Titel
2
|
Islam
Forløb om islam med fokus på Muhammed, de seks trosartikler og valfarten. Desuden har vi arbejdet med forskellige problemstillinger, der opstår i et samfund som det danske, når man er muslim. I forløbet har indgået et feltarbejde, hvor vi besøgte Fredens Moské i Brabrand. Om de tre søjler bøn, almisse og faste har eleverne lavet projektarbejde, som de har præsenteret for hinanden.
Kernestof:
Forman, Jens "Muslimernes religion", s. 9-14 "Islams oprindelse"
Muhammed som sand profet, s. 70-71 i Forman, Jens "Muslimernes religion", Systime 2006
Forman, Jens "Muslimernes religion", Systime 2006, s 97-98, 30-33, 101-104
Grundbog for religion C, s. 97-103, 108-109, 264-265, 265-266 (Jan Hjärpe)
Hajj, BBC-dokumentar (2001)
Overgangsriter: https://lex.dk/overgangsriter
Sura 1
Sura 5,6 (bøn), Sura 2,238 (bøn), Sura 2,183ff (faste), Sura 57,18 (almisse), Sura 9,60 (almisse)
Sura 57
Sura 2
Sura 3
Nadia konverterede til islam og blev muslim på: https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ&t=418s
”Muslimsk helligdag afløser Kristi himmelfart” af Sofie Hviid, Kristeligt Dagblad 4/10-2008
Forslag til Lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund) (23.08.23)
Fødevarestyrelsen: Spiseregler (halalslagtning)
Sura 24 (tørklæder)
Tørklædet er vigtigere end job (Politiken, 25. maj 2008)
Model for moderne islamformer (Jan Hjärpe), s. 13-14 i Kate Østergaard: Danske verdensreligioner - islam". 2006
Supplerende stof
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-vide-om-islam
Ramadanen: Hvordan føles det at faste i et døgn: https://www.youtube.com/watch?v=NciInTxEeZk (01.05.25)
[20%]
|