Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vidar Skolen
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2013 HF Historie (1 hf Historie, 2 hf Historie)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 3: Korstog og kampen om sandheden
Formålet med forløbet er træning i at genkende sandheden. At få redskaber i form af kildekritik til at gennemskue forskel på hvad der i virkeligheden skete og forskellige former for konspirationsteorier (også kaldet pseudohistorie i denne sammenhæng).
Andre redskaber eleverne introduceres til er teknikker til at genkende pseudohistorie og diskursanalyse, som værktøj til at forstå hvad der i virkeligheden formidles og den bagvedliggende motivation til denne.
Desuden er formålet at vise at der ofte er en kamp om hvad sandheden er - i form af hvem der har den rigtige tro eller ideologi. I forløbet kommer det til udtryk i at præsentere forskelle og ligheder mellem USA’s kamp mod terror efter terrorangrebet 9/11 og det første korstog. Samt fremhæve tempelridderne som eksempel på en orden, som først tjente den kristne kirke og siden blev forfulgt. Endelig anvendes Erling Haagesens hupotese om at Tempelridderne har været på Bornholm, som eksempel på en anden fortolkning af historien end hvad der normalt er konsensus blandt mainstream historikere.
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
21-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Israel - Palæstina
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muhammads liv
|
02-10-2023
|
Oplæg jødedom
|
29-11-2023
|
Synopse Israel - Palæstinakonflikten
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk historie - DHO
Ift. dansk A - se Studieplanen optakt til DHO.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Se også 1HF DHO DA/HI
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 7/5: Ung i Europa - Studietursprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ung i Europa
|
13-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 9: Historisk arkitektur
Forløbet skal give en indsigt i fortidens betydning for det fysiske rum i form af indretning af byer og bygninger, og hvordan nutidens arkitekter og byplanlæggere bliver inspireret af fortiden i nutidens konstruktion af bygninger og byer. Fokus er primært på dansk og europæisk arkitektur.
I gennemgangen af arkitekturen gennem de sidste 4000 år, vil eleverne gennem relevante historiske nedslagspunkter, blive introduceret til, hvordan man kan aflæse en tidsperiodes idéer og værdier gennem arkitekturen.
Det skal give en viden om hvordan arkitekter designer bygninger, og hvordan eleverne selv kan være med til at designe bygninger hvor både form, funktion og kommunikation er indtænkt i designet.
Faglige mål og kernestof fra lærerplanen for historie A
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Opgave: Periodehæfte med egne tekster, tegninger og fotografier (Individuel aflevering).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Historisk arkitektur
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 10/7: Arkitektur og byplanlægning
Et tværfagligt forløb i samarbejde mellem samfundsfag og historie. Forløbet skal give en indsigt i fortidens betydning for det fysiske rum i form af indretning af byer og bygninger, og hvordan nutidens arkitekter og byplanlæggere bliver inspireret af fortiden i nutidens konstruktion af bygninger og byer. Fokus er primært på dansk og europæisk arkitektur.
I gennemgangen af arkitekturen gennem de sidste 4000 år, vil eleverne gennem relevante historiske nedslagspunkter, blive introduceret til, hvordan man kan aflæse en tidsperiodes idéer og værdier gennem arkitekturen.
Det skal give en viden om hvordan arkitekter designer bygninger, og hvordan eleverne selv kan være med til at designe bygninger hvor både form, funktion og kommunikation er indtænkt i designet.
Faglige mål og kernestof fra lærerplanen for historie A
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Faglige mål og kernestof fra læreplanen for Samfundsfag B
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Opgaver: Periodehæfte med egne tekster, tegninger og fotografier (Individuel aflevering), udarbejde en model af en bygning med en udstilling med plancher som forklarer bygningens form, funktion og kommunikation (Gruppeopgave) + mundtlig fremlæggelse af de teoretiske overvejelser bag modellens udformning (Gruppeopgave).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arkitekturmodel
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 9: Fra antikken til nutiden
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i centrale samfundsmæssige og idéhistoriske udviklinger i den europæiske historie fra antikken til i dag. Forløbet finder sted i forbindelse med en 18 dage lang studietur til 4 byer i Italien og Basel i Schweiz.
Under forløbet vil der både være læreroplæg om historiske metoder, teori og om de forskellige historiske perioder som forløbet dækker. Oplæggene vil blive holdt i omgivelser i løbet af rejsen, hvor kunst og arkitektur er til stede som illustrerer de kulturhistoriske udviklinger eleverne bliver præsenteret for. Eleverne vil ligeledes holde oplæg og deltage aktivt i tilegnelsen af viden i form af små øvelser og oplæg i løbet af rejsen.
Undervisningsforløbet dækker følgende faglige mål og kernestof fra læreplanen for historie B til A for HF.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
32,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767138088",
"T": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767138088",
"H": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767138088"
}