Holdet 2013 HF Samfundsfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vidar Skolen
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2013 HF Samfundsfag (1 hf Samfundsfag, 2 hf Samfundsfag)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2: Demokrati og samarbejde
Titel 2 Forløb 1: Israel - Palæstina
Titel 3 Forløb 4: Bysociologi. Gentofte eller Gelleruppark
Titel 4 Forløb 7/5: Ung i Europa - Studietursprojekt
Titel 5 Forløb 6: EU og bæredygtighed
Titel 6 Forløb 10/7: Arkitektur og byplanlægning
Titel 7 Forløb 8: Har du styr på økonomien?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2: Demokrati og samarbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 7/5: Ung i Europa - Studietursprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ung i Europa 13-06-2024
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 6: EU og bæredygtighed

Forløbet har fokus på at få repeteret EUs institutioner og beslutningsproces.
Temaet er bæredygtighed. Her ser vi på hvordan det er gået med at få arbejdet på at passe på miljø og klima siden vedtagelsen af REACH i 2006, som vi gennemgik i det tidligere forløb om EU.
Med Klima og miljø som fokus, undersøger vi hvordan EU arbejder med det og har planlagt at arbejde med det i fremtiden.

Følgende kernestof og faglige mål fra læreplanen for samfundsfag B indgår i forløbet:

Kernestof:
-  Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller,
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EU og bæredygtighed 24-10-2024
Test - din viden om EU 25-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 10/7: Arkitektur og byplanlægning

Et tværfagligt forløb i samarbejde mellem samfundsfag og historie. Forløbet skal give en indsigt i fortidens betydning for det fysiske rum i form af indretning af byer og bygninger, og hvordan nutidens arkitekter og byplanlæggere bliver inspireret af fortiden i nutidens konstruktion af bygninger og byer. Fokus er primært på dansk og europæisk arkitektur.

I gennemgangen af arkitekturen gennem de sidste 4000 år, vil eleverne gennem relevante historiske nedslagspunkter, blive introduceret til, hvordan man kan aflæse en tidsperiodes idéer og værdier gennem arkitekturen.

Det skal give en viden om hvordan arkitekter designer bygninger, og hvordan eleverne selv kan være med til at designe bygninger hvor både form, funktion og kommunikation er indtænkt i designet.  

Faglige mål og kernestof fra lærerplanen for historie A

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:  

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie  

̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling  

̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne  

̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende


Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.  

̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag  

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne  

̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer


Faglige mål og kernestof fra læreplanen for Samfundsfag B

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.


Opgaver: Periodehæfte med egne tekster, tegninger og fotografier (Individuel aflevering), udarbejde en model af en bygning med en udstilling med plancher som forklarer bygningens form, funktion og kommunikation (Gruppeopgave) + mundtlig fremlæggelse af de teoretiske overvejelser bag modellens udformning (Gruppeopgave).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arkitekturmodel 15-11-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 8: Har du styr på økonomien?

Formålet med forløbet er at eleverne skal få styr på grundlæggende begreber inden for mikro og makroøkonomi. Og således blive i stand til at få styr på egen økonomi, samtidig med de forstår deres egen økonomis relation til national og international økonomi.

Forløbet dækker følgende:

Kernestof og faglige mål fra læreplanen for Samfundsfag B:

Kernestof

Økonomi

velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomi 24-01-2025
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer