Y - Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Y - Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g03 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Y - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025g03 ap (
1g03 ap
,
1g03 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse - dansk
Titel 2
Almen sprogforståelse - Grammatik
Titel 3
Almen sprogforståelse - engelsk
Titel 4
Almen sprogforståelse - latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse - dansk
Indhold
Al materiale er fra i-bogen ”Sprogets Veje” på minlæring.dk
AS.3: Pragmatik og kommunikationsanalyse:
Præsentation af den grundlæggende kommunikationsmodel, Ciceros retoriske pentagram, informerende, regulerende og selvfremstillende og indirekte sproghandlinger.
AS.4: Semantik:
Præsentation af overbegreb, synonymer, antonymer, denotation og konnotation, semantiske felter.
SC.1-SC7: Sociolingvistik:
Præsentation af sociolingvistik som begreb, definition af dialekter, sociolekter, kronolekt og etnolekt samt sprognormer: standartdansk, formel og uformel sprogstil.
Særlige fokuspunkter
Semantik – anvende viden om semantik til at gøre sproglige iagttagelser i dansk.
Kommunikationsanalyse – anvende viden om semantik og sproghandlinger i arbejdet med tekster.
Sociolekter - forstå grundlæggende principper om sprognormer/-lekter i danskfaglige tekster. (Sprognorm og variation).
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Makkerskabs-gruppe A Felix Naomi Martha Asta B Agnete Andranik Nanny Tobias C Albert Ingrid Marco Mathilde D Sarah Benjamin Signe Lærke E Anna Caroline Kirstine Rosa F Benedicte Oskar Lilja Lukas G (Sigurður) Sigge Rebekka Cecilie Yodit
Sæt jer i de nye makkerskabsgrupper- og par:
Lektie: Løs opgaverne til resten af læsestykke III (til og med øvelse 7)
Lektie til næste gang:
image.png
Quizlet
Lektie: Hvis du ikke blev helt færdig med øvelserne til latinlæsestykke V, så lav de sidste øvelser derhjemme.
Øv dig på sætningsleddene, deres symboler og på hvordan du finder dem: 2. Læs og lav følgende opgaver på minlæring.dk (Sprogenes veje)
Du skal bruge 30 minutter på at lave lektier. Sæt evt. nedtællingen til på din mobil - og så er du i gang😊
Minlæring
Øv de latinske betegnelser for ordklasser, sætningsled og tidsformer (jeg kommer til at høre jer i dem ;-) ) Kig desuden vedhæftede pensumoversigt grundigt igennem og noter/markér, hvis der er noget, I ikke ved, hvad dækker overHvad skal I kunne til
Kom hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget :-)
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Almen sprogforståelse - Grammatik
Indhold
Materiale: "Sprogenes veje" på Minlæring.dk
Forskellige grammatiske øvelser
Særlige fokuspunkter
Basalt kursus i almen dansk grammatik.
Ordklasser og sætningsanalyse – identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Makkerskabs-gruppe A Felix Naomi Martha Asta B Agnete Andranik Nanny Tobias C Albert Ingrid Marco Mathilde D Sarah Benjamin Signe Lærke E Anna Caroline Kirstine Rosa F Benedicte Oskar Lilja Lukas G (Sigurður) Sigge Rebekka Cecilie Yodit
Sæt jer i de nye makkerskabsgrupper- og par:
Lektie: Løs opgaverne til resten af læsestykke III (til og med øvelse 7)
Lektie til næste gang:
image.png
Quizlet
Lektie: Hvis du ikke blev helt færdig med øvelserne til latinlæsestykke V, så lav de sidste øvelser derhjemme.
Øv dig på sætningsleddene, deres symboler og på hvordan du finder dem: 2. Læs og lav følgende opgaver på minlæring.dk (Sprogenes veje)
Du skal bruge 30 minutter på at lave lektier. Sæt evt. nedtællingen til på din mobil - og så er du i gang😊
Minlæring
Øv de latinske betegnelser for ordklasser, sætningsled og tidsformer (jeg kommer til at høre jer i dem ;-) ) Kig desuden vedhæftede pensumoversigt grundigt igennem og noter/markér, hvis der er noget, I ikke ved, hvad dækker overHvad skal I kunne til
Kom hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget :-)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Almen sprogforståelse - engelsk
Indhold
"Sprogenes veje" på www.minlæring.dk. Kapitlerne:
MO.1 "Genrer"
LS.4 "Strategier til at oversætte"
Alle kapitler er incl øvelser
Fællestime med Mads Christiansen fra Proling: ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere or terrorister”
Særlige fokuspunkter
Tekster og genrer - anvende viden om genrer og karakteristika ved fiktion og sagprosa/ikke-fiktion og blandingsgenrer: Eleverne har arbejdet med forskellige små tekster, som de skulle genrebestemme.
Oversættelse og oversættelsesproblematik, herunder viden om formålet med at oversætte samt forskellen på kildesprogsorienteret oversættelse og målsprogsorienteret oversættelse.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Makkerskabs-gruppe A Felix Naomi Martha Asta B Agnete Andranik Nanny Tobias C Albert Ingrid Marco Mathilde D Sarah Benjamin Signe Lærke E Anna Caroline Kirstine Rosa F Benedicte Oskar Lilja Lukas G (Sigurður) Sigge Rebekka Cecilie Yodit
Sæt jer i de nye makkerskabsgrupper- og par:
Lektie: Løs opgaverne til resten af læsestykke III (til og med øvelse 7)
Lektie til næste gang:
image.png
Quizlet
Lektie: Hvis du ikke blev helt færdig med øvelserne til latinlæsestykke V, så lav de sidste øvelser derhjemme.
Øv dig på sætningsleddene, deres symboler og på hvordan du finder dem: 2. Læs og lav følgende opgaver på minlæring.dk (Sprogenes veje)
Du skal bruge 30 minutter på at lave lektier. Sæt evt. nedtællingen til på din mobil - og så er du i gang😊
Minlæring
Øv de latinske betegnelser for ordklasser, sætningsled og tidsformer (jeg kommer til at høre jer i dem ;-) ) Kig desuden vedhæftede pensumoversigt grundigt igennem og noter/markér, hvis der er noget, I ikke ved, hvad dækker overHvad skal I kunne til
Kom hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget :-)
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Almen sprogforståelse - latin
Indhold
www.minlaering.dk
, latindelen, læsestykke I-VII og tilhørende øvelser
PPT om sproghistorie.
Dokumentar: "Pompeji - livet før døden", CFU
www.minlaering.dk
: supplerende øvelser
Særlige fokuspunkter
Sproghistorie: ordenes oprindelse som arveord, låneord og fremmedord. Sprogenes ligheder og forskelle i sprogstammer.
Orddannelse og anvendelse af præfikser og suffikser i latin i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Syntetisk og analytisk sprogopbygning. Indblik i den romerske kultur. Syntaktisk analyse og morfologi. Oversættelse af lette latinske tekster. Romertal.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Makkerskabs-gruppe A Felix Naomi Martha Asta B Agnete Andranik Nanny Tobias C Albert Ingrid Marco Mathilde D Sarah Benjamin Signe Lærke E Anna Caroline Kirstine Rosa F Benedicte Oskar Lilja Lukas G (Sigurður) Sigge Rebekka Cecilie Yodit
Sæt jer i de nye makkerskabsgrupper- og par:
Lektie: Løs opgaverne til resten af læsestykke III (til og med øvelse 7)
Lektie til næste gang:
image.png
Quizlet
Lektie: Hvis du ikke blev helt færdig med øvelserne til latinlæsestykke V, så lav de sidste øvelser derhjemme.
Øv dig på sætningsleddene, deres symboler og på hvordan du finder dem: 2. Læs og lav følgende opgaver på minlæring.dk (Sprogenes veje)
Du skal bruge 30 minutter på at lave lektier. Sæt evt. nedtællingen til på din mobil - og så er du i gang😊
Minlæring
Øv de latinske betegnelser for ordklasser, sætningsled og tidsformer (jeg kommer til at høre jer i dem ;-) ) Kig desuden vedhæftede pensumoversigt grundigt igennem og noter/markér, hvis der er noget, I ikke ved, hvad dækker overHvad skal I kunne til
Kom hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget :-)
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906152", "T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906152", "H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906152" }