Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Maria Raunsbæk Thorsø
|
|
Hold
|
2025 ap/G12 almen (G12 ap almen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen Sprogforståelse
Forløbet Almen Sprogforståelse (AP) er et forløb, som giver dig basale færdigheder inden for sprog og grammatik på tværs af alle fag.
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen, som udløser en medtællende karakter på eksamensbeviset.
Der arbejdes med sprog både teoretisk og praktisk. Almen sprogforståelse er et selvstændigt fagligt forløb, men det er meget vigtigt, at det ses i samspil med de enkelte sprogfag samt AP Latin.
Hvad er de faglige mål og hvad skal eleven kunne?
• anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
• identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
• anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
• anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Hvad er det faglige indhold i AP Almen?
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
• elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
• elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
• sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.
KERNESTOF:
Udleveret kompendium bestående af tekster fra:
Sprog på spil (2020) af Mette Hermann, et.al, Gyldendal
Ind i sproget (2023) af Birgitte Bjerre, et al, Systime
Grammatiknøglen (2021) Sjørring, et al, Dansklærerforeningens forlag
SUPPLERENDE STOF:
Øvelser på minlæring.dk
• Screening og midtvejsprøve (Moodle)
• Foredraget ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere og terrorister” af Mads Christensen d. 1/10/2024
• QuizLet sæt til repetition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660074119",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660074119",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660074119"
}