Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Jeremy Howard Switzer
|
|
Hold
|
2025 ap/G14 latin (G14 ap latin)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP-latin
Almen sprogforståelse udgør som del af grundforløbet en fælles basis for det sproglige arbejde i alle fag i det almene gymnasium. Forløbet har to elementer, sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed. Disse elementer er ligeværdige, betinger gensidigt hinanden og sikrer faglig dybde. I forløbet samarbejder sprogene på introducerende niveau om det kernestof, der er fælles for alle gymnasiets sprogfag. Forløbet fungerer desuden som en introduktion til valget af de sproglige studieretninger ved at vise, hvordan beskæftigelsen med sprog er både alment dannende og studieforberedende.
Formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Fagligt indhold:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Det faglige indhold er:
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie
sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen udgør mindst 20 timer af det samlede forløb og omfatter desuden:
morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
oversættelse og oversættelsesproblematik.
Latins rolle i almen sprogforståelse:
Latins rolle i almen sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er grundlæggende for forståelse af sproghistorie, grammatik, orddannelse mv. i både dansk og en række fremmedsprog, sikres et nært samarbejde mellem undervisningen i latin og i de øvrige discipliner i almen sprogforståelse, og latindelen er en integreret del af hele forløbet. I latindelen indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin. Teksterne skal vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog, og deres indhold skal give eleverne en bevidsthed om den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
KERNESTOF i AP-latin:
Birgitte Bjerre, et al.: IND I SPROGET. Århus: Systime, 2008.
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: SPROGENES VERDEN. København: Gyldendal, 2013, s. 118-119 & 130-131 & 156-157.
Elisabeth Nedergaard og Anders Jensen: QVO VADIS. Århus: Systime, 2011, s. 27.
Supplerende stof:
BBC ANCIENT ROME SERIES: COLOSSEUM: ROME'S ARENA OF DEATH (Tilman Remme, 2003)
"What Latin Sounded Like -- and How We Know": https://www.youtube.com/watch?v=_enn7NIo-S0 (besøgt den 9. juni 2017)
Diverse billeder af arkæologisk materiel kultur
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
familia Romana.pdf
-
Læs IND I SPROGET s.185-187. (studielæsning -- dvs. læs grundigt og notér vigtige stikord.)
-
Du skal øve dig på bøjningen af "sum" i præsens, som du finder på s. 151. Brug også de to links nedenfor til at øve dig på formerne for "sum."
-
Quia - SUM i præsens
-
Lamineret ark 2025-2026 (liber).docx
-
Oversæt og analysér linje 9-16 til i dag i "Pyramus et Thisba," (IIS, s. 156-157). Brug bøjningsskemaet som hjælpemiddel, samt gloserne, der findes i boksen under den latinske tekst.
-
PYRAMVS ET THISBA (IIS s. 156) Ny 2019.docx
-
Læs s. 162-163 i IND I SPROGET, og svar på følgende spørgsmål: Hvad bruges genitiv til på latin? Hvad bruges ablativ til på latin? Hvad betyder det, at en præposition styrer en bestemt kasus?
-
Gloser til Opgave 11.pdf
-
Gladiatores (IIS s. 170).docx
-
Læs om adjektiver og adjektivernes komparation på s. 165 i IND I SPROGET. Bøj adjektivet "laetus" i komparativ og superlativ. Hvilke endelser kommer der på adjektivet?
-
Gloser til opgave 17.docx
-
Oversæt linje 11-23 af teksten GLADIATORES (IIS, s. 170) til dansk. Øv dig også på mængdetal 1-10 på latin. (Se side 160 i IIS.)
-
Moodle
-
Brug 30 minutter på at gennemgå jeres noter, analyser af de gennemgåede tekster, og det læste pensum i IIS (indenfor ap-latin), så I er forberedte på midtvejsprøven i AP-latin i dag. I skal kunne formerne af det uregelmæssige verbum SVM + personende
-
Ingen lektier til i dag. :)
-
PARIS ET HELENA.pdf
-
PARIS ET HELENA Wordfil NY.docx
-
Ingen lektier til i dag.
-
Oversæt linje 7-12 i teksten "PARIS ET HELENA" og analysér også kun linje 8 og 9.
-
Oversæt hele teksten "AENEAS FVGIT" til dansk og analysér også kun linje 3 & 6.
-
AENEAS FVGIT (2019).docx
-
AENEAS et DIDO tekster.pdf
-
Oversæt de tre sætninger på arket til latin.
-
AP20 elevøvelse oversættelse.docx
-
info AP eksamen 2025.pptx
-
Lav repetitionsøvelserne færdigt til i dag.
-
Repetitionsøvelse AP28 2022.docx
-
IIS s. 179.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660411601",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660411601",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660411601"
}