Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vidar Skolen
|
Fag og niveau
|
Spansk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2013 HF Spansk (1 hf Spansk, 2 hf Spansk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderspansk - Spansk C
Vi fortsætter begynderundervisning fra 9. og 10. klasse, hvor klasserne har bl.a. har arbejdet med En vivo 1-17 og derfor gennemgået basisgrammatikken. Vi repeterer og udvider vores kendskab til basisgrammatikken via Caminandos begyndersystem.
Vi har fokus på mundtlighed.
Nye elever har meritundervisning og arbejder med Caminando kapitel 1-3.
Kernestof:
Caminando kap. 4-6, Clausen, Inge M. et al, Gyldendal 2014
Sangtekster:
Vivir la vida
Øvrigt materiale:
El Orfanato (film, Filmstriben)
Diverse youtube-videoer
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Opgaven med ser og estar skal være lavet færdig til i dag.
-
Klasserum
-
Øv "hacer" = at gøre
-
Læs og oversæt (uden at skrive ned) kapitel 4 a og læs Comentarios der tilhører kapitlet.
-
hitverbet i dag er "haber": he, has, ha, hemos, habéis, han
-
Caminando side 65, tareas: du skal have besvaret alle spørgsmål og lagt dine svar ind under Elevfeedback.
-
Beskriv billedet - virtuel opgave 1 HF.pdf
-
Ark til billedbeskrivelse.docx.pdf
-
Klasserum - Caminando 4c
-
Øv empezar - du skal kunne det udenad
-
Klasserum - vocabulario
-
øv ver og decir. Læs 4c færdig, så du kan oversætte teksten.
-
Du skal kunne bøje quedar udenad, se dine noter
-
Caminando læse kapitel 5a, side 81. Husk øve gloser på quizlet.
-
Salir = at gå ud, forlade: Salgo, sales, sale, salimos, salís, salen.
-
Caminando: Du skal have lavet tareas til side 81 (ret udsagn der ikke passer - dvs. du skal have læst og forstået teksten side 81) + læse side 83-85. Havde du ikke forberedt lektie til i fredags, så skal du gøre det til i dag.
-
Øv llevar: llevo, llevas, llevas, llevamos, lleváis, llevan
-
Caminando p. 86, lav opgaven du finder i den blå boks "Hay - está, están".
-
Øv gloser til timen
-
Comer las uvas, tradición nochevieja en España
-
5a Viajando a Madrid
-
Caminando 5b side 87: viajando a Madrid. læs og oversæt.
-
poder = at kunne
-
Opgaveark side 5 1a + 2 a, b og c.
-
Øv volver (at komme tilbage mv) - vuelvo, vuelves, vuelve, volvemos, volvéis, vuelven
-
Opgave estar + gerundium.pdf
-
Gerundium Maration oversættelse.pdf
-
Klasserum - Madrid 5c
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel opgave Billedbeskrivelse
|
22-09-2023
|
La Casa - videoaflevering
|
15-12-2023
|
Arbejd selv 12.1
|
12-01-2024
|
Virtuel - estar + gerundium
|
09-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
La navidad - Spansk C
Vi lærer jule- og nytårstraditioner at kende og får udvidet vores ordforråd, så vi kan tale sammen om det og om vores egne traditioner.
Fokus på mundtlighed og billedbeskrivelse
Grammatik: præpositioner, adjektiver, diftongerende verber og nærfremtid
Materiale:
Julekompendium og -power point
Youtube-videoer
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La Casa - videoaflevering
|
15-12-2023
|
Arbejd selv 12.1
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
La ciudad - Spansk C
Vi fortsætter med begynderstoffet og repeterer og udvider basisgrammatikken.
Eleverne laver en vlog om deres by og kvarter, hvor de øver mundtlighed og anvender emnets ordforråd.
Materiale:
Caminando kap. 5
Diverse lytteøvelser baseret på videoer fra YouTube
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Los jóvenes - Spansk C
I forløbet har vi fokus på unge i Spanien.
Vi repeterer basisgrammatikken med særligt fokus på refleksive verber.
Vi øver præsentation af personer og af os selv.
Vi har en mundtlig samtale med Lisa med udgangspunkt i mind maps om David de Valls og elevernes egne mind maps.
Vi øver billedbeskrivelse.
Kernestof:
David de Valls fra Buena vida.
Un chico simpatico, Neem 1 Básico
https://youtu.be/8Zs8cFSs6Wk?si=iaz5fE-YTTxauoij
Diverse materialer, øveark, youtube-videoer
Fokuspunkter:
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samtale
|
01-10-2024
|
Descripción de un día típico de tu vida
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Frida Kahlo - Spansk C
Vi får en kort intro til Mexico og til Frida Kahlos liv.
Fokus er på mundtlighed og billedbeskrivelse.
Kernestof:
Frida Kahlo, Tecla
Fantastiske kvinder, ppt, Louisiana
Las dos Fridas, 1939 (maleri)
El día de los muertos, ProfeDeELE.es
Øvrigt materiale:
Datos sobre México
México en la piel, Louis Miguel
MinLæring
Diverse youtube-videoer
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frida Kahlo - descripción de una pintura
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema individual - Spansk C
Tema Individual:
I undervisningen har eleverne arbejdet med et selvvalgt emne. Emnet er bestemt i samråd mellem underviser og elev for at skabe så stor interesse som muligt for eleven. Det selvvalgte emnes indhold har taget udgangspunkt i elevens egne interesser. Der er udarbejdet en synopsis og præsentationsmateriale, som danner baggrund for en præsentation for og samtale med underviser.
Eleverne har ikke tidligere arbejdet med deres materiale.
Fokus har været på at kunne indsamle, overskue og strukturere eget selvvalgt emne.
Fokus på processkrivning, at kunne skrive og formidle større individuelt arbejde.
Fokus på læsestrategier, kommunikationsstrategier, sprogbrug og sprogtilegnelse.
Kernestof: - afhænger af elevens eget materiale
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk og sydamerikansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af individuelt tema
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fiestas en España - Spansk C
I forløbet arbejder vi med forskellige traditionsrige fester i Spanien og øver os i at udtrykke vores egen holdning til dem.
Kommunikative og kulturelle mål:
At tale om og få kendskab til traditionsrige fester i Spanien
At udtrykke egen holdning til et emne
Grammatik/Sprog:
Gradbøjning af adjektiver
uregelmæssig gradbøjning
indefinitte pronominer
Objektspronomener
Materiale:
!Ya vamos!, (p. 155-175) af Gavilán, Maria F og Artaqui, Louise Friis, Columbus 2023
Øvrigt materiale:
Brætspil med gradbøjning
"Tyreløberne i Pamplona: Blod, sved og urangst", TV2 (Dags Dato), CFU.
Min Læring
Diverse arbejdsark
Fokuspunkter:
Eleven skal:
• Opnå kendskab til spansk sprog og kultur
• Opnå kendskab til spansk udtale
• Opnå relevant ordforråd inden for emnerne således, at eleven kan
kommunikere på spansk på begynderniveau
• Opnå skriftlig kompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767454063",
"T": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767454063",
"H": "/lectio/259/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60767454063"
}