Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Christine Schnefeld Therkelsen
|
|
Hold
|
2025 ap/G17 almen (G17 ap almen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse
Forløbet Almen Sprogforståelse (AP) er et forløb, som giver dig basale færdigheder inden for sprog og grammatik på tværs af alle fag.
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen, som udløser en medtællende karakter på eksamensbeviset.
Der arbejdes med sprog både teoretisk og praktisk. Almen sprogforståelse er et selvstændigt fagligt forløb, men det er meget vigtigt, at det ses i samspil med de enkelte sprogfag samt AP Latin.
Hvad er de faglige mål og hvad skal eleven kunne?
• anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
• identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
• anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
• anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Hvad er det faglige indhold i AP Almen?
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis, herunder tale og skrift, udtryks- og indholdsside
• elementær sociolingvistik, herunder standard og variation, norm og individualitet
• elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
• sproglige læringsstrategier, sprogsyn, sprog som studiekompetence samt anvendelse af faglige hjælpemidler.
KERNESTOF:
Udleveret kompendium bestående af tekster fra:
Sprog på spil (2020) af Mette Hermann, et.al, Gyldendal
Ind i sproget (2023) af Birgitte Bjerre, et al, Systime
Grammatiknøglen (2021) Sjørring, et al, Dansklærerforeningens forlag
SUPPLERENDE STOF:
Øvelser på minlæring.dk
• Screening og midtvejsprøve (Moodle)
• Foredraget ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere og terrorister” af Mads Christensen d. 1/10/2024
• QuizLet sæt til repetition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Behind the Name
-
Velkommen til Almen sprogforståelse! I må gerne tænke over 4-6 gode grunde til at lære fremmedsprog og skrive dem ned. Jeg glæder mig til at møde jer :)
-
Svensk-dansk.docx
-
Læs side 1 (”Hvordan tilegner man sig et nyt sprog?”) i kompendiet. Beskriv herefter med dine egne ord, hvad gættestrategier og transparente ord er. Tænk til sidst over tre eksempler på transparente ord.
-
Læs side 4 om ordklasser i kompendiet, og træn derefter ordklassernes latinske betegnelser i Quizlet
-
Læs s. 7-9 om verber i kompendiet, så du kan forklare forskellen på hoved- og hjælpeverber + hvilke tider verber bøjes i. Læs også om præpositioner på s. 13.
-
Læs s. 15 om substantiver og proprier og s. 17-18 om pronomener i kompendiet
-
Se desuden denne video om pronomener
-
Færdiggør først opgaverne fra sidst (side 18-20 minus opg. 4). Læs derefter om adjektiver, adverbier og konjunktioner side 22-25 i kompendiet
-
Læs om sætningsanalyse s. 26-32 i kompendiet uden at lave opgaverne
-
Lav derefter en syntaktisk analyse af disse sætninger:
-
Midtvejstest - vejledning til elever.docx
-
I dag skal vi lave midtvejstesten. Medbring derfor computer og vær klar til at logge ind med dit ITS-login (starter med EG efterfulgt af tal fx EG12121).
-
Derudover skal I lave en morfologisk analyse (dvs. bestemme ordklasse) og syntaktisk analyse (dvs. bestemme sætningsled) af følgende sætninger:
-
Repetér også gerne de latinske betegnelser for ordklasserne, da det er dem, I skal bruge i midtvejstesten.
-
Minlæring
-
Læs om hovedsætninger og ledsætninger på s. 34-36 og lav derefter opgave 4 ("Test dig selv") på side 36
-
Sætningsanalyse i timen
-
Elevintro-Foredrag om Retslingvistik.pdf
-
Lektien er at lave de to opgaver med sætningsanalyse inde på MinLæring
-
Færdiggør også opgaverne i kompendiet fra sidste modul, hvis ikke du nåede det; s. 29 om subjektsprædikat, s. 31 opg. 2 og 4 om dir. obj. og indir. obj. og s. 36 opg. 2 om ledsætninger
-
Min chef havde sagt, at jeg ikke burde møde i dag, fordi han var blevet sur.
-
Læs om talehandlinger på side 39-40 og lav derefter opgaven på side 41
-
Læs om talesprog og skriftsprog på s. 43-47 i kompendiet og notér forskellene
-
Har du stadig lidt svært ved ordklasserne, skal du øve dig inde på MinLæring og/eller Quizlet
-
Stationer AP.docx
-
I dag repeterer vi, og I vil få rig mulighed for at stille spørgsmål. Som forberedelse skal I kigge kompendiet og jeres noter igennem, så I er klar over, hvad I mangler at træne.
-
Derudover bedes I træne de vigtigste AP-termer på Quizlet
-
Træn syntaktisk analyse inde på MinLæring
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660297135",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660297135",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660297135"
}