Holdet G13 ap latin (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Jeremy Howard Switzer
Hold 2025 ap/G13 latin (G13 ap latin)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-latin

Almen sprogforståelse udgør som del af grundforløbet en fælles basis for det sproglige arbejde i alle fag i det almene gymnasium. Forløbet har to elementer, sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Disse elementer er ligeværdige, betinger gensidigt hinanden og sikrer faglig dybde. I forløbet samarbejder sprogene på introducerende niveau om det kernestof, der er fælles for alle gymnasiets sprogfag. Forløbet fungerer desuden som en introduktion til valget af de sproglige studieretninger ved at vise, hvordan beskæftigelsen med sprog er både alment dannende og studieforberedende.

Formål:

Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.

Faglige mål

Eleverne skal kunne:

anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet

anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet

anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fagligt indhold:

Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Det faglige indhold er:

grammatisk terminologi og analysefærdighed

sproglig praksis

elevernes egen tekstproduktion

elementær sproghistorie

sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder

Latindelen udgør mindst 20 timer af det samlede forløb og omfatter desuden:

morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog

orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser

græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed

sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold

oversættelse og oversættelsesproblematik.

Latins rolle i almen sprogforståelse:

Latins rolle i almen sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er grundlæggende for forståelse af sproghistorie, grammatik, orddannelse mv. i både dansk og en række fremmedsprog, sikres et nært samarbejde mellem undervisningen i latin og i de øvrige discipliner i almen sprogforståelse, og latindelen er en integreret del af hele forløbet. I latindelen indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin. Teksterne skal vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog, og deres indhold skal give eleverne en bevidsthed om den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.


KERNESTOF i AP-latin:

Birgitte Bjerre, et al.: IND I SPROGET.  Århus: Systime, 2008.

Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: SPROGENES VERDEN.  København: Gyldendal, 2013, s. 118-119 & 130-131 & 156-157.

Elisabeth Nedergaard og Anders Jensen: QVO VADIS.  Århus: Systime, 2011, s. 27.


Supplerende stof:

BBC ANCIENT ROME SERIES: COLOSSEUM: ROME'S ARENA OF DEATH (Tilman Remme, 2003)


"What Latin Sounded Like -- and How We Know":  https://www.youtube.com/watch?v=_enn7NIo-S0 (besøgt den 9. juni 2017)


Diverse billeder af arkæologisk materiel kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer