Holdet 2013 HF Spansk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vidar Skolen
Fag og niveau Spansk B
Lærer(e)
Hold 2013 HF Spansk (1 hf Spansk, 2 hf Spansk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk - Spansk C
Titel 2 La navidad - Spansk C
Titel 3 La ciudad - Spansk C
Titel 4 Los jóvenes -  Spansk C
Titel 5 Frida Kahlo - Spansk C
Titel 6 Tema individual - Spansk C
Titel 7 Fiestas en España -  Spansk C

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk - Spansk C

Vi fortsætter begynderundervisning fra 9. og 10. klasse, hvor klasserne har bl.a. har arbejdet med En vivo 1-17 og derfor gennemgået basisgrammatikken. Vi repeterer og udvider vores kendskab til basisgrammatikken via Caminandos begyndersystem.
Vi har fokus på mundtlighed.

Nye elever har meritundervisning og arbejder med Caminando kapitel 1-3.

Kernestof:
Caminando kap. 4-6, Clausen, Inge M. et al, Gyldendal 2014

Sangtekster:
Vivir la vida

Øvrigt materiale:
El Orfanato (film, Filmstriben)
Diverse youtube-videoer

Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel opgave Billedbeskrivelse 22-09-2023
La Casa - videoaflevering 15-12-2023
Arbejd selv 12.1 12-01-2024
Virtuel - estar + gerundium 09-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 La navidad - Spansk C

Vi lærer jule- og nytårstraditioner at kende og får udvidet vores ordforråd, så vi kan tale sammen om det og om vores egne traditioner.
Fokus på mundtlighed og billedbeskrivelse
Grammatik: præpositioner, adjektiver, diftongerende verber og nærfremtid

Materiale:
Julekompendium og -power point
Youtube-videoer

Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Casa - videoaflevering 15-12-2023
Arbejd selv 12.1 12-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 La ciudad - Spansk C

Vi fortsætter med begynderstoffet og repeterer og udvider basisgrammatikken.

Eleverne laver en vlog om deres by og kvarter, hvor de øver mundtlighed og anvender emnets ordforråd.

Materiale:
Caminando kap. 5
Diverse lytteøvelser baseret på videoer fra YouTube

Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Los jóvenes - Spansk C

I forløbet har vi fokus på unge i Spanien.

Vi repeterer basisgrammatikken med særligt fokus på refleksive verber.
Vi øver præsentation af personer og af os selv.

Vi har en mundtlig samtale med Lisa med udgangspunkt i mind maps om David de Valls og elevernes egne mind maps.

Vi øver billedbeskrivelse.

Kernestof:
David de Valls fra Buena vida.
Un chico simpatico, Neem 1 Básico
https://youtu.be/8Zs8cFSs6Wk?si=iaz5fE-YTTxauoij

Diverse materialer, øveark, youtube-videoer

Fokuspunkter:
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samtale 01-10-2024
Descripción de un día típico de tu vida 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Frida Kahlo - Spansk C

Vi får en kort intro til Mexico og til Frida Kahlos liv.
Fokus er på mundtlighed og billedbeskrivelse.

Kernestof:
Frida Kahlo, Tecla
Fantastiske kvinder, ppt, Louisiana
Las dos Fridas, 1939 (maleri)
El día de los muertos, ProfeDeELE.es

Øvrigt materiale:
Datos sobre México
México en la piel, Louis Miguel

MinLæring
Diverse youtube-videoer

Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frida Kahlo - descripción de una pintura 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema individual - Spansk C

Tema Individual:

I undervisningen har eleverne arbejdet med et selvvalgt emne. Emnet er bestemt i samråd mellem underviser og elev for at skabe så stor interesse som muligt for eleven. Det selvvalgte emnes indhold har taget udgangspunkt i elevens egne interesser. Der er udarbejdet en synopsis og præsentationsmateriale, som danner baggrund for en præsentation for og samtale med underviser.

Eleverne har ikke tidligere arbejdet med deres materiale.

Fokus har været på at kunne indsamle, overskue og strukturere eget selvvalgt emne.

Fokus på processkrivning, at kunne skrive og formidle større individuelt arbejde.

Fokus på læsestrategier, kommunikationsstrategier, sprogbrug og sprogtilegnelse.

Kernestof: - afhænger af elevens eget materiale

Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation af individuelt tema 13-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fiestas en España - Spansk C

I forløbet arbejder vi med forskellige traditionsrige fester i Spanien og øver os i at udtrykke vores egen holdning til dem.

Kommunikative og kulturelle mål:
At tale om og få kendskab til traditionsrige fester i Spanien
At udtrykke egen holdning til et emne

Grammatik/Sprog:
Gradbøjning af adjektiver
uregelmæssig gradbøjning
indefinitte pronominer
Objektspronomener

Materiale:
!Ya vamos!, (p. 155-175) af Gavilán, Maria F og Artaqui, Louise Friis, Columbus 2023

Øvrigt materiale:
Brætspil med gradbøjning
"Tyreløberne i Pamplona: Blod, sved og urangst", TV2 (Dags Dato), CFU.
Min Læring
Diverse arbejdsark

Fokuspunkter:
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde