Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Niels Klærke Bislev
|
Hold
|
2023 re/2t (2t re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktion til religionsfaget som et religionsvidenskabeligt felt, hvor vi arbejder sociologisk, psykologisk, historisk og litterært.
Introduktion til grundlæggende begreber i religion som f.eks. kosmologi, myten, legenden, ritualet, det hellige og det profane.
Sociologisk Introduktion til religion i dag / i det senmoderne samfund. Hvad vil det sige at være religiøs i dag ift. før?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - MASSER af faglige kompetencer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmodernitet og nyreligiøsitet
I dette forløb arbejder vi med senmodernitet og nyreligiøsitet. Vi ser på:
- Senmoderne teori og senmoderne religiøsitet.
- Religion i Danmark og USA. Hvorfor er religionens rolle i Danmark og USA blevet så forskellig?
- Vi ser 'religionsparasitten' (CFU), hvor vi ser et kritisk ateistisk / scientistisk religionssyn overfor et senmoderne, kristent religionssyn.
- nyreligiøsitet og "selvspiritualisering" som begreb (en smule Paul Heelas-teori)
- Case: Asatro som nyreligiøs bevægelse. Hvordan er den senmoderne / nyspirituelle asatro forskellig fra den oprindelige asatro?
- Ateisme: forskellige former for ateisme og nyateisme som case.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom & feltarbejde
Kristendom med fokus på:
- Skabelsen (kaos-kosmos)
- Det gammeltestamentlige og nytestamentlige gudsforhold.
- ETIK: Overgangen fra lovreligiøsitet i jødedom til sindelagsetik i Kristendom (herunder Bjergprædikenen).
- Messias-begrebet, og Jesus som arvtager af den jødiske Messias
- Det kristne gudsforhold, og hvordan treenighedsbegrebet tillægges forskellige betydninger i forskellige kristne kontekster.
- Dåbs- og nadverritualet
- Jesu korsfæstelse og opstandelse samt betydningen af dette.
- Religionskritik (moderne) og tilsvarende moderne Kristendom.
- Traditionalistisk, moderne og senmoderne Kristendom. Herunder en smule afmytologisering og paradokstro.
I forløbet er også indeholdt et feltarbejde, hvor elever i grupper undersøger et bestemt ritual eller spørgsmål i aarhusianske menigheder. Afsluttes med fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ramsdal.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Per Ramsdal
-
Trosbekendelsen"Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber.Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria
-
Rel og kultur, Myter, gudsbegreb og moderne tolkning OCR.pdf
-
Arbejdsark Moderne Gudsforhold med tekst NY.docx
-
Gud holder mennesket på plads.docx
-
Axis Mundi.pptx
-
Kristendom intro - Haaning OCR.pdf
-
Findes religionerne?
-
Program:
-
Matt bjergprædikenen kap 5, v1-30.docx
-
Feltarbejde-skabelon, religion(3).pptx
-
I lektionen, hvor vores feltarbejde blev aftalt, var der en håndfuld, der manglede. Hvis du ikke har været på feltarbejde, skal du skrive det til NB, og så skal undertegnede hjælpe dig med, at du kommer det. Vh Niels
-
Feltarbejde-skabelon, religion c.pptx
-
Niels_ tre analyselag.pptx
-
Marie Krarups næstekærlighed.docx
-
Jeres oplæg skal være færdige her.
-
karismatiske bevægelser | lex.dk – Den Store Danske
-
Ritualer 3 modeller.JPG
-
Nadver i folkekirken
-
Dåb & Nadver.pptx
-
Hella Joof: der står engle klar til at give en hånd med
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
En indføring i Buddhismens grundtanker, praksis og udtryksformer:
- Benarestalen: Buddha som menneske og lærermester. Lidelse, begær vs. askese, den otteledede vej samt de fire ædle sandheder.
- Samsarahjulet og centrale begreber heri (rodårsager, karma, lidelse, samsara, Nirvana, osv.)
- Buddhalegenden (The Life of the Buddha - dok.)
- Buddhistisk praksis: ritualets funktion, meditation samt karmisk, nirvanisk, apotropæisk praksis.
- Theravada vs. Mahayana-buddhismen samt boddhisatvaens funktion.
- Lakha Lama som case (boddhisatva og levende oplyst Buddha-figur)
- Christian Stadil som case (senmoderne milliardær-Buddha)
- Begær / tilknytning og årsag-virkninngsforhold som centralt begreb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Forløbet fokuserer på grundforestillinger inden for Islam. Der arbejdes både med Koran-tekster, nyere tekster, samt nyere artikler, diskussioner og videomateriale, der formidler forskellige holdninger til tørklæde, seksualitet, ægteskab, kønsroller og spiseregler.
Indhold:
- Islams opståen i Mellemøsten ud fra Jødedom og Kristendom.
- De fem søjler
- Koranens, Profetens og Allahs status i Islam.
- Sharia kilder: Koran-Hadith (og lidt fiqh.
- Sharia og moderne / traditionalistiske tolkninger af sharia: Specielt sherin Khankans udlægning af sharia som case.
- Rent og urent / Halal-Haram. Øvelse med islamsvar.dk
- Vi øver os i at bruge Jan Hjärpes model for Islams / religioners indhold og funktion (teksteksempler fra Tyrkiet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907957103",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907957103",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907957103"
}