Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vidar Skolen
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2013 HF Religion (1 hf ks/re, 2 hf ks/re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Vi bliver introduceret til faget religion (som del af KS), religionsdefinitioner, faglige begreber og metoder.
Vi arbejder med følgende emner:
Religionsdefinitioner.
Indefra og udefra synsvinkel.
Religionfænomenologi og Ninian Smarts dimensioner.
Religionssociologi og fire sociologiske teorier om hvorfor man bliver religiøs.
Myter, ritualer.
Kernestoffet i religion som del af KS er:
̶ religionsfaglige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny religion - Smarts dimensioner
|
04-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Islam - flerfagligt/Israel-Palæstinaforløb
I forløbet bliver eleverne introduceret til den formative islam med et blik på islam i dag.
Forløbet er knyttet til det flerfaglige forløb om Israel-Palæstina, hvor vi arbejder med at undersøge hvorfor der stadig er en konflikt mellem Israel og Palæstina og hvordan den hænger sammen religiøst, historisk og politisk –både nationalt og internationalt.
Kernestoffet (som del af KS):
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
̶ etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
̶ religionsfaglige metoder.
Faglige mål (religion C):
- at få forståelse for islams betydning i et lokalt, nationalt og globalt perspektiv
- at få kendskab til grundlæggende begreber om islam
- at kunne redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- at kunne karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og samfund
- at anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Fra de faglige mål i KS:
Eleverne skal kunne:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- Forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af
virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede
problemstillinger
- Redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt
analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- Diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- Anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af
sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk,
europæisk og global kultur og tænkning
Materiale:
Som grundbog er benyttet: Lene Madsen et al.: Grundbogen til religion C, Systime
Til islam-forløbet er anvendt grundbogens kapitel 4.
Sura 1 (lydbog)
Muhammeds åbenbaringer
Dokumentar: Adam og Eva: Pas på Islam, DR.DK
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb 1: Israel - Palæstina
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muhammads liv
|
02-10-2023
|
Oplæg jødedom
|
29-11-2023
|
Synopse Israel - Palæstinakonflikten
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
35,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom (enkeltfagligt)
I forbindelse med Israel-Palæstinaforløb arbejdede vi med den formative jødedom og set hvordan den er knyttet til den formative kristendom.
Vi har i dette enkeltfaglige kristendomsforløb især fokus på den formative periode af kristendommen samt protestantiske kristendom. Vi arbejder derudover med centrale begreber og tankegange gennem et fokus på sammenhængen mellem GT og NT, på Jesus som historisk religionsstifter og som mytisk frelser, på dogmerne og folkekirken
Kernestoffet (KS)
̶ kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
̶ etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
̶ religionsfaglige metoder.
Fra de faglige mål i læreplanen til KS:
Eleverne skal kunne:
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religioner og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Kernestof:
Zakarias 8, 1-17¨
1. Mosebog, kapitel 1-3
Lukasevangeliet, kap. 10, 25 - 37
Markusevangeliet, kap. 7
Matthæusevangeliet, kap. 5 (v.21-48)
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste - Kristendom.dk, af Pedersen, Anne Rask, 6.10.2015
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste - Kristendom.dk, af Poulsen, Marie Louise, 9.10.2015
»Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven« (jyllands-posten.dk), af Vibjerg, Thomas og Vestergaard, Morten, 25.12.2014
Luther - Et opgør med gerningeretfærdigheden (prædiken, 1520)
Materiale:
Grundbogen til religion C, dele af kap. 2: Jødedom
Grundbogen til religion C, kap. 3: Kristendom
Uddrag fra Biblen 1 akt. (youtube)
5 skarpe om Luther
Den sorte skole: reformationen i Danmark
Zuckermann, kristendom i Danmark vs. USA https://youtu.be/C7X355JF2PE?si=dtvx7O6nrl7PG7ox
Materiale til gruppearbejde om ritualer:
www.kristendom.dk/artikel/266547:Daab--Saadan-foregaar-en-daab
https://www.youtube.com/watch?v=CbwdLC_yAPs (The Bible: Jesu dåb) https://www.youtube.com/watch?v=iCfbBKUOIw4&feature=youtu.be (Royal barnedåb)
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/konfirmation/saadan-foregaar-konfirmation
www.folkekirken.dk/gudstjeneste/soendagsgudstjeneste/om-nadveren/ https://www.youtube.com/watch?v=zBFUnc3qXZU (The Bible: Den sidste nadver)
www.kristendom.dk/artikel/267048:Bryllup--Vielsesritualet?page=2
www.youtube.com/watch?v=TgQQwmjL5bU (Nadverritual i folkekirken)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oplæg jødedom
|
29-11-2023
|
Interview Luther
|
29-01-2024
|
Artikel Bjergprædiken
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Buddhisme - flerfagligt/identitet i det sen. samf.
Buddhisme er del af det flerfaglige forløb Identitet i det senmoderne samfund (KS).
I forløbet får vi kendskab til den formative buddhisme og forløbet er opbygget omkring de tre juvelser: Buddha, Dharma og Sangha med udblik til Lama. Vi lærer om de overordnede tre buddhistiske retninger. Vi lærer om ritualer og religiøs praksis i buddhismen og bliver introduceret til Spiros begreber om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme.
Vi bliver derudover introduceret til religiøs identitet i det senmoderne samfund og begrebet "google-buddhisme", og vi introduceres til Peter Berger og Giddens teorier.
Eleverne er på feltarbejde hos Buddhistisk Center, Østerbro, Kbh.
Materiale:
Grundbogen til religion C, Systime, 3. udgave, kapitel 6 + metodekapitel.
KS-bogen, side 75-
"Buddhalegenden"
"Benarestalen"
"Nirvanas usammensathed" i Esben Andreasen mfl.: Mennesket og
magterne - en tekstsamling til religion, side172.
"Alt sker som følge af karma", Religion.dk
Andet materiale:
Den 2. dimension, DR
Fra faglige mål fra læreplanen til KS:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- Redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- Diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- Anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ Sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Kernestof:
- Udvalgte sider af yderligere én religion
religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- Religionsfaglige metoder.
- Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De buddhistiske retninger INNOVATIV OPGAVE
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Etik
Forløb i samarbejde med dansk.
Forløbet giver eleverne en grundlæggende forståelse af sekulær etik og dens hovedretninger.
Formål:
At eleverne gennem forløbet skal være i stand til at vurdere og diskutere etiske dilemmaer på baggrund af sekulære etiske teorier.
At eleverne gennem forløbet styrker deres almendannelse og evne til at indgå i en multikulturel og globaliseret verden = verdensborger og medborger!
Eleverne skal efter lærerintroduktion til dydsetik, nytteetik og pligtetik anvende deres viden til at arbejde med forskellige cases, hvor de skal argumentere for og imod med brug af både nytteetiske og pligtetiske argumenter.
Eleverne laver podcast i grupper.
Kernestof (KS, religion):
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
Dvs.
- Eleverne kan karakterisere og analysere sekulære etiske synspunkter
- Eleverne kan anvende etiske teorier på konkrete problemstillinger
- Eleverne kan sammenligne sekulær og religiøs etik
- Eleverne kan reflektere over og begrunde egne etiske standpunkter
Faglige mål (KS)
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger med anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
-Forklare, hvordan fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
-Sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk kultur og tænkning.
-Diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
Primær litteratur
Aristoteles (2000) Etikken, oversat af Søren Porsborg. København: Det lille forlag, uddrag fra siderne 55-64.
Bentham, J (1995) Moralen og dens begrundelse, oversat af Sven Erik Nordenbo. Aarhus: Systime, 1995, uddrag fra siderne 40-44.
Kant, I. (1999) Grundlæggelse af sædernes metafysik, oversat af Tom Bøgeskov. København: Hans Reitzels Forlag, uddrag.
Sekundær litteratur
Falk Larsen, T. & Rasmussen, M. (2019) Refleksion. København: Gyldendal og Systime
Andet materiale:
Videoer om lykkeetik(nytteetik) og pligtetik fra Religionsnørden, Youtube.
Grupperne arbejder med forskelligt materiale alt efter hvilken af de fire cases, de arbejder med: abort, tvungen organdonation, gmo og fødevarer og aktiv dødshjælp:
http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/abort-og-fosterdiagnostik
https://www.etik.dk/abort
https://www.etik.dk/screening#3-subheading
http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/aktiv-doedshjaelp-og-doeende
https://www.etik.dk/aktiv-doedshjaelp.
GMO, klima og etik | Etisk Råd
https://www.etik.dk/forbrug
Etikinterview om GMO | Etisk Råd
Organdonation - Etik.dk
Organer | Etisk Råd
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sekulær etik
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767394642",
"T": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767394642",
"H": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767394642"
}