Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Gotfredsen
|
Hold
|
2023 re/2u (2u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro. til faget religion
Første lektion - intro. til faget religion - Ninian Smarts dimensioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Islams formative periode + nutidig islam i Europa med fokus på Danmark.
Primære og sekundære tekster analyseres. Et bredt tekstbegreb i fokus - arkitektur og kunstbilleder er også tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Islam og Muslimerne, Systime 2011; sider: 22-30, 35-41, 91, 109, 112-116, 118-126, 130-133
-
På klassen kommer I til i grupper at 1. - præsentere, 2. - analysere, 3. - fortolke, 4. - perspektiv ....Tekst 4: Islam, rationalitet og sikkerhed s. 93 n - 95 ø i "Islam og muslimerne" . I religion bruger vi metoder, som anvendes i andre humanistisk
-
vedhæftet et gruppearbejde til de 5 søjler.Gruppearbejde om de 5 søjler.docx
-
De 5 grupper fremlægger deres arbejde om de 5 søjler m.m.(1. trosbekendelse (+billedforbud),2. bøn, 3.faste +4.almisse (+spiseregler), 5. valfart +
-
Model til analyse og fortolkning af billeder i religion.docx. se f.eks. plakat s. 109 - hvilke elementer i den mulige billedanalysemodel kan evt. bruges?
-
Model til tekstanalyse.doc. - Brug evt. vedhæftede mulige model til analyse af de 3 interview.
-
Besvar spørgsmål 1-7 i vedhæftet fil:OPSUMMERING AF ISLAMFORLØB.doc
-
På klassen: ISLAM I DANMARK, 2-2.docx besvar 2-2 vedhæftede spørgsmål/opgaver. Får vi tid, kommer I til at se et af dr.dk's programmmer om islam "5 skarpe om islam.
-
Udlevering af bog til kristendom .
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kristendom
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristendom - tro og praksis. Systime 2016; sider: 9, 19-25, 32-35, 71, 190-193
-
Religionsfaglige begreber -" Offer", (hvorfor har nogle folk tidligere ofret afgrøder eller dyr til x Gud /magt?) Har I hørt om princippet "do ut des" (latin) - betyder: jeg giver for at du skal give- Forklar denne tankegang.
-
På klassen vil vi også arbejde med kulturbegrebet
-
Religion-C-stx-august-2017.pdf
-
Faglige mål, religion C.docx Karakteren skal afspejle jeres opfyldelse af de faglige mål, jvf. vedhæftet.
-
Vi vil også arbejde med genren lignelser (der af nogle jøder blev brugt som et pædagogisk værktøj/metode til at anskueliggøre et budskab)- Jeg vil udlevere et ark med de 3 dimensioner ved lignelsen: 1. -den almenmenneskelige dimension, 2. - den relig
-
1. - karakteriser genren: lignelse - læs på Biblen.dk - Lukasevangeliet kap. 15,11-15,32 (lignelsen om den fortabte søn)
-
På klassen kommer I til at læse Lukasevangeliet 10,25-37 = lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Biblen online). I grupper skal I analysere denne lignelse ved at bruge de 3 dimensioner Dernæst besvar: 1.Hvilket spørgsmål stilles til Jesus?. 2. -
-
Læs flg. lignelser (Biblen online)Markus 4,26-32 "Om Gudsriget", Mattæus 6,25-34 "Om bekymringer", Lukas 18,9-14 "om farisæeren og tolderen" + brug de 3 dimensioner som analysemodel: analyse af lignelser 2.pdf
-
Desuden vil vi på klassen arbejde med flg. tekster fra Biblen online:
-
Oplæg fra 3.g.-elever, der har været på feltarbejde i religion.
-
Program:
-
Læs juleevangeliet Lk. kap. 2,1-14 (Biblen online - el. vedhæftet fil Juleevangeliet, Lk. 2,1-14.docx
-
Efter juleferien vil vi arbejde med kristendommens udbredelse og hovedretninger:1. - De ortodokse kirker, 2. - den romersk-katolske kirke. 3. - de protestantiske kirker (evangelisk-lutherske kirke, reformerte kirker (bl.a. calvinister- Jean Calvin),
-
Materiale om den russisk-ortodokse kirke
-
Religion og kultur - en grundbog. Systime; sider: 152-156
-
Alle skal
-
RELIGION I RUSLAND.pdf
-
Grupperne gør deres gruppearbejde færdigt de første 30 min. - lægger x tekst ind på vores religionsteam + fremlægger i matrixgrupper i resten af lektionen.
-
Hvis der er mere tid, begynder alle at besvare vedhæftede repetitionsspørgsmål til kristendom.
-
Besvar vedhæftede repetitionsspørgsmål til kristendom
-
På klassen gennemgår vi jeres besvarelser + I kommer også til at lave en præsentation, analyse og fortolkning, perspektivering af vedhæftet tekst:
-
Hinduisme-kompendium-4.pdf Læs Tage Skou-Hansens tekst - "Lær dem at de kun har et liv" s. 2-5 i komp. Hvem var Tage Skou-Hansen?
-
Putin smider tøjet - .docx Russere styrker troen med iskold dukkert.pdf Læs de 2 tekster om den russisk-ortodokse kirkes Epifanifest.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I fredags blev vi ikke helt færdige med Tage Skou Hansens essay: "Lær dem at de kun har et liv" i hinduismekompendiet s. 2-5, derfor repetition. Besvar spørgsmål 5-14 s. 6.
-
Hinduismen v. Allan Poulsen. Systime; sider: 7-11, 35-39, 91-105, 109-114, 132-134, 147-148, 162-166, 177-179
-
Hvis der er tid, vil vi også på klassen læse en Upanishad (ordet betyder - at sætte sig hos - en elev sætter sig hos sin guru, der stiller spørgsmål til sin elev. Formålet er at eleven skal reflektere over svaret.( Der er ikke altid entydige/simple s
-
KORT OVER INDIEN.pdf pt. er der en stor festival Kumpbh Mela i det nordlige Indien (den startede 13. januar og varer til den 26. februar) Man forventer at 400 mio. hinduer vil deltage /samles for at bade i de hellige floder Ganges, Yamuna og en mytis
-
I DK er der ca. 9000 tamiler som er hinduer. Mange af dem bor i Midtjylland og har templer i Brande og Herning.
-
På klassen kommer I også til at analysere og fortolke en kanonisk tekst (Rigveda: Purusha-hymnen) der "legimiterer" kastesystemet. T 29 s. 174-175 i jeres hinduismebog.
-
MINIOPGAVE OM KASTEVÆSENET-4.doc
-
Gandhis syn på kastevæsenet - uddrag fra Young India ( i bogen s. 163-164)
-
METODE I RELIGION.pptx På klassen kommer I til at se vedhæftede powerpoint om metoder i religion.
-
Gandhi - om ham.docx. Vedhæftet flere oplysninger om Gandhi, hans syn på gita'en. ...Dette vil vi arbejde med på klassen.
-
UPANISHADERNE.doc I Upanishaderne er der fokus på erkendelsensvej
-
Vil vise jer et klip fra Richard Attenboroughs storfilm "Gandhi" 1982. Filmen starter og slutter med mordet på Gandhi i januar 1948, hvor en hindunationalist skød ham.
-
2.standpunkt - karakterer afspejler i hvor høj grad I opfylder de faglige mål, se vedhæftet punkt 2,1
-
Afsnit
-
hinduisme - gruppearbejde.pdf Gandhi - oplysninger om ham.pdf
-
Vi ser Richard Attenboroughs Gandhi-film færdig, 2.u. - gruppearbejde om hinduisme.pdf + Gandhi - the Father of Nations.pdf
-
Vi ser det sidste af Richard Attenboroughs Gandhi-film (den fik i 1983 - 8 Oscars )+
-
Gruppearbejde om hinduisme..docx I starter jeres gruppearbejde jvf. vedhæftet.
-
Gruppearbejdet gøres færdigt. I lægger et skriftligt produkt i i vores religionsteam. Et produkt, der kan hjælpe jeres kammerater i repetition af hinduismen. Til næste lektion skal I læse hvad de andre grupper har lagt ind og forberede spørgsmål til
-
De 7 grupper fremlægger deres arbejde,jvf.Gruppearbejde om hinduisme..docx Efter hver fremlæggelse stiller de andre grupper spørgsmål til oplægget.
-
program for resten af året - forløb i etik + lidt repetition og eksamensorientering
-
På klassen analyse af tekst 28 Huyler: Det tilbagetrukne stadium s. 171-174
-
Religion og kultur - en grundbog. Systime; sider: 249-250
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Hvad betyder sekularisering og etik? Vi vil have fokus på nytteetik (Bentham og Mill), pligtetik (Kant), interdependensetik(Løgstrup) + de problemer der kan være med at begrunde etikken i dag.
Vi vil arbejde med"Hævnen" af Susanne Bier, 2010 .. da der er gode eksempler på personer der handler nyttetisk / pligtetisk og eks. på de suveræne livsytringer, bl.a. at en af drengene spontant griber ind og forhindrer at nogle tilfældige mennesker kommer alvorligt til skade.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition-eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959103",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959103",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959103"
}