Holdet G14 ap almen (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Line Herold Netuka
Hold 2025 ap/G14 almen (G14 ap almen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Almen
Titel 2 AP Almen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Almen

Hvad er AP Almen?
Almen sprogforståelse går ud på, at forskellige sprog arbejder sammen for at give dig en større bevidsthed om, hvad der er fælles for de sprog, du skal have i gymnasiet, og ikke mindst hvordan du kan anvende denne sammenhæng mellem sprogene i indlæringen af disse.  Der arbejdes med sprog både teoretisk og praktisk. Almen sprogforståelse er et selvstændigt fagligt forløb, men det er meget vigtigt, at det ses i samspil med de enkelte sprogfag samt AP Latin.


Hvad er formålet?
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige fantasi og samspillet mellem sprogene. Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd og grammatik, europæisk sproghistorie og et elementært kendskab til sociolingvistik. Eleverne skal endvidere opnå viden og kundskaber om sproglige læringsstrategier. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag.


Hvad er de faglige mål og hvad skal eleven kunne?
• anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
• identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
• anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
• anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.

Hvad er det faglige indhold i AP Almen?
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
• elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
• elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
• sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.


KERNESTOF:
• Birgitte Bjerre, et al.: Ind i Sproget.  Århus: Systime, 2008: 15-16, 23, 38-44, 46-50, 52-55, 59-68, 73-77, 105-07, 112, 114-20, 132-37.
• Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden.  København: Gyldendal, 2013: 90-97.
• Christensen, Bent et. al: Babelstårnet. København: Gyldendal, 2005: 11.


SUPPLERENDE STOF:
• Screening og midtvejsprøve (Moodle)
• Foredraget ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere og terrorister” af Mads Christensen d. 3/10/2023
• QuizLet sæt til repetition
• Romanudrag fra Harry Potter and the Philosopher’s Stone af J.K. Rowling (1997); Divergent af Veronica Roth (2011); Peter Plys
• Rundager, Christian: ”'Hej, jeg mangler penge, har I job? Knuzzer'” fra BT 16. juni 2011 (link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP Almen

Hvad er AP Almen?
Almen sprogforståelse går ud på, at forskellige sprog arbejder sammen for at give dig en større bevidsthed om, hvad der er fælles for de sprog, du skal have i gymnasiet, og ikke mindst hvordan du kan anvende denne sammenhæng mellem sprogene i indlæringen af disse.  Der arbejdes med sprog både teoretisk og praktisk. Almen sprogforståelse er et selvstændigt fagligt forløb, men det er meget vigtigt, at det ses i samspil med de enkelte sprogfag samt AP Latin.


Hvad er formålet?
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige fantasi og samspillet mellem sprogene. Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd og grammatik, europæisk sproghistorie og et elementært kendskab til sociolingvistik. Eleverne skal endvidere opnå viden og kundskaber om sproglige læringsstrategier. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag.


Hvad er de faglige mål og hvad skal eleven kunne?
• anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
• identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
• anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
• anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.

Hvad er det faglige indhold i AP Almen?
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
• elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
• elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
• sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.


KERNESTOF:
• Birgitte Bjerre, et al.: Ind i Sproget.  Århus: Systime, 2008: 15-16, 23, 38-44, 46-50, 52-55, 59-68, 73-77, 105-07, 112, 114-20, 132-37.
• Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden.  København: Gyldendal, 2013: 90-97.
• Christensen, Bent et. al: Babelstårnet. København: Gyldendal, 2005: 11.


SUPPLERENDE STOF:
• Screening og midtvejsprøve (Moodle)
• Foredraget ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere og terrorister” af Mads Christensen d. 3/10/2023
• QuizLet sæt til repetition
• Romanudrag fra Harry Potter and the Philosopher’s Stone af J.K. Rowling (1997); Divergent af Veronica Roth (2011); Peter Plys
• Rundager, Christian: ”'Hej, jeg mangler penge, har I job? Knuzzer'” fra BT 16. juni 2011 (link)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer