Holdet 2022 re/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Trine Merete Vestergaard Ravn
Hold 2022 re/3z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Japansk buddhisme
Titel 4 Shinto
Titel 5 Islam
Titel 6 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Introduktion til religion med fokus på religionsdefinition, religionsfaglige begreber, Ninian Smarts 7 dimensioner og på sekulariseringsprocessen.
Introduktion til verdensreligioner.


Kernestof:
Religion og Kultur
Verdens skabelse 1 Mosebog-2. Mosebog vers 4
Nietzsche "Mordet på Gud"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Introduktion til kristendom: Syndefaldet, Den gamle pagt (jøderne og Moseloven) og den nye pagt (Jesu død som syndsforladelse). Kristen etik og levevis (Den Barmhjertige Samaritaner, Lignelser om Gudsriget, Bjergprædiken).
Moderne kristendom i den danske Folkekirke: fundamentalistisk
("investeringskristendom") og grundtvigansk ("provokationskristendom").

Projektarbejde med dokumentarserien "Decoding Christianity" - hver gruppe analyserer 1 afsnit og fremlægger.


Kernestof:
Religion og Kultur s. 143-160
Kristendom Tro og Praksis s. 194-202 (pdf)
Den apostolske trosbekendelse
Syndefaldet, 1. Mosebog kap 3
Adam og Kristus, Romerbrevet kap 5, 12-19

Udvælgelse og Pagter:  5. Mosebog 6, 10-19; 5. Mosebog 7, 1-11; 2. Mosebog 3, 1-9; 3. Mosebog 26, 14-25
Lignelser om Gudsriget: Lukas. 15, 11-32; Matt. 25, 31-46
Jesu død og genopstandelse: Markus 14,1-2 + 14,10-16,20  
Bjergprædiken: Matt. kap 5
Den Barmhjertige Samaritaner: Luk. 10, 25-37
Jens Forman: "En Folkekirke, to evangelier"

Supplerende stof:
"Decoding Christianity" 6 afsnit, af Stephen Rooke og Christy Kenneally, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Japansk buddhisme

Introduktion til Japansk buddhisme med indblik i det buddhistiske verdenssyn (karma, samsara, nirvana mm) og siden fokus på de tre retninger: shingon, shin og zen


Kernestof:
De Østlige religioners fællespræg (pdf)
BBC dokumentar: "The Life of The Buddha"
"Benarestalen" uddrag fra "Buddhas Lære" (pdf)
Shingon ildritual: Morning FIRE RITUAL In Ekoin Temple (nær Koya), februar 2022, https://www.youtube.com/watch?v=rSfsGQ-a8mQ  
Shin tekst: Tekst 31 s. 117-120 i Japansk Religion (Ojo-yoshu – hovedtræk vedrørende frelsen (i Det Rene Land))
Zen tekster: Tekst 36 og 38 s. 131-2 + 135 i Japansk Religion; Thich Nhat Hanh "Drinking Tea and doing the dishes" (i doc. om "zen aktiviteter"), Empty Mind Films "The zen mind", "A day in the life of a zen monk"


Baggrundsstof:
Japansk Religion s. 96-99; 102-105, 113-17; 126-9
Religion og Kultur s. 26-27
religion.dk "Buddhisme: principper og begreber"


Supplerende stof:
Besøg på Religionsvidenskab på AU med oplæg af Jørn Borup
Shin tekst på engelsk: Shoshinge https://www.oregonbuddhisttemple.com/shoshinge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shinto

Introduktion til kami og kejserkult, shinto mytologi (uddrag fra Kojiki) og matsuri (tempelkult og religiøse fester, dokumentar om bl.a. "Naked Man festival" )


Kernestof:
Tekst 8 s. 54-55, tekst 17-18 s. 81-84, tekst 10 del a-k s. 58-63, tekst 11 og 12 s. 66-73,  i "Japansk Religion"
Dokumentar: "Feasts - Japan" af Stefan Gates; sendt på DR2
Baggrundsstof: s. 44-51 i Japansk Religion
s. 19-23 i Religion og Kultur

Supplerende stof:
https://www.greenshinto.com/festivals/ - elever selv valgt 1-3 matsuri at læse om
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Introduktion til Islam: Muhammeds tid, de fem søjler med fokus på valfart og bøn som ritualer, projektarbejde om retninger indenfor islam.


Kernestof:
Religion og kultur, Esben Andreasen et al., Systime 2005-6: 19-23, 25-26, 27-28, 186-87, 281
Muslimernes religion, Jens Forman, Systime 2006: 9-18, 19-35, 42-44,46-47, 120,128-134 (T37-39)
Islam – fra beduinkult til verdensreligion, Jens M. Steffensen, Systime 2002: s. 65 (T1= SURA 74)
Jakob Werdelin: ”En dag i Islam”, Information 21/7 2001
Aminah Tønnsen: ”Den befriende forløsning”, Kristl. Dagbl. 2/8 2004

Supplerende stof:
Oplæg om Ramadan ved Sumaya, Muhammad og Osama fra 3z med både indefra og udefra synsvinkel repræsenteret
Muslimernes religion s. 49-56 til projektarbejdet
Konfrontation eller Dialog s. 62-68 til projektarbejdet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer