Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Trine Merete Vestergaard Ravn
|
Hold
|
2022 re/3z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til religion med fokus på religionsdefinition, religionsfaglige begreber, Ninian Smarts 7 dimensioner og på sekulariseringsprocessen.
Introduktion til verdensreligioner.
Kernestof:
Religion og Kultur
Verdens skabelse 1 Mosebog-2. Mosebog vers 4
Nietzsche "Mordet på Gud"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Introduktion til kristendom: Syndefaldet, Den gamle pagt (jøderne og Moseloven) og den nye pagt (Jesu død som syndsforladelse). Kristen etik og levevis (Den Barmhjertige Samaritaner, Lignelser om Gudsriget, Bjergprædiken).
Moderne kristendom i den danske Folkekirke: fundamentalistisk
("investeringskristendom") og grundtvigansk ("provokationskristendom").
Projektarbejde med dokumentarserien "Decoding Christianity" - hver gruppe analyserer 1 afsnit og fremlægger.
Kernestof:
Religion og Kultur s. 143-160
Kristendom Tro og Praksis s. 194-202 (pdf)
Den apostolske trosbekendelse
Syndefaldet, 1. Mosebog kap 3
Adam og Kristus, Romerbrevet kap 5, 12-19
Udvælgelse og Pagter: 5. Mosebog 6, 10-19; 5. Mosebog 7, 1-11; 2. Mosebog 3, 1-9; 3. Mosebog 26, 14-25
Lignelser om Gudsriget: Lukas. 15, 11-32; Matt. 25, 31-46
Jesu død og genopstandelse: Markus 14,1-2 + 14,10-16,20
Bjergprædiken: Matt. kap 5
Den Barmhjertige Samaritaner: Luk. 10, 25-37
Jens Forman: "En Folkekirke, to evangelier"
Supplerende stof:
"Decoding Christianity" 6 afsnit, af Stephen Rooke og Christy Kenneally, 2008
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Japansk buddhisme
Introduktion til Japansk buddhisme med indblik i det buddhistiske verdenssyn (karma, samsara, nirvana mm) og siden fokus på de tre retninger: shingon, shin og zen
Kernestof:
De Østlige religioners fællespræg (pdf)
BBC dokumentar: "The Life of The Buddha"
"Benarestalen" uddrag fra "Buddhas Lære" (pdf)
Shingon ildritual: Morning FIRE RITUAL In Ekoin Temple (nær Koya), februar 2022, https://www.youtube.com/watch?v=rSfsGQ-a8mQ
Shin tekst: Tekst 31 s. 117-120 i Japansk Religion (Ojo-yoshu – hovedtræk vedrørende frelsen (i Det Rene Land))
Zen tekster: Tekst 36 og 38 s. 131-2 + 135 i Japansk Religion; Thich Nhat Hanh "Drinking Tea and doing the dishes" (i doc. om "zen aktiviteter"), Empty Mind Films "The zen mind", "A day in the life of a zen monk"
Baggrundsstof:
Japansk Religion s. 96-99; 102-105, 113-17; 126-9
Religion og Kultur s. 26-27
religion.dk "Buddhisme: principper og begreber"
Supplerende stof:
Besøg på Religionsvidenskab på AU med oplæg af Jørn Borup
Shin tekst på engelsk: Shoshinge https://www.oregonbuddhisttemple.com/shoshinge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shinto
Introduktion til kami og kejserkult, shinto mytologi (uddrag fra Kojiki) og matsuri (tempelkult og religiøse fester, dokumentar om bl.a. "Naked Man festival" )
Kernestof:
Tekst 8 s. 54-55, tekst 17-18 s. 81-84, tekst 10 del a-k s. 58-63, tekst 11 og 12 s. 66-73, i "Japansk Religion"
Dokumentar: "Feasts - Japan" af Stefan Gates; sendt på DR2
Baggrundsstof: s. 44-51 i Japansk Religion
s. 19-23 i Religion og Kultur
Supplerende stof:
https://www.greenshinto.com/festivals/ - elever selv valgt 1-3 matsuri at læse om
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Introduktion til Islam: Muhammeds tid, de fem søjler med fokus på valfart og bøn som ritualer, projektarbejde om retninger indenfor islam.
Kernestof:
Religion og kultur, Esben Andreasen et al., Systime 2005-6: 19-23, 25-26, 27-28, 186-87, 281
Muslimernes religion, Jens Forman, Systime 2006: 9-18, 19-35, 42-44,46-47, 120,128-134 (T37-39)
Islam – fra beduinkult til verdensreligion, Jens M. Steffensen, Systime 2002: s. 65 (T1= SURA 74)
Jakob Werdelin: ”En dag i Islam”, Information 21/7 2001
Aminah Tønnsen: ”Den befriende forløsning”, Kristl. Dagbl. 2/8 2004
Supplerende stof:
Oplæg om Ramadan ved Sumaya, Muhammad og Osama fra 3z med både indefra og udefra synsvinkel repræsenteret
Muslimernes religion s. 49-56 til projektarbejdet
Konfrontation eller Dialog s. 62-68 til projektarbejdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907965686",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907965686",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907965686"
}