Titel
14
|
Forløb 14: Ekspressionisme
Kernestof (tekster)
• Broby-Johansen, Rudolf, BLOD (1922), Forlaget Æter (med lærerudarbejdede arbejdsopgaver) (ca. 50 ns)
• Digtere, divaer og dogmebrødre afsnit 2 1918-1930: https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1918_1930_436968
(set 260924, kl. 12:59) (ca. 12 ns)
• Ekelöf, Gunnar, Station (1938) med arbejdsopgaver fra Auring, S. og E. Svendsen, Realismer og modernismer, Systime 2010. Svensk. (ca. 2 ns)
• Jensen, Bo Green, Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, 2014. Blå bog og bibliografi opdateret 2020, Tom Kristensen, https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom (set 091024, kl. 12:14) inkl. filmklippet (ca. 10 ns)
• Kjær-Hansen, B. og T.S. Bertelsen, fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime Paperback, 2. udgave, 2014, kapitel 7: Modernisme og realisme (første halvdel af kapitlet, ss. 138-156 + om lyrik i perioden ss. 257-261 - udleveres i kopi) (ca. 10 ns)
• Kristensen, Tom, digtene: Det blomstrende slagsmål (1920) + Nat i Berlin (1921) + Det er Knud som er død (1933 & remedieret af The Minds of 99 (2014) https://www.youtube.com/watch?v=vGmvtKKF95A + (set 091024, kl. 12:23 (med lærerudarbejdede opgaver) (ca. 10 ns)
• Rosengreen, Louise, Rudolf Broby-Johansen, https://forfatterweb.dk/rudolf-broby-johansen (set 091024, kl. 12:08) inkl. filmklippet (ca. 5 ns)
Supplerende stof (tekster)
• Henriksen, Mette, Rudolf Broby-Johansens Blod fra 1922 blev af samtiden opfattet som utugtig, ufuldstændig kunst, men har siden vundet anerkendelse for at være en del af startskuddet på modernismen i Danmark, https://litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod (set 091024, kl. 12:05) (ca. 1 ns)
• Larsen, O. S., Håndbog til dansk, Dansklærerforeningen og Systime, 4. udgave, 2017, Analysevejledning 2 (ca. 1 ns)
• Spetz, Kasper, Angst (2014) remediering af Tom Kristensens digt Angst (1932), https://www.youtube.com/watch?v=2qZE4xW9pZo (set 091024, kl. 12:29) (ca. 2 ns)
Øvrige værktøjer
• Forfatterweb, https://forfatterweb.dk/
• Litteratursiden, https://litteratursiden.dk/
• Min læring, https://www.minlaering.dk/
• Ordnet, https://ordnet.dk/ordnetdk
• Sproget, https://sproget.dk/
Forløbets indhold og fokus
• Modernisme vs. realisme
• Modernitetserfaring
• Kulturradikalisme
• Dysmorfisme
• Ekspressionisme
• Futurisme
• Kanonforfatter Tom Kristensen
• Svensk
• Dokumentarfilm
• Kommaøvelser (med startkomma)
• Øvelse i talord vs. taltegn
• Remedieringer
• VÆRK 5 (digtværk - mundtlig dokumentation)
Faglige mål for faget (fra læreplanen)
• anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
• demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
• analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof (fra læreplanen)
• Mindst én tekst af kanonforfatter Tom Kristensen
• tematisk læsning med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden
• tekster fra realisme og modernisme
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• dokumentartekst
• VÆRK 5: Digtsamling
CIRKA ANTAL LÆSTE NORMALSIDER: 110
|