi læger vægt på: 'Vedaerne', Upanishaderne, 'Manus lovbog', 'Ramayana og 'Bhagavadgita'.  Vi undersøger også gudernes verden og hinduismens rituelle dimension med fokus på 'puja', herunder 'murti', 'mantra' og 'darshan'. Derudover arbejder vi med: 1. reinkarnationslærer og begreberne 'atman', 'brahman', 'samsara', 'karma', og 'moksha';  2. kastesystemet; 3. de 4 livsalder, kvindesyn og ægteskab samt 4. de 3 veje til frelse, hvor vi undersøger hinduismens etik med udgangspunkt i begreberne 'dharma' og 'dharmasutra'/'varnashramadharma. Vi afslutter forløbet med et ultrakort blik ind i 'radikal hinduisme'.
                  
VIGTIGT: Den rituelle dimension - 'bryllup'. En af eleverne holdt et oplag om et selvoplevet bryllup set fra en både inde- og udefra perspektiv (analyse af brylluppet som en overgangsrituelle - van Gennep) Oplaget er ikke en del af PENSUM, men man må gerne perspektivere til det hvis det synes relevant.

TEKSTER:
- "Hinduismen" af Allan Poulsen, Systime 2012 (se hvilke sider længere nede, under kernestof)
-  3j 2022 klassens quizlet- mappe med forløbenes vigtige begreber.

OM GUDERNE
- PP læreren & eleverne (se vedhæftet længere nede)
OM PUJA
- "Puja for gudinden" i Hinduismen, s.147
- 'Hinduistisk bøn derhjemme' i https://www.dr.dk/studie/religion/hinduisme
OM GENFØDSELSLÆRER
- "tekst 6: Atman', "tekst 7 samsara", tekst 8 karma" i "Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion" af Esben Andreasen (m.fl.), 1992, s.2-3
OM KASTESSYTEMET & DHARMA
- "Purusha-hymnen" (uddrag) i Hinduisme, s.175
- 'Novellen om Sitarama Ayyar' (s.19-20) (om de 4 livsstadier)
OM KVINDESYN
- PP læreren (se vedhæftet)
- Test  24,  "Kvindens stilling" i Manus Lovbog (vedhæftet)
- Kort video om 'Ramayana' i http://www.youtube.com/watch?v=HogVmTkhgcI
OM DE TRE VEJE TIL FRELSE
- 'Bhagavadgita', (uddrag a-f) i Hinduisme s. 127-131
OM RADIKALISERING
- 'Hinduistisk radikalisering' af Ole Bjørn Petersen
i Radikalisering og terrorisme © Forfatterne og Systime A/S. Første udgivelsesår 2016. ISBN: 978-87-616-7134-9 kap. 7 & 7.1 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I forløbet beskæftiger vi os med islams formative periode, herunder splittelsen mellem Shia og Sunni muslimer og baggrunden for den.
Derefter introduceres islams 6 trosartikler hvor vi fokuserer på troen på Muhammed. Derudover kigger vi på de 5 søjler generelt og arbejder mere fokuseret på 'Hadj' (valfarten), hvor vi laver en ritualanalyse med udgangspunkt i van Genneps overgangsritualers teori samt Jørgen Podemanns Ritual-Myte- Model. SHARIA introduceres med fokus på at opnå en general forståelse af Sharia som  udgangspunkt til  forskellige fortolkninger af, hvad det er rigtigt/forkert som muslim. I den forbindelse arbejder vi med  dokumentaren "Helvedes homo - en muslim springer ud". Vi afslutter forløbet ved at undersøge, hvordan man kan bruge Jan Hjärpes model, "Indhold, funktion og engagement",  til at kunne nuancere de forskellige måder man kan være muslim på: Modernisme, traditionalisme, sekularisme og islamisme/fundamentalisme.

FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- redegøre for islams formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund. Fokus - Sharia og homoseksualitet/ Jan Hjarpes model
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi. Fx overgangsritualers 3 faser.

TEKSTER:
- "Grundbogen til Religion C" af Bodil Pedersen m.fl. Systime 2019. (Se siderne under kernestof)

INTRO:
- "De vigtigste 10 ting at vide om islam"
https://www.religion.dk/islam/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-islam

ISLAMS OPRINDELSE OG MUHAMMED:
- Om islams formative periode: "Islam Empire of Faith Part 1 Prophet Muhammad and rise of Islam full PBS Documentary", https://www.youtube.com/watch?v=PFun6VPZsHDZQ (uddrag)

ISLAMS MYTISKE DIMENSION:
- "Profetens natte - og himmelrejse" i "Islam og muslimerne" af Jens Forman, Systime 2011, s. 98-99
- Myten om Ibrahim (Abraham) (vedhæftet under kernestof)

ISLAMS RITUELLE DIMENSION - De 5 søjler :
- "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka" i MitCFU  - Reserveret til d.25.06.24
Islams 6 trosartikler (den dogmatiske dimension)
https://itseg.sharepoint.com/:p:/s/msteams_fd89a2/EWHKb12K1_ZPjtsXaSISto4B38IQpJUxSSgNLiZK9-38tw?e=Oa4Dck (PP- læren)

OM SHARIA
- https://docs.google.com/presentation/d/13NMWI92lCTGI5P-i-yobvmd3eCDzOm8-ItgVOZVjhNY/edit#slide=id.g4fbbedc85b_0_41 (PP- forklaring læreren)


- "Sådan ser religionerne på homoseksualitet" ( ikke kernestof- til evt. perspektivering)
https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/homoseksualitet-i-5-religioner.
- Jan Hjärpes model: sekularisme><fundamentalisme, modernisme ><traditionalisme i "Danske Verdensreligioner - Islam", Gyldendal, s.13-14 - Tjek kilden (Te)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Vi starter ud med at kigge på skabelsen og vurderer deres forskellige fokus. Vi kigger derefter på "den historiske" og "den mytiske Jesus" og på Palæstinas historiske kontekst på Jesus tid. I den forbindelse læser vi relevante tekster fra både GT og NT, som belyser hvordan Jesus, iflg. evangelierne, fortolkede jødernes LOV. I den forbindelse arbejder vi med 'næstekærlighed-begreb' med udgangspunkt i "Bjergprædiken" og supplerer op med "Den barmhjertige samaritaner". Vi kortlægger påskens forløb og diskuterer dens relevans for kristendommens overlevelse. Til slut sættes kristendommen i moderne kontekst ved at belyse megakirken Hillsongs fremgang i DK og ved at fokusere på klima- og feministisk teologi.

FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom: dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk kontekst
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

TEKSTER:
Biblen Leth Fortalt – Syndefaldet (DRLYD)
Skabelsesberetningerne – Første Mosebog kapitel 1-3
Kristendommen baggrund og historie (136-142, Religion og Kultur)
Omskærelsen (1. Mos. 17,1-14)
Åbenbaringen på Sinaj ( 2. Mos. 19,1-6; 20,1-17)
De ti bud
Den barmhjertige samaritaner
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste (Kristendom.dk)
Kim Hartzner: Den syriske flygtning i nød er også min næste (Kristendom.dk)
Påske (Mark 11,1-11. 15-18 + Mark 14, 1-2; 14,10-16,20)
Myter og lære (156-160, Religion og Kultur)
Historien om en konservativ megakirke, der vil forandre vores samfund. Og en masse forsøg på at få fat i Remee (Zetland.dk)
Tidslinje over vejen til kristendom

Begrebsfokus:
Kristendom i moderne kontekst
- Hillsong, megakirker, religionskritik
Skabelsesmyte, problemmyte, løsningsmyte
Den gamle pagt --> den nye pagt
De ti bud
Omskærelsen
Bjergprædiken
Kristen etik (næstekærlighed, menneskesyn, værdi)
Jan Hjärpe: traditionalisme, fundamentalisme, modernisme, sekularisme
Feministisk teologi
Klimateologi
Skabelsen + syndefaldet
Arvesynd
Historiske og mytiske Jesus
Van Genneps ritualmodel
Dåb
Nadver
Kosmogocentrisk
Antropocentrisk
Afmytologisering
Opstandelsen
Synkretisme



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Studietur

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nordisk Mytologi

Det korte forløb har til formål at give eleverne en overordnet forståelse af grundlæggende trosforestillinger og ritualer inden for Nordisk mytologi.

Fokuspunkter:
- Kilder og kildeproblematik
- Kosmogoni og antropogoni
- Kosmologi
- De nordiske guder (polyteisme)
- Loke som trickster figur
- Jætter
- Valkyrier
- Vætter
- Norner, varsler og skæbnetro
- Dødsriger og begravelse
- Ragnarok
- Blót
- Nutidig Asatro

Faglige mål:
- Redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Primær tekster
- ”Tekst 20: Uddrag af Vølvens spådom” (fra den Poetiske Edda (vers 1-7 + 17-18 om skabelse)) fra Ahle, Allan og Christian Vollmond. 2023: Vikingernes religion, s. 84-85.  
- Snorres Edda, kapitel 9: Menneskernes skabelse
- Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
- ”Tekst 23: Uddrag af Gylfis blændværk om Ragnarok” (fra Snorris Edda) fra Ahle, Allan og Christian Vollmond. 2023: Vikingernes religion, s. 100-102.
- ”Krav til forrettelse af officielle Forn Siðr blót”, Forn Siðrs vedtægter, 2021. https://www.fornsidr.dk/forrettelse-af-officielle-forn-sidr-blot/


Supplerende tekster:
- Ahle, Allan og Christian Vollmond. 2023.“Førkristen nordisk religion og vikingetid?” Fra Vikingernes religion, s. 8-11.  
- Ahle, Allan og Christian Vollmond. 2023. “Hvilke forestillinger om verdens indretning kender vi fra vikingernes religon?” Fra Vikingernes religion, s. 80-83.
- ”the Norse creation myth is insane”: https://www.youtube.com/watch?v=sdPNLZgAhlg
- ”Yggdrasil – Verdenstræet”: https://prezi.com/kuoqdv-j7uhr/yggdrasil-verdenstret/
- Dümezils tre-funktionsskema
- 2.x’s gudekatalog baseret på følgende links:
Gudernes stamtræ: https://prezi.com/ferex697zmdw/nordisk-mytologi-gudernes-stamtr/
https://www.religion.dk/nordisk-mytologi/guder-i-den-nordiske-mytologi
https://www.religion.dk/viden/de-klassiske-religioner-nordiske-guder-på-den-flade-jord
http://www.petermadsen.info/pages/vh/hv-er-hv/hvemerhvem.html
http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/vikingernes-guder/
- Stefánsson, Finn. 2011. ”Valkyrier”: https://mytologi.lex.dk/valkyrier
- Stefánsson, Finn. 2011. ”Jætter”: https://mytologi.lex.dk/jætter
- Madsen, Carsten Lyngdrup. 2014. ”Norner”, fra Nordboernes Gamle Religion – fortællinger fra edda, saga og kvad, s. 192-195.
- Tegneserien Valhalla om Lokes besøg til Nornerne. De samlede værker, bind 1, s. 180-181.  
- Madsen, Carsten Lyngdrup. 2014. ”Dværge og andre vætter”, fra Nordboernes Gamle Religion – fortællinger fra edda, saga og kvad, s. 196.
- Ahle, Allan og Christian Vollmond. 2023.“Hvordan praktiserede vikingerne deres religion?” Fra Vikingernes religion, s. 51-57.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer