Titel
4
|
Film noir
Film noir-forløb, som indledes med en introduktion til det filmiske genrebegreb.
Eleverne arbejder med analyse og fortolkning af spillefilm inden for en noirgenren. Forløbet afvikles sideløbende med eksamens-praksisforløb. Forløbet blev startet den 24/1, men eleverne så allerede ”Gone Girl” i de sidste lektioner op til jul.
KERNESTOF
Værker:
- "Double Indemnity" (Billy Wilder, USA, 1944) - vist i Øst for Paradis (K)
- "Gone Girl" (da.: Kvinden, der forsvandt, David Fincher, USA, 2014) (K)
- "Edderkoppen", pilotafsnittet af tv-serien (Ole Christian Madsen, DR, Danmark, 2000) (K)
- "Lost Highway" (David Lynch, USA, 1997) (K)
Desuden har vi set åbningen af Brian de Palmas "The Black Dahlia" (2006) i forbindelse med repetitionen (S)
ANVENDT LITTERATUR:
- Henrik Holch: "Filmgenre og genrefilm" (om genrebegrebet og genresystemet, herunder dets relation til Hollywoodinstitutionen)
- Lærerudarbejdet kapitel fra uudgivet bog, der gennemgår 1) film noir-begrebet, 2) diskussionen om, hvorvidt der er tale om en genre, 3) Den klassiske noir-periode (1941-58), 4) Forudsætningerne for film noir, 5) familieligheder som grundlag for en genrekarakteristik, 6) klassiske film noir-træk, 7) Tre faser i noir (ud fra Paul Schrader), 8) Neo noir, 9) De sorte films ti bud, og som bygger på artikler som Christian Alsteds "Tough guys and femme fatale's? - En analyse af figurtyper i film noir, in: Kosmorama 172, 1985, s. 81-86, Christian Alsteds: "Kvinden uden samvittighed - an arketypisk film noir", in: Kosmorama 172, 1985, s. 75-80 og Anne Jerslevs "Film noir - et netværk af familieligheder", in: Kosmorama 223, 1999, s. 4-7.
Vi opererer med en skelnen mellem klassisk noir og neo noir. Inden for neo noir'en skelnes mellem periode-noir, samtidsnoir og future noir. Desuden inddrages begrebet hyper noir.
FOKUSPUNKTER I RELATION TIL LÆREPLANEN:
Der arbejdes med følgende faglige mål:
Eleverne skal kunne ...
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer (her film noir´en), medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (her arbejdes særligt med genreanalyse, den næranalytiske shot-to-shot-analyse og den såkaldte "Fokus"-model, opkaldt efter Per Katz´ og Henrik Poulsens bog Fokus (2004), hvor modellen gennemgås på side 43-44; i modellen skelnes mellem fire grundlæggende "kasser" i analysen: 'udtryk (stil, virkemidler); 'form' (dramaturgi/opbygning), 'indhold' (fx personer, miljø og symbolsprog) og 'idé' (tema og præmis).
I RELATION TIL PROGRESSION:
- Eleverne analytiske kompetencer og deres genremæssige kompetencer udbygges. Eleverne forpligtes på shot-to-shot-analyse
De væsentligste arbejdsformer vil være gruppearbejde, individuelt arbejde og lærerstyret undervisning.
|