Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Sif Sørensen
|
|
Hold
|
2025 ma/G12 (G12 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1 - lineære funktioner
Der arbejdes med lineære sammenhænge og algebra:
- uafhængig variabel, afhængig variabel, betydningen af konstanterne a og b.
- de fire repræsentationsformer og at "bevæge" sig mellem disse.
- beregning af funktionsværdi, løsning af ligninger f(x)=k og skæring mellem linjer ved beregning og grafisk (med GeoGebra).
- introduktion til matematisk bevis.
- forskrift ud fra to punkter, introduktion til lineær regression og den bedste rette linje i Excel.
- regression på et autentisk datamateriale.
- basal algebra i form af løsning af ligninger, arbejde med parenteser samt brøker.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til matematik på Egaa Gymnasium :-)Vi skal bruge den første matematiktime på at tale om matematik i gymnasiet og om forskelle og ligheder med matematik i jeres tidligere skole.Vi skal også i gang med lidt matematik (hvilket nok ikke er en s
-
Det er jeres lektie at løse ligningerne på nedenstående billeder (det er de ligninger, som I fik udleveret som det sidste i matematiktimen i fredags). Husk, at I skal skrive i hæftet med ternet papir. Det er ok at stoppe efter 20 min - også selvom I
-
image.png
-
Det er jeres lektie at lave ligningerne på nedenstående billede. HUSK mellemregninger. HUSK HØRETELEFONER, hæfterne om lineære funktioner, algebra og ternet papir.
-
Companyoung
-
Det er jeres lektie at bruge 20 min på at løse ligningerne på nedenstående billede. Skriv i jeres ternede hæfte. Husk at starte med at skrive den første ligning op. Derefter skal I løse ligningen og skrive mellemregninger undervejs. Fortsæt med deref
-
Det er jeres lektie at lave opgave 3.11 side 38 og opgave 3.10 side 37 i hæftet om lineære sammenhænge. Lav meget gerne opgave 3.11 først og derefter opgave 3.10. Ordet bestem betyder beregn eller på anden måde finde ud af, hvad fx f(4) er lig med.
-
NEEEJJJJ øv, jeg har glemt at give jer lektier for :-(Så det betyder, at der ikke er matematiklektier til denne lektion.
-
Det er jeres lektie at lave opgaverne på billedet herunder:
-
Det er jeres lektie at læse side 12 i hæftet om lineære funktioner (det tykke hæfte). I skal IKKE lave de opgaver, der henvises til på siden.
-
Brug 20 min på at arbejde videre med opgave 5.2 side 43 i det tykke hæfte. Hvis du allerede er færdig med 5.2 skal du arbejde med opgave 5.3. Husk at øvelse gør mester :-)
-
Det er jeres lektie at lave opgaverne på nedenstående billede:
-
I denne lektion skal vi træne til screeningen på mandag. Der er ingen lektier. Men det kan være en god idé at få styr på sine notater inden timen ..... hvis der er gået rod i dem :-)
-
Det er jeres lektie at finde og downloade opgaverne til matematikaflevering GF3 i vores matematikteam. Vi skal lave opgave 4 i fællesskab i timen.Det er jeres lektie at læse opgave 1, 2 og 3 igennem og meget gerne bruge 20 min på at skrive lidt stiko
-
I anden lektion (biologitimen) holder jeg en lille samtale med de elever, der var til mentorsamtale med mig for et par uger siden. Som forberedelse skal I tænke over spørgsmålet på nedenstående billede. Josefine holder samtale med resten i matematikt
-
Vi sætter gang i aflevering 4 i denne time. Hent afleveringen i matematikteamet og se efter, om der er noget i opgaveformuleringerne, som I skal nå at spørge om i løbet af matematiktimen. Vi kommer til at bruge 45 min på at arbejde med afleveringen i
-
Det er jeres lektie at lave opgave 7.14 a og b side 53 i det tykke hæfte (er også indsat på billedet herunder).
-
Der er ingen lektier.
-
I skal lave opgave 7.13 OPGAVE A side 52 i det tykke hæfte hjemme fra som lektie til denne lektion.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003392207",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003392207",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003392207"
}