Holdet 2023 re/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Maria Raunsbæk Thorsø, Stine Moestrup
Hold 2023 re/2s (2s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion? Intro
Titel 2 Oprindelige folks religioner i USA og Canada
Titel 3 Inshallah - Islamforløb
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion? Intro

Forløbet er en appetitvækker og en intro til faget og til en del grundlæggende religionsfaglige begreber og modeller.

Indhold:
- Myte- og ritual teori (Podemann Sørensens model med planerne: myte, ritual og virkning) samt eksempler i form af skabelsesmyterne fra GT.

- Centrale religionsfaglige begreber såsom: Kosmogoni, kaos og kosmos, teogoni, antropogoni, eskatologi, ætiologier, kultdrama, trickster, kultdrama, re-aktualisering, affortryllelse og genfortryllelse, det hellige og det profane.

- Ninian Smarts model samt Van Genneps analysemodel for overgangsritualer og Turner om den liminale fase.
Sabbat inddrages og analyseres med fagbegreber med størst fokus på sammenhængen imellem myte og ritual, på overgange samt på opdeling af helligt og profant.

Materialer
- Udsendelse (appetitvækker):"Hedningen, heksen og hyldemor: Ritualer" (DRTV)

- 1.mos. kap.1-2 (Skabelsen), fundet på bibelselskabets bibel online https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
- 1.mos. kap.3 (Syndefaldet), ligeledes fra bibelselskabets online bibel.

- Artikel Kristeligt Dagbladhttps://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/sabbat-er-joedernes-ugentlige-helligdag 15.11.2005, fundet i Grundbog til religion c 2. udg. s. 21
- Rulleskøjter på Sabbat? Jyllands-postenGrundbog til religion C s.  
- Det religiøse rum af Bent Melchior, Politiken, 23.11.2002, fundet i Grundbog til religion c, 2. udg. s. 22
- Fakta om jødedom, Grundbof til religion c, 2. udg. s. 23

- Indefra kilder om sabbatfejring som jøde: Shalom Sesame: Celebrating Shabbat: https://www.youtube.com/watch?v=k5UQXz_wHmQ
- Og lille film kaldet Sabbat A day of rest & rejuvenation på Chabad.org: http://www.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/141138/jewish/Shabbat.htm


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Oprindelige folks religioner i USA og Canada

Forløbet her tager afsæt i at klassen arbejder med USA i andre fag, og i at de gerne vil kende mere til de oprindelige folks religioner og kulturer i USA og Canada.
I forlængelse af introforløbet arbejdes der videre med forholdet imellem myte og ritual samt med forskellige former for ritualer såsom: Overgangsritualer, årstidsritualer eller kalenderritualer, afværgeritualer, og påkalderitualer. Desuden med flere fagord, herunder monoteisme, polyteisme, panteisme, synkretisme, agnosticisme pantheisme, tabu og mana, efterligningsmagi og forløbsspecifikke begreber som bl.a.: Pow wow og The White mans Indian.
I forløbet kommer vi igennem fire forskellige underemner: Overgangsritualer, Pow wow, Elevfeltarbejde (hopiindianerne studeres med hjælp af hjemmesider med mere), Høvding Seattles berømte tale (forholde sig kritisk og arbejde med fremstillingen af de oprindelige folk/ The White Mans Indian), Synkretisme (med kilde om sammensmeltning af katolicisme og oprindelige folks religion).    

Kilder:
- Hvad er indiansk religion? Religion.dk. Marie Louise Poulsen 2016, udleveret på dokument.  

Emne: Overgangsritualer i tidligere tider hos oprindelige folk i Nordamerika
- Forskellige kildetekster samt introtekst, alle taget fra Gads religionshistoriske tekster, kbh 1995 udleveres på papir og pdf. siderne 452-453, 462-463, 464, 465
- Træk af Ute og Paiuteindianernes religion af Merethe Sundby
- Overgansritualer for paiutepiger
- Overgansritualer for utepiger
- Overgansritualer for paiutedreng
- Jagtritual for en paiutedreng
- Ægteskabsindgåelse hos nordlig paiute

Emne om Powwow/nutidige dansefester
- Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=3s9z3IOpH1g
- Skolemateriale: "Prærieindianerne og deres dansefester", af Solveig Hansen

Emne: Internetfeltarbejde på om Hopiindianerne med udgangspunkt i spørgsmål og lærerfundne foreslag til links:
- https://www.hopi-nsn.gov/
- https://www.youtube.com/watch?v=D53yGnJwjT0
- https://study.com/learn/lesson/video/hopi-native-american-tribe.html

Emne: Høvding Si'ahl, også kendt som Høvding Noah Seattles berømte tale.  
(Primitivisme, "Manifest Destiny" og "The White mans Indian").
- Indianerhøvdings tale blev miljøbevægelsens evangelium, Sune Jensen 2009, religion.dk
https://www.religion.dk/viden/indianerh%C3%B8vdings-tale-blev-milj%C3%B8bev%C3%A6gelsens-evangelium
- Danskernes akademi, set på mit cfu, emnet er de nordamerikanske indianeres liv i nyere tid. Udsendelsesdato:11. november 2010, DR2. Starte ved filmklip til 01.37: Reservatet og levevilkårene i moderne tid. Dernæst ser vi Armin Geertz fortælle om kulturel kamp og om indianerne i dag samt om den berømte tale.

Emne: The Lily og the Mohawks - Synkretisme
SAINT Kateri Tekakwitha,The Lily of the Mohawks (indefra kilde fra kulturcenter i Canada om netop dette steds form for katolicisme), del af denne lille bog er udleveret på pdf.
  
OBS/Note: Klassen arbejder med USA i andre fag og har valgt at arbejde med det oprindelige folks religioner som det mindre 4. valgfri emne. Det skal noteres at der ikke er "up to date" korrekthed i alle kilderne, fordi de er fra tider, hvor man brugte ord som i dag er forældede.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Inshallah - Islamforløb

I forløbet her arbejdes der med islams tilblivelse, islams historiske udvikling, sunni- og shiaislam, ritualerne omkring Ashura, at der er forskellige måder og grader at være muslim på, de fem søjler (især med fokus på Hajj), (ungdoms-)livet i moskeen, helligsteder, tro og praksis, (skabelse, engle, dommedag, samfund, sharia, retsskoler, halal og haram), kvinder i islam (tørklæder og rettigheder og social kontrol).

Af metode og teori og nye fagbegreber indgår: At se på forskelige indefra-positioner: Mainstream, elite, maksimalisme, minimalisme. Jan Hjärpes model (med betegnelserne: modernist, traditionalist,, sekularist, teokrat, afstandtagende, ligegyldighed, entusiasme). Der arbejdes også igen med van genneps rites des passages, og særligt med den liminale fase. Og sammenhængen mellem ritualer og myter bruges også igen. Desuden indgår et feministisk indefra-blik.  

Materialer:
- Grundbog til religion c, 2. udg. (Og inddragelse af lidt nyere fotos fra online udgaven, systime) s. 15,  89-118, herunder en del kildetekster (bl.a. fra Koranen) samt fotos, modeller og grundbogstekst.
- Kristeligt Dagblad: Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam? https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-forskellen-paa-sunni-og-shiaislam
- En del links til kilder om Ashura til et feltarbejde på internettet om. Herunder også en perspektivering til ritualer blandt kristne (kan ses inde i opgaven, hvor der også er hjælpe-spørgsmål).
- Hajj - Pilgrimsrejse til Mekka. Tv-udsendelse, sendt d. 9. januar 2003, DR2
- Fem unge muslimer inviterer os indenfor i deres lokale moske": https://www.vice.com/da/article/fem-unge-muslimer-fra-aalborg-inviterer-os-indenfor-i-deres-lokale-moske/ (Fotoserie med billedtekster til samt en smule tekst om projektet).
Tekster om valfarten, udleveret på pdf, fundet s. 82-86 i Islam - fra Beduinkult til Verdensreligion, 1 udg., red. Jens M. Steffensen.
- Af Sura 22: Valfartsfesten
- Af Sura 2: Koen
- Den kritiske Jalal
Jalal overgiver sig
- Fra Religion.dk: Hijab, burka eller niqab? Her er de muslimske tørklæder https://www.religion.dk/toerklaede
- Læserbrev af: Berfin Kücükköse 5. marts 2020, et modsvar til et debatindlæg af Inger Støjberg om at hun vil have muslimske kvinder til at smide tørklædet.
- Kvinder islam og mig, dokumentar fra 2028, kan ses på mit cfu.  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Vi starter ud med at kigge på skabelsen og vurderer deres forskellige fokus. Vi kigger derefter på "den historiske" og "den mytiske Jesus" og på Palæstinas historiske kontekst på Jesus tid. I den forbindelse læser vi relevante tekster fra både GT og NT, som belyser hvordan Jesus, iflg. evangelierne, fortolkede jødernes LOV. I den forbindelse arbejder vi med 'næstekærlighed-begreb' med udgangspunkt i "Bjergprædiken" og supplerer op med "Den barmhjertige samaritaner". Vi kortlægger påskens forløb og diskuterer dens relevans for kristendommens overlevelse. Til slut sættes kristendommen i moderne kontekst ved at belyse megakirken Hillsongs fremgang i DK og ved at fokusere på klima- og feministisk teologi.

FAGLIGE MÅL I FOKUS:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom: dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk kontekst
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

TEKSTER:
Biblen Leth Fortalt – Syndefaldet (DRLYD)
Skabelsesberetningerne – Første Mosebog kapitel 1-3
Kristendommen baggrund og historie (136-142, Religion og Kultur)
Omskærelsen (1. Mos. 17,1-14)
Åbenbaringen på Sinaj ( 2. Mos. 19,1-6; 20,1-17)
De ti bud
Den barmhjertige samaritaner
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste (Kristendom.dk)
Kim Hartzner: Den syriske flygtning i nød er også min næste (Kristendom.dk)
Påske (Mark 11,1-11. 15-18 + Mark 14, 1-2; 14,10-16,20)
Myter og lære (156-160, Religion og Kultur)
Historien om en konservativ megakirke, der vil forandre vores samfund. Og en masse forsøg på at få fat i Remee (Zetland.dk)
Tidslinje over tidlig kristendom

Begrebsfokus:
Kristendom i moderne kontekst
- Hillsong, megakirker, religionskritik
Skabelsesmyte, problemmyte, løsningsmyte
Den gamle pagt --> den nye pagt
De ti bud
Omskærelsen
Bjergprædiken
Kristen etik (næstekærlighed, menneskesyn, værdi)
Jan Hjärpe: traditionalisme, fundamentalisme, modernisme, sekularisme
Feministisk teologi
Klimateologi
Skabelsen + syndefaldet
Arvesynd
Historiske og mytiske Jesus
Van Genneps ritualmodel
Dåb
Nadver
Kosmogocentrisk
Antropocentrisk
Afmytologisering
Opstandelsen
Synkretisme



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme

I forløbet har eleverne fået kendskab til minimal grundlæggende viden om baggrunden og oprindelsen til hinduismen vi kender i dag. Gennem de hellige tekster, Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavad Gita og Puranaerne er de blevet præsenteret for de forskellige værdisæt gennem tiden. Gennem et hjemmelavet "gudekatalog" har eleverne fået kendskab til Trimurti og den kvindelige shaktienergi i form af Kali. De har også fået forståelse for hinduismens grundprincipper / vilkår med brug af faglige termer som Brahman, Atman, Moksha, Samsara osv. og forståelsen for hvordan man kan opnå frelse.

Primærtekster:
Purushahymnen
Bhagavad Gita (tekst vedhæftet timen 6/5)


Andet stof:
Grundbog Religion C - s. 119-122, 123-126, 127-131, 134-137
"De vigtigste ting om hinduismen" - https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-om-hinduismen
Verdens Bedste Nyheder: "Indisk delstat forbyder ældgammelt slavesystem" - https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/indisk-delstat-forbyder-aeldgammelt-slavesystem/
"The Bhagavad Gita - Book Summary" - https://www.youtube.com/watch?v=uqYMoo2BG1I
"Explainer: What is Khumb Mela festival in India" - https://www.youtube.com/watch?v=BipL-4ZoZik



Begreber:
Moksha
Samsara
Reinkarnation
Avatar
Karma
Brahman
Atman
Yoga
Brahma, Shiva, Vishnu (trimurti), shakti (Kali)
Ghandi som repræsentant for hinduismens værdier
Kastesystemet (varna, jati  og dharma)
De tre frelseveje
Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavad Gita, Purana (begrænset kendskab)
Nutidige aspekter af hinduismen
Praksis - Puja og Khumb Mela
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer