Holdet h1 25htx SaC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Tradium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Signar Brask Røsvik
Hold 2025 htx1 SaC (h1 25htx SaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 PU - det optimale indkøb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 PU - det optimale indkøb

Dette forløb er et tværfagligt forløb hvor Samfundsfag C indgår i et samarbejde med teknik. Udgangspunktet for forløbet har været det overordnede tema "Det optimale indkøb" I tilknytning til emnet skulle eleverne gennem en proces hvor de fik større indblik i emnet og hvor de skulle udarbejde ideen til et teknologisk produkt som kunne bidrage til at gøre indkøbsoplevelsen for kunder bedre.

Samfundsfag har her især bidraget ved at give eleverne en forståelse for samspillet mellem samfund og teknologi og ved at give eleverne konkrete erfaringer med kvalitativ og kvantitativ metode idet eleverne skulle forberede og iværksætte interviews af mulige brugere af deres produkter samt udarbejde et spørgeskema.

Undervejs har eleverne via platformsmodellen fået indblik i hvordan politiske, økonomiske, sociale og teknologiske platforme tilsammen udgør fundamentet for et teknologisk produkt. I tilknytning hertil har vi fået en introduktion til innovation samt diskuteret forskellige holdninger til teknologien.

Afslutningsvis blev produktudviklingsforløbet sat ind i en større samfundsfaglig og historisk ramme. Her har vi bl.a. kigget på udviklingen fra det før-moderne, via det moderne, til det senmoderne samfund. Her er vi bl.a. berørt på den teknologiske, politiske, filosofiske, erhvervsmæssige og samfundsmæssige udvikling.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF

Økonomi
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer