Titel
1
|
Tysk C Forløb 2024-25
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin August 2023 til juni 2025
Institution Vidarskolen Gentofte, Rudolf Steiner Skole
Uddannelse Steiner HF
Fag og niveau Tysk fortsættersprog, niveau C
Lærer(e) Dr. Olaf C. Nybo
Hold 2. HF/ 12. klasse
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel
1
Landeskunde
Titel
2
Kultur und Identität
Titel
3
Der Krimi
Titel
4
Märchen
Titel
5
Die deutsche Ballade
Side 1 af 7
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 1 Landeskunde
Indhold Bernd Woischnik: 60 Jahre Bundesrepublik Deutschland.
https://www.zeitbild.de/wp-
content/uploads/2009/09/60Jahre_Lehrermagazin.pdf
Lone Holm, Jenny Gibson: Wir sind wir, Gyldendal 2010:
Hamburg, s. 14 - 37, Berlin, s. 48 – 61, München, s. 160 – 173.
Landeskunde Light. Fakten über Deutschland, Systime 2023:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt.
Richard Dehmel: Blick auf Hamburg.
Beatrix Schulze: München, meine Muse.
Nicos Weg. Deutsch lernen mit der DW A1, A2, 2 Filme.
https://www.youtube.com/watch?v=4-eDoThe6qo
https://www.youtube.com/watch?v=Lg5P2w_Ro1c
Bora Dagtekin: ”Fack ju Göhte”, Film Deutschland 2013
Omfang Ca. 57 sider
Særlige
fokuspunkter
Aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med
hovedvægten på Tyskland.
Et bredt udvalg af tysksprogede ikke-fiktive multimodale teksttyper og -
genrer, som kan give eleverne en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle,
historiske, samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten
på Tyskland.
Kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle
mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og
kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige
kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Side 2 af 7
Aktuelle kultur-, samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på
Tyskland og hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige
udvikling i Tyskland efter 1945.
Væsentligste
arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde, skriftlige
sammenfatning, internetsøgning, foredrag med PowerPoint.
Retur til forside
Side 3 af 7
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 2 Kultur und Identität
Indhold Typisch dänisch – typisch deutsch, Systime 2023
Typisch dänisch – typisch deutsch, Teil 1
Typisch dänisch – typisch deutsch, Teil 2
Duzen oder siezen?
Das deutsche Schulsystem:
Interview mit Jakob Nehls.
Interview mit Ulrich Müller.
Politische und soziale Unterschiede zwischen den Ländern:
Alexander Sorg, Marion Sorg: Deutsche aus der Sicht der Dänen,
https://meermond.de/deutsche-aus-der-sicht-der-daenen/
Im Grenzgebiet. Typisch Deutsch – Typisch Dänisch. Stereotype und Realität,
https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/typisch-deutsch-typisch-
danisch
Omfang Ca. 32 sider
Særlige
fokuspunkter
Kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle
mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og
kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige
kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge.
Væsentligste
arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde, skriftlige
sammenfatning, internetsøgning.
Retur til forside
Side 4 af 7
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 3 Der Krimi
Indhold Helga Talke: Detektivgeschichte. Geisterstunde im Herrenhaus, 2022
https://www.grundschule-arbeitsblaetter.de/raetsel/detektivgeschichten/
Erik Christophersen: Der Krimi. Eine kurze Definition. Die klassischen
Krimiformen. Die Detektiverzählung. Der Thriller. Der soziale Krimi. Die
authentische, wirkliche Krimigeschichte. Moderne Tendenzen des Krimis.
(Systime 2023)
Mord im Hotel (Systime 2023)
Milena Moser: Mein fünfter Mord (Systime 2023)
Ingrid Noll: Nasentropfen (Systime)
Omfang 18 sider
Særlige
fokuspunkter
Et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og multimodale teksttyper og -genrer,
som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret
indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og forhold i tysksprogede
lande.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug,
herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige genre.
Aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Væsentligste
arbejdsformer
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde, skriftlige
sammenfatning, internetsøgning.
Retur til forside
Side 5 af 7
Retur til forside
Titel 4 Indhold Omfang Særlige
fokuspunkter
Væsentligste
arbejdsformer
Retur til forside
Märchen
Johann Wolfgang v. Goethe: Das Märchen (uddrag)
Grimms Märchen:
Der Froschkönig
Aschenputtel
Rumpelstilzchen
Philipp Stölzl: „Goethe!“, Film 2010.
41 sider
Eleven skal kunne forstå og analysere eventyr vha. eventyrmodellen samt
forstå budskab og moralen i eventyret. Kendskab til J.W. von Goethe,
Tysklands mest kendte forfatter.
Ordforråd og kommunikativ kompetence udvides.
Et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale
teksttyper.
Selvstændig refleksion over mere komplekse tekster og sammenhænge.
Klasseundervisning, film, gruppearbejde, samtale.
Side 6 af 7
Retur til forside
Titel 7 Indhold
Omfang Særlige
fokuspunkter
Væsentligste
arbejdsformer
Retur til forside
Die deutsche Ballade
Johann Wolfgang v. Goethe: Der Zauberlehrling, in: Ludwig Reiners: Der
ewige Brunnen, München 2005, s. 455.
Ludwig Uhland: Schwäbische Kunde, in: Ludwig Reiners: Der ewige
Brunnen, München 2005, s. 481.
Ludwig Uhland: Des Sängers Fluch, in: Ludwig Reiners: Der ewige Brunnen,
München 2005, s. 432.
Conrad Ferdinand Meyer: Die Füsse im Feuer, in: Ludwig Reiners: Der ewige
Brunnen, München 2005, s. 600-601.
Theodor Fontane: John Maynard, in: Ludwig Reiners: Der ewige Brunnen,
München 2005, s. 593.
Theodor Fontane: Die Brück‘ am Tay, in: Ludwig Reiners: Der ewige
Brunnen, München 2005, s. 637.
14 sider
Et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og multimodale teksttyper og -
genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og
nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og forhold i
tysksprogede lande.
Grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug,
herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige genre.
Aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande.
Kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle
mellem tyske og andre tysktalende kultur- og samfundsforhold.
Grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde, skriftlige
sammenfatning, internetsøgning.
Side 7 af 7
|