Holdet 2023 re/2i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Louise Ebbesen Nielsen
Hold 2023 re/2i (2i re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Inuitisk religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Kristendom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Inuitisk religion

Forløbet giver en introduktion til inuitterne på Grønland, deres religion og kultur. Vi har beskæftiget os med overgangsritual, sjælebegreber, Havets Moder, Inua og Sila. Vi har også beskæftiget os med Grønlands relation til Danmark og forholdet til inuit som minoritet.

Kernestof:

Manden, der besøgte månemanden (s. 27-31 i Engelbrechtsen)
"Mytiske væsener", s. 31-36 i Engelbrechtsen

Tekster fra Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen "Inuitisk religion og mytologi" Ilinniusiorfik, 2013:
Knud Rasmussen:  De første mennesker
Knud Rasmussen: Den gang for længe, længe siden, da menneskene blev til
C. Levi-Strauss: Mytens tidsopfattelse
Knud Rasmussen: Havets Moders og havdyrenes oprindelse
Jens-André P. Herberner: Monoteistiske religioner bærer en stor del af ansvaret
Knud Rasmussen: Nanoraq’s helbredelse
Haanseeraq: Fangstritualerne for bjørn
Hans Motzfeldt: Fangstritual for sæl (Midtgrønland)
Peter Storch: Fangstritual for sæl (Vestgrønland)
L. Dalager: Førstefangstritualet
Hans Egede: Bryllupsritualet
Knud Rasmussen: Når et menneske dør
Knud Rasmussen: Sjæl gør dig smuk
H.J. Rink: Sjælelæren
Knud Rasmussen: Navnesjælen
Knud Rasmussen: Dyresjælens vandring
H.J. Rink: Inua
H.C. Glahn: Inua
H.C. Glahn: Inua og Sila
Poul Egede: Sila
Christian Rosing: En angakkoq-lærling dør og genopstår
Christian Rosing: Lampeslukningslegen
Peter Freuchen: Polar-eskimoernes sexmoral
Manden, der besøgte Månemanden i Østgrønland (s. 20-31)
Om mytiske væsener: s. 31-36

Supplerende stof:

Inuit - et fangerfolk på frysepunktet DR2, 1999
5 mythical creatures From Greenland:
https://www.youtube.com/watch?v=qc7Cy9NxHmg (10.09.24)

S. 200 i Religion og Kultur (om tabu)

S. 22-23 i Religion og kultur (Overgangsritualer).


Hvorfor bliver flere grønlændere tatoveret i ansigtet (P3 Essens): Hvorforhttps://www.youtube.com/watch?v=d5gJh0qX3_w (04.10.24)

Om Aki Matilda Høegh Dam: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/aki-matilda-hoeegh-dam-om-groenlandsk-i-folketinget-det-er-ikke-et-oenske-jeg-staar
Ann-Sophie Greve Møller : https://www.religion.dk/tvaerreligiost/kristendom-inuit-religion-tre-unge-fortaeller-om-troen-i-gronland (25/3-2021)

[20%]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Islam

Forløb om islam med fokus på Muhammed, de seks trosartikler og valfarten. Desuden har vi arbejdet med forskellige problemstillinger, der opstår i et samfund som det danske, når man er muslim. I forløbet har indgået et feltarbejde, hvor vi besøgte Fredens Moské i Brabrand. Om de tre søjler bøn, almisse og faste har eleverne lavet projektarbejde, som de har præsenteret for hinanden.


Kernestof:

Forman, Jens "Muslimernes religion", s. 9-14 "Islams oprindelse"
Muhammed som sand profet, s. 70-71 i Forman, Jens "Muslimernes religion", Systime 2006
Forman, Jens "Muslimernes religion", Systime 2006, s 97-98, 30-33, 101-104
Grundbog for religion C, s. 97-103, 108-109, 264-265, 265-266 (Jan Hjärpe)
Hajj, BBC-dokumentar (2001)
Overgangsriter: https://lex.dk/overgangsriter
Sura 1
Sura 5,6 (bøn), Sura 2,238 (bøn), Sura 2,183ff (faste), Sura 57,18 (almisse), Sura 9,60 (almisse)
Sura 57
Sura 2
Sura 3

Nadia konverterede til islam og blev muslim på: https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ&t=418s

”Muslimsk helligdag afløser Kristi himmelfart” af Sofie Hviid, Kristeligt Dagblad 4/10-2008
Forslag til Lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund) (23.08.23)

Fødevarestyrelsen: Spiseregler (halalslagtning)

Sura 24 (tørklæder)

Tørklædet er vigtigere end job (Politiken, 25. maj 2008)

Model for moderne islamformer (Jan Hjärpe), s. 13-14 i Kate Østergaard: Danske verdensreligioner - islam". 2006


Supplerende stof
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-vide-om-islam
Ramadanen: Hvordan føles det at faste i et døgn: https://www.youtube.com/watch?v=NciInTxEeZk (01.05.25)

[20%]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Hinduisme

Indgående kendskab til hinduismens grundbegreber (karma, samsara, atman, brahman, moksha) med fokus på kult (gudehierarki, puja, bhakti) og praktisk livsførelse.

S. 39-58 i Andreasen, Esben et al.: ”Religion og kultur – en grundbog”. Systime, 2006 (2. udgave, 2. oplag).
Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion, 1992. Tekst 2, 6, 7, 8, 11, 15-19, 22, 23, 24.

Gandhi: ”Bekendelse til hinduismen” , s. 89-91 i Finn Jacobi og Hanne Josephsen: Religionerne, 1987.

Religionshåndbogen. s. 104: ”De store heltedigte” og 106-108: ”Bhagavad Gita”; ”Yoga”; ”De medfødte pligter”

[25%]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Kristendom

Forløb om kristendommen med fokus på den kristne grundmyte, næstekærlighedsbegrebet, dåbsritualet og det moderne gudsbegreb. I forløbet har der været indlejret et feltarbejde, som eleverne har lavet

Kernestof:
Religion og kultur s. 143-155, 156-170
”Påsken – et drama i fire akter” https://www.bibelselskabet.dk/pasken-er-et-drama-i-fire-akter
Ritualteori fra Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=588
1. Mos kap.2-3 Skabelsesberetningerne
2. Mos, 20,1-21: De ti Bud
Matt 5,21-30.38-48: Bjergprædikenen
3. Mos. 19,17-18: Næstekærlighedsbudet
Matt 22,34-40: Det største bud i loven
Luk. 1023-37: Den barmhjertige samaritaner
Den apostolske trosbekendelse (fra: Poulsen et al: ”Kristendom i nutid”, Gyldendal 2000)
Folkekirkens dåbsritualet (fra: Poulsen et al: ”Kristendom i nutid”, Gyldendal 2000)
Mark 2,23.3,6 Aksplukningen på sabbaten og helbredelsen af manden med den visne hånd
2. Mos 35,1-3: Overholdelse af sabbatten
Luk. 3-4



Supplerende stof:
Karsten Nissen: Tilgivelse på https://religion.systime.dk/?id=481&L=0#c1910
Religionsnørden: Kristendom basis 1: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&list=PLVqSICCQ2OWpCauRLciv351ILXOj6peqi
Andersen, Birgit: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008, 8-15.


[30%]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde