Holdet 1g10 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025g10 ap (1g10 ap, 1g10 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse - dansk
Titel 2 Almen sprogforståelse - latin
Titel 3 Almen sprogforståelse - Grammatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse - dansk

Indhold
Al materiale er fra i-bogen ”Sprogets Veje” på minlæring.dk
AS.3: Pragmatik og kommunikationsanalyse:
Præsentation af den grundlæggende kommunikationsmodel, Ciceros retoriske pentagram, informerende, regulerende og selvfremstillende og indirekte sproghandlinger.
AS.4: Semantik:
Præsentation af overbegreb, synonymer, antonymer, denotation og konnotation, semantiske felter.
SC.1-SC7: Sociolingvistik:
Præsentation af sociolingvistik som begreb, definition af dialekter, sociolekter, kronolekt og etnolekt samt sprognormer: standartdansk, formel og uformel sprogstil.

Særlige fokuspunkter
Semantik – anvende viden om semantik til at gøre sproglige iagttagelser i dansk.
Kommunikationsanalyse – anvende viden om semantik og sproghandlinger i arbejdet med tekster.
Sociolekter - forstå grundlæggende principper om sprognormer/-lekter i danskfaglige tekster. (Sprognorm og variation).

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Almen sprogforståelse - latin

Indhold
www.minlaering.dk, latindelen, læsestykke I-VII og tilhørende øvelser
PPT om sproghistorie.
Dokumentar: "Pompeji - livet før døden", CFU
www.minlaering.dk: supplerende øvelser  

Særlige fokuspunkter
Sproghistorie: ordenes oprindelse som arveord, låneord og fremmedord. Sprogenes ligheder og forskelle i sprogstammer.
Orddannelse og anvendelse af præfikser og suffikser i latin i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Syntetisk og analytisk sprogopbygning. Indblik i den romerske kultur. Syntaktisk analyse og morfologi. Oversættelse af lette latinske tekster. Romertal.

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Almen sprogforståelse - Grammatik

Indhold
Materiale: "Sprogenes veje" på Minlæring.dk
Forskellige grammatiske øvelser

Særlige fokuspunkter
Basalt kursus i almen dansk grammatik.
Ordklasser og sætningsanalyse – identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi.

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer