Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Niels Klærke Bislev
|
Hold
|
2022 re/3y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktion til religionsfaget som et religionsvidenskabeligt felt, hvor vi arbejder sociologisk, psykologisk, historisk og litterært.
Introduktion til grundlæggende begreber i religion som f.eks. kosmologi, myten, legenden, ritualet, det hellige og det profane.
Sociologisk Introduktion til religion i dag / i det senmoderne samfund. Hvad vil det sige at være religiøs i dag ift. før?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - MASSER af faglige kompetencer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmodernitet og nyreligiøsitet
I dette forløb arbejder vi med senmodernitet og nyreligiøsitet. Vi ser på:
- Senmoderne teori og senmoderne religiøsitet.
- New Age-bevægelsen og hvordan den kommer til udtryk i dag på utallige måder.
- Religion i Danmark og USA. Hvorfor er religionens rolle i Danmark og USA blevet så forskellig?
- nyreligiøsitet og "selvspiritualisering" som begreb.
- Case: Asatro som nyreligiøs bevægelse. Hvordan er den senmoderne / nyspirituelle asatro forskellig fra den oprindelige asatro?
- Ateisme: forskellige former for ateisme og nyateisme som case.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom & feltarbejde
Kristendom med fokus på:
- Skabelsen (kaos-kosmos)
- Begreberne skabelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte. Herefter: Frelse her og nu gennem TRO.
- Det gammeltestamentlige og nytestamentlige gudsforhold.
- Overgangen fra lovreligiøsitet til sindelagsetik (herunder Bjergprædikenen).
- Messias-begrebet, og Jesus som arvtager af den jødiske Messias
- Det kristne gudsforhold, og hvordan treenighedsbegrebet tillægges forskellige betydninger i forskellige kristne kontekster.
- Dåbs- og nadverritualet
- Jesu korsfæstelse og opstandelse samt betydningen af dette.
- Religionskritik (moderne) og tilsvarende moderne Kristendom.
- Traditionalistisk, moderne og senmoderne Kristendom. Herunder lidt om afmytologisering og paradokstro.
- Karismatisk Kristendom. To eksempler: Hillsong-bevægelsen og Douglas Couplands tele-evangelisme.
I forløbet er også indeholdt et feltarbejde, hvor elever i grupper undersøger et bestemt ritual eller spørgsmål i aarhusianske menigheder. Afsluttes med fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trosbekendelsen
-
Fadervor
-
Øvelse:
-
Nye læsegrupper. Hilsen AB:-)
-
Den Kristne Grundmyte.docx
-
Arbejdsspørgsmål til den kristne grundmyte (brug de arbejdsspørgsmål, der er relevante for jer!):
-
Messias-tekster.docx
-
Messias-spørgsmål
-
Hvem var Jesus? Debat i Deadline 13. August 2013 med Adam Holm
-
Dåb og nadver tekster og spørgsmål.docx
-
Dåben kort fortalt.pdf
-
Dåbsritualet:
-
Som lovet (beklager det først er her nu!): En læselektie om...
-
Gud holder mennesket på plads.docx
-
Arbejdsark Moderne Gudsforhold med tekst NY.docx
-
Nadveren er et kærtegn.doc
-
Den sidste nadver med opgaver.docx
-
Kristendom intro - Haaning.pdf
-
Libresse bruger "blod" i reklame for første gang: Nu raser kvinder
-
Findes religionerne?
-
Kristendom intro - Haaning OCR.pdf
-
Axis Mundi.pptx
-
Mary Douglas.pdf
-
Lav spørgsmålene færdige fra sidst. Var du ikke tilstede i lektionen, læs "Kristendom intro" og besvar arbejdsspørgsmålene på lectio (de står i forrige lektion). Bum.
-
Præmod, mod, senmod kristen tænkning KHs iBog.docx
-
8-11: uKirke
-
Opgave:
-
Gør jeres par-opgave færdig fra sidst. Vi starter med jeres hjemmeside-'tour'.
-
Matthæusevangeliet Kapitel 27
-
Prædiken Påskedag OCR.pdf
-
Matt bjergprædikenen kap 5, v1-30.docx
-
To fortolkninger af Bjergprædikenen.docx
-
Feltarbejde-skabelon, religion.pptx
-
Niels_ tre analyselag.pptx
-
Feltarbejde-skabelon, religion c.pptx
-
Tredive!I har 30, ikke 20, ikke 40 og sletter æk 60... minutter til at lave jeres oplæg færdige. Såååå skal I have fixet noget inden, så er det nu. Hvis ALLE i grupperne laver 20-30 minutter på jeres oplæg, kommer i langt.
-
I Surrender - Hillsong Worship
-
Judgment Is Executed on COVID-19: by Kenneth Copeland
-
karismatiske bevægelser – Lex
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
En indføring i Buddhismens grundtanker, praksis og udtryksformer:
- Benarestalen: Buddha som menneske og lærermester. Lidelse, begær vs. askese, den otteledede vej samt de fire ædle sandheder.
- Samsarahjulet og centrale begreber heri (rodårsager, karma, lidelse, samsara, Nirvana, osv.)
- Buddhalegenden (The Life of the Buddha - dok.)
- Buddhistisk praksis: ritualets funktion, meditation samt karmisk, nirvanisk, apotropæisk praksis.
- Theravada vs. Mahayana-buddhismen samt boddhisatvaens funktion.
- Lakha Lama som case (boddhisatva og levende oplyst Buddha-figur)
- Christian Stadil som case (milliardær og konvertitbuddhist).
- Begær / tilknytning og årsag-virkninngsforhold som centralt begreb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Forløbet fokuserer på grundforestillinger inden for Islam. Der arbejdes både med Koran-tekster, nyere tekster, samt nyere artikler, diskussioner og videomateriale, der formidler forskellige holdninger til tørklæde, seksualitet, ægteskab, kønsroller og spiseregler.
Indhold:
- Islams opståen i Mellemøsten ud fra Jødedom og Kristendom.
- De fem søjler
- Koranens, Profetens og Allahs status i Islam.
- Sharia kilder: Koran-Hadith (og lidt fiqh.
- Sharia og moderne / traditionalistiske tolkninger af sharia: Specielt sherin Khankans udlægning af sharia som case.
- Rent og urent / Halal-Haram. Øvelse med islamsvar.dk
- Vi øver os i at bruge Jan Hjärpes model for Islams / religioners indhold og funktion (teksteksempler fra Tyrkiet).
- Abdel Aziz Mahmoud som case ift. seksualitet / kønsidentitet og Islam (modernisme vs. traditionalisme i Islam i en dansk kontekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907963807",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907963807",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907963807"
}