Titel
2
|
UB#Engelsk B 2025
Undervisningsbeskrivelse engelsk 2024/ 2025
De første to forløb er overført som merit fra 10. kl.
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin August 2023 til juni 2025.
Institution Vidarskolen, Rudolf Steiner Skole Gentofte
Uddannelse Steiner - HF
Fag og niveau Engelsk Niveau B (fortsætter)
Lærer(e) Dr. Olaf C. Nybo
Hold 2.HF/ 2025
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 America – Beliefs and Values
Titel 2 Law, Crime, and Justice
Titel 3 Drama: The Crucible (del af dramaundervisningen)
Titel 4 Romantic Poets
Titel 5 Great Britain
Titel 6 Short Stories and Short Story Analysis
Titel 7 India
Titel 8 Novel: The Great Gatsby
Titel 9 Speeches
Titel 10 English Grammar
Titel 11 Lingua Franca
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 1
America – Beliefs and Values
Indhold 1) Kernestof:
Fiedler, Eckhard et. al.: America In Close-Up, London 1990:
The Making of a Nation
Immigration Today: A Case Study
American Beliefs and Values
The American Idea
American Dreams
A Discussion of American Beliefs and Values
Put Out No Flags
Omfang
Ca. 23 sider
Særlige fokuspunkter
Selvstændigt kunne analysere og diskutere non-fiktive tekster med anvendelse af relevante faglige udtryk. Udtale, ordforråd og idiomer. Læsning af relevante tekster. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Amerika. Det engelske/ amerikanske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, samtale, gruppearbejde, skriftlige øvelser og opgaver.
Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 2
Law, Crime, and Justice
Indhold 1) Kernestof:
Fiedler, Eckhard et. al.: America In Close-Up, London 1990:
Background Information
A Brother’s Murder
The Death Penalty: Legal Cruelty?
2) Suplerende stof:
Darabout, Frank: The Shawshank Redemption, efter en roman af Stephen King, Film 1994.
Omfang
Ca. 15 sider
Særlige fokuspunkter Principper for tekstopbygning. Udtale, ordforråd og idiomer. Analyse og diskussion af non-fiktive tekster med anvendelse af relevante faglige udtryk. Principper for tekstopbygning. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Amerika. Valg og brug af gloser på engelsk. Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, samtale, gruppearbejde, skriftlige opgaver, filmvisning.
Titel 3
Drama: The Crucible (Engelsk og Dramaundervisning)
Indhold 1) Kernestof
Miller, Arthur: The Crucible (1953), London 1996.
2) Suplerende stof:
Miller, Arthur: Why I wrote “The Crucible”. An artist’s answer to politics. The New Yorker 1996. https://www.newyorker.com/magazine/1996/10/21/why-i-wrote-the-crucible
Omfang
(176 sider)
Særlige fokuspunkter Genre drama. Elever opfører skuespillet på engelsk den 2. og 3. november 2023. (Del af dramaundervisning) Fokus på forståelse, udtale, udtryk – derudover egen koreografi. Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster.
Historiske og aktuelle forhold i Amerika. Bearbejdning og fortolkning af stykket som historisk og biografisk-politisk tekst.
Udtale, ordforråd og idiomer.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, skuespil på skolens scene. Faglig læsning af engelsksproglige tekster i samspil med andre fag.
Retur til forside
Titel 4
Romantic Poets
Indhold 1) Kernestof
Cook, Robin; Maier, Magda: Six Romantic Poets. From their Lives and Works, Stuttgart 1985:
William Blake s. 8 – 9; William Wordsworth s. 18 – 20; Samuel Taylor Coleridge s. 25 – 27; George Gordon Lord Byron s. 38 – 40; Percy Bysshe Shelley s. 48 – 50; John Keats s. 60 - 62 (Short biographies). William Blake: The Tyger s. 13, A Poison Tree s. 14 – 15; William Wordsworth: Written in March s. 21, I Wandered Lonely as a Cloud s. 22; Samuel Taylor Coleridge: from: The Rime of the Ancient Mariner s. 27 – 29; George Gordon Lord Byron: Vision of Belshazzar s. 42; Percy Bysshe Shelley: Ozymandias s. 57; John Keats: Sonnet (When I have fears that I may cease to be…) s. 68.
Bindman, David: William Blake. The Complete Illuminated Books, London 2004.
2) Supplerende stof:
Bendl, H.; Rotter, W.: Your Companion to English Texts. Comprehension. Analysis. Appreciation. Production, München 1984.
(Udvalgte kap. til tekstforståelse og analyse)
Trine Østergaard: The English Handbook, Århus, 2017.
Omfang
Ca. 28 sider
Særlige fokuspunkter Introduktion til ”Modern English Literature” og analyse af digte (genre engelsk lyrik). Standardsprog og variation. Udtale, ordforråd, idiomer. Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, skriftligt arbejde.
Titel 5
Great Britain
Indhold 1)Kernestoff:
Plougheld, Chris: Britain. Past and Present, Århus 2001.
- What’s In a Name?
- TheMaking of the United Kingdom
- Early Britain
- The Norse Invaders
- The Middle Ages
- The 16th Century
- The 17th Century
- The 18th Century
- The 19th Century
- The 20th Century
- How the United Kingdom is Governed
- What the Romans Did for us: Introduce a North-south Divide
Dale, Vera K.G. : Shakespeare and the Age that Made Him, Stuttgart 2000
- The Renaissance and the New Drama in England
- The Life of Shakespeare
- Shakespeare’s England
- The Playhouse and the Players’ Companies
Madden, John: Shakespeare in Love, 1998, Film.
2) Supplerende Litteratur:
Arlott, John et al.:Illustrated Guide to Britain, London 1975.
(udvalgte kapitler om de forskellige ”counties”, landskab etc.)
Whitelock, Dorothy: The Beginnings of English Society, London 1987.
(udvalgte afsnit)
Mayer, Catherine: Why the Iron Lady Endures, Time April 22, 2013.
https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-17655,00.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Devon
https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-17655,00.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Devon
https://hiddenscotland.com/listings/loch-trool
https://arbtech.co.uk/scottish-wildlife/
https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Highlands
https://en.wikipedia.org/wiki/Cumberland
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Cumbria
https://discoversussex.org/places-to-visit/chichester/
https://www.visitbrighton.com/
https://www.britannica.com/event/Battle-of-Hastings
https://www.cpresussex.org.uk/what-we-care-about/farming/
Lancashire - Wikipedia
33 Lovely Facts About Lancashire - Fact City
Lancashire Day: 20 facts about county you might not know | Lancashire Telegraph
https://da.wikipedia.org/wiki/Kent
https://travelingseason.com/canterbury-in-kent-england-what-to-see-and-fun-things-to-do/
https://www.tripadvisor.dk/Attractions-g186310-Activities-Kent_England.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Lowlands
https://www.britannica.com/place/Lowlands-region-Scotland
https://www.visitbritain.com/en/plan-yourtrip/accessible-britain/accessible-guide-scottish-lowlands
https://www.citizensuk.org/chapters/leicester-leicestershire/
https://www.visitleicester.info/
https://www.britannica.com/place/Leicestershire
https://en.wikipedia.org/wiki/Essex
https://www.visitessex.com/explore/history-of-essex
Omfang
Ca. 60 sider
Særlige fokuspunkter
Introduktion til Storbritannien. Land og folk. Det engelske sprogs grammatik. Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af non-fiktive tekster. Historiske og aktuelle forhold i engelsksproglige regioner. Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde.
Eleverne holder hver et foredrag på 10 - 15 min. om et ”county”.
Retur til forside
Titel 6
Short Stories and Short Story Analysis
Indhold 1) Kernestof:
Hemingway, Ernest: Old Man at the Bridge, Ken Magazine 1938.
Wallis, Lynne: Fated Attraction, The Guardian 1993.
Hewitt, Maggie: Second-hand City, Passwords Systime 1993
Ishiguro, Kazuo: A Family Supper, WorldPress.com 1982,
https://magicbarrel.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/12/family-supper_ishiguro.pdf
Auster, Paul: Andy and the Snake. (Birk, Helle: American Millennial Literature, Århus 2003.)
2) Suplerende stof:
Rosenvold, Eva: Short Story Analysis
Bendl, H.; Rotter, W.: Your Companion to English Texts. Comprehension. Analysis. Appreciation. Production.
Trine Østergaard: The English Handbook, Århus, 2017.
Omfang
Ca. 32 sider
Særlige fokuspunkter Selvstændig analyse og diskussion af short stories med anvendelse af relevante faglige metoder og udtryk. Principper for tekstopbygning. Udtale, ordforråd og idiomer. Forskellige analyseaspekter/synsvinkler, f.eks. psykologisk synsvinkel. Væsentlige kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, samtale og diskussion, gruppearbejde, skriftlige øvelser og opgaver.
Retur til forside
Titel 7
India
Indhold 1) Kernestof:
Flensted,Ruth; Sibbernsen, Bente; Toft, Bodil: Emerging India, Åbenrå 2004:
1) India at a Glance
2) Location and Climate
3) Brief History
4) India Today
5) The Rare Woman (The Daily Beast)
6) Religion – Introduction – The Caste System
7) Caste Struggle (The Daily Beast)
8) Women – Marriage – Dowry and Work
9) Till Death Us Do Part
10) Kalam, A.P.J. Abdul/ President of India: Vision for 2020
11) Is this the Indian Century? (Chakrabortty, Aditya: The Guardian, 29.3.2008)
12) Kripalani, Manjeet: India’s Youth (businessweek.com/1999/99_41/b3650015.htm)
2) Suplerende stof:
Dany Boyle: Slumdog Millionaire, Film 2008.
Omfang
Ca. 39 sider
Særlige fokuspunkter Area studies India, historie, kultur, sprog. Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af nonfiktive tekster. Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag. Et genremæssigt varieret udvalg af primært ikke-fiktive tekster. Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning. Grammatik (deduktivt, fælles, individuelt samt repetition). Udtale og ordforråd.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/skriftligt arbejde. Det engelske sprog anvendt som lingua franca.
Elevforedrag på 10 min./ diskussion i klassen
Retur til forside
Titel 8
Novel: The Great Gatsby
Indhold 1)Kernestoff:
Fitzgerald, F. Scott: The Great Gatsby, London 2000.
Film:
The Great Gatsby (Film 2013 by Baz Luhrmann)
The Great Gatsby (Film 1974 by Robert Markowitz)
2) Suplerende stoff:
Trine Østergaard: Subgenres of fiction, in: The English Handbook, Århus, 2017.
The Great Gatsby – Den store Gatsby, opførelse på Det kongelige Teater/ Operaen. https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/ballet/den-store-gatsby
Omfang
Ca. 172 sider
Særlige fokuspunkter Mundtlig og skriftlig konversation. Værklæsning. Elevfremlæggelse.
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster.
At lytte og forstå/ diskussion om værdier i America og Danmark -
Filmanalyse af de to film og sammenligning af begge film og romanen (The Great Gatsby)
Eleverne ser operaopførelsen på Det kongelige Teater (sammen med Dansk-faget) og sammenligner opførelsen med filmene og romanen.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/skriftligt arbejde/eleverne fremlægger i gruppearbejde de enkelte kapitler
Retur til forside
Titel 9
Speeches
Indhold Kernestof:
1) Address to joint session of Congress and the American people (The White House, President George W. Bush), http://www.americanrhetoric.com/speeches/gwbush911jointsessionspeech.htm
2) King, Martin Luther: I have a dream, August 28, 1963.
http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
3) Obama, Barack: Acceptance Speech, August 28, 2008.
http://www.nytimes.com/2008/08/28/us/politics/28text-obama.html?pagewanted=all&_r=0
4) Donald J. Trump’s Convention Speech, By The New York Times
July 19, 2024.
https://www.youtube.com/watch?v=qc5NgBZXdtI
5) President Trump's full speech at the National Prayer Breakfast
https://www.youtube.com/watch?v=k3gEhs5vhFU
6) Emma Watson at the HeForShe Campaign 2014 https://www.youtube.com/watch?v=gkjW9PZBRfk
7) Madonna: Woman of the Year Full Speech, Billboard Woman in Music 2016 https://speakola.com/arts/madonna-billboard-woman-of-year-2016
Supplerende stof:
Examles of Rhetorical Devices. http://examples.yourdictionary.com/examples-of-rhetorical-devices.html
Trine Østergaard: The English Handbook, Systime, 2017.
Birk, Helle: The Election of the American President, American Dreams/ American Nightmares, American Issues, Systime 2008.
Omfang
Ca. 35 sider
Særlige fokuspunkter Rhetorical Devices. Opbygning af en tale. Kommunikationsstrategier, standardsprog og varation, udtale, ordforråd og idiomer.
filmværk samt begreber til analyse af
film/levende billeder.
CAIP (comprehension‐ analysis‐interpretaion‐perspectives) notemodeller til taler med fagbegreber, herunder især metaforen (tenor, vehicle, mearning) og symboler (denotation og konnotation) samt kommunikationsmodellen (sender, message, receiver, context), og rhetoric devices, f.eks. anaphora, allitteration, allusion, inclusive language, rethorical question, repetition, triad, oxymoron og appelformerne. Personkarakteristik.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/skriftligt arbejde/ diskussion i klassen.
Retur til forside
Titel 10
English Grammar
Indhold Bøgh, Jens; Hovgaard, Jørgen: Fejlstøvsugeren, Vejle 1987:
- Not’s placering
- To do sætninger
- Adverbiernes placering l,ll,lll
- Kongruens
- Verbets tider
- Uregelmæssige verber
- Aktiv-passiv
- Ordstilling
- Kongruens
- Hjælpeverber
- Uregelmæssige verber
- Substantivernes Flertal/ Genitiv
- Ubest. og best. Artikel
- Pronominer
- Præpositioner
Swan, Michael: Practical English Usage, Oxford 2015.
Quirk, Randolph; Greenbaum, Sidney: A University Grammar, Harlow 1985. (Varieties of English, enkelte eksempler.)
Thomson, A.J.; Martinet, A.V.: A Practical English Grammar, Oxford 1985
(Div. eks. verber etc.)
Brinkmann, Hans: How to Avoid Mistakes
(udvalg af synonymer, homofoner)
Campbell, Elisabeth: English Grammar for All, Stuttgart 1979.
(Verber og Verbtider)
Omfang
Ca. 25 sider (som øvelser til den funktionelle grammatikundervisning i den løbende tekstanalyse).
Særlige fokuspunkter Sproglig kompetence/ mundtligt og skriftligt.
Udtale, ordforråd, idiomer – fordybning af forskelle mellem standardsprog og variation. Ortografi og tegnsætning.
Retur til forside
Titel 11
Lingua Franca
Indhold KERNESTOF:
1) David Crystal: The Future of English as a World Language,
https://www.davidcrystal.com/Files/BooksAndArticles/-4037.pdf og https://newlearningonline.com/literacies/chapter-1/crystal-on-the-multiplicity-of-the-english-language
2) Trine Østergård: English as Lingua Franca, in: The English Handbook, Systime ibog 2021.
3) The History of English (Youtube), https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
4) How to pronounce LONDON places correctly https://www.youtube.com/watch?v=Ld0gIbUQquo
Omfang
Ca. 13 sider
Særlige fokuspunkter Det engelske sprog anvendt som lingua franca. Selvstændigt kunne analysere og diskutere non-fiktionelle tekster med anvendelse af relevante faglige udtryk. - Læsning af relevante tekster og Youtube klip.
Retur til forside
|