Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g04 nv (1g04 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fysik i NV
Indhold
Fysik fagligt stof
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Lydmåling
• Teori om lyd og lys
• Undersøgelse af stemmegafler
• Måling af lydens hastighed
I projektforløbet om gæring arbejdes der med:
• Eksperiment: Konstruktion og kalibrering af en flydevægt
• Lineær regression på baggrund af målinger med flydevægten
Notesbogens sider under introduktion:
• Dataopsamling og lineær regression
• Generel introduktion til fysik
• Lys og lyd
• Lydens fart
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teori til biologimodul 1 - hvordan smager man.docx
-
Læs teksten på siden: L1: Kemi og sanserne (Webvisning) i OneNote-notesbogen. I behøver ikke se filmen, der er linket til nederst på siden, men må naturligvis gerne.
-
Teori til biologimodul 2: Smagsfysiologi (Webvisning)
-
Læs følgende sider i NV-notesbogen i OneNote:
-
Teori til biologimodul 3: Chili (Webvisning)
-
Teori til Biotek 1: Carbohydrater (Webvisning)
-
Installer programmet Graphical Analysis på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan se vejledningen her: Graphical Analysis - Installation (Webvisning).
-
Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Læs følgende sider i vores nv-OneNote notesbog: Teori om lyd og lys (Webvisning) og L3 - Fysik: Lydens fart (Webvisning)
-
Vi samler op på lactose-øvelsen. Genlæs derfor: Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Makkerskabsgrupperne skal huske at tage frugt (pære, banan, mango, ananas etc) med, som de vil "spice" deres vin op med. Hav ca. 200-300 gram med. Aftal indbyrdes, hvem der tager hvad med.
-
Makkerskabsgrupper for 1g04 - uge 37-38 (1).docx
-
Vin som rusmiddel kopier.pdf
-
Download følgende program hjemmefra: CELLS alive! Going Offline
-
Brug 15 minutter på at skimme: Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
-
Medbring en tom halvliters flaske, som I kan få vinen over i til hjemtagning (så mor og far også kan smage).
-
Biologi: læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
-
Kemi: Læs forsøgsvejledningen: Ø - Destillation af vin (Webvisning)
-
I skal arbejde sammen i "vin-grupperne":
-
Vi arbejder videre med flydevægtene. I dag kalibrerer vi dem, så de kan anvendes til at måle ethanolindhold.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Påvisning af carbohydrater - mikroskala
• Quizzer: Kemi og bioketnologi
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af carbohydrater og Fremstilling af lactosefri mælk.
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Reaktionsskema for fotosyntesen med fokus på modeller, brydning og dannelse af bindinger og afstemning
• At forstå sammenhængen mellem solens lysenergi, planternes fotosyntese og organismers respiration
• Begrebet "en test for ...": Positiv test, negativ test. Kobling mellem iagttagelser og konklusion.
• At forstå hvordan man vha. kvalitative tests kan påvise carbohydrater
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Quizzer, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teori til biologimodul 1 - hvordan smager man.docx
-
Læs teksten på siden: L1: Kemi og sanserne (Webvisning) i OneNote-notesbogen. I behøver ikke se filmen, der er linket til nederst på siden, men må naturligvis gerne.
-
Teori til biologimodul 2: Smagsfysiologi (Webvisning)
-
Læs følgende sider i NV-notesbogen i OneNote:
-
Teori til biologimodul 3: Chili (Webvisning)
-
Teori til Biotek 1: Carbohydrater (Webvisning)
-
Installer programmet Graphical Analysis på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan se vejledningen her: Graphical Analysis - Installation (Webvisning).
-
Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Læs følgende sider i vores nv-OneNote notesbog: Teori om lyd og lys (Webvisning) og L3 - Fysik: Lydens fart (Webvisning)
-
Vi samler op på lactose-øvelsen. Genlæs derfor: Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Makkerskabsgrupperne skal huske at tage frugt (pære, banan, mango, ananas etc) med, som de vil "spice" deres vin op med. Hav ca. 200-300 gram med. Aftal indbyrdes, hvem der tager hvad med.
-
Makkerskabsgrupper for 1g04 - uge 37-38 (1).docx
-
Vin som rusmiddel kopier.pdf
-
Download følgende program hjemmefra: CELLS alive! Going Offline
-
Brug 15 minutter på at skimme: Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
-
Medbring en tom halvliters flaske, som I kan få vinen over i til hjemtagning (så mor og far også kan smage).
-
Biologi: læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
-
Kemi: Læs forsøgsvejledningen: Ø - Destillation af vin (Webvisning)
-
I skal arbejde sammen i "vin-grupperne":
-
Vi arbejder videre med flydevægtene. I dag kalibrerer vi dem, så de kan anvendes til at måle ethanolindhold.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV)
Indhold
Notesbogens sider under introduktion:
• Hvad er naturvidenskab?
• Faglige mål
• Om den naturvidenskabelige metode
• Modeller
• Perspektivering
• Repræsentationsformer
• Dataopsamling
• Kvalitative og kvantitative metoder
• Journalskrivning
• Laboratoriepraksis
• Projekt om gæring
Indholdet er dels lærenoter dels hentet fra
• Hvad er bioteknologi?
• Hvad er en kemiker?
• Hvad er en fysiker?
• Hvad er en biolog?
• Kontrolforsøg forklares
• Hvorfor flyder man? #1 Hypoteser og variable. HVERDAGSFYSIK
• Kemi C-niveau 1 - Naturvidenskabelig metode
• Jørgen Bennedsen Beck: Faktisk. Nucleus forlag side 36
Omfang
Inkluderes i de 12 faglige moduler & Yderligere i projektet med gæring (16 moduler)
Særlige fokuspunkter
At få viden om naturvidenskabelige emner og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe/pararbejde, demoforsøg, laboratoriearbejde og egne eksperimenter. Der arbejdes skriftligt med portefolieskrivning og journalskrivning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teori til biologimodul 1 - hvordan smager man.docx
-
Læs teksten på siden: L1: Kemi og sanserne (Webvisning) i OneNote-notesbogen. I behøver ikke se filmen, der er linket til nederst på siden, men må naturligvis gerne.
-
Teori til biologimodul 2: Smagsfysiologi (Webvisning)
-
Læs følgende sider i NV-notesbogen i OneNote:
-
Teori til biologimodul 3: Chili (Webvisning)
-
Teori til Biotek 1: Carbohydrater (Webvisning)
-
Installer programmet Graphical Analysis på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan se vejledningen her: Graphical Analysis - Installation (Webvisning).
-
Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Læs følgende sider i vores nv-OneNote notesbog: Teori om lyd og lys (Webvisning) og L3 - Fysik: Lydens fart (Webvisning)
-
Vi samler op på lactose-øvelsen. Genlæs derfor: Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Makkerskabsgrupperne skal huske at tage frugt (pære, banan, mango, ananas etc) med, som de vil "spice" deres vin op med. Hav ca. 200-300 gram med. Aftal indbyrdes, hvem der tager hvad med.
-
Makkerskabsgrupper for 1g04 - uge 37-38 (1).docx
-
Vin som rusmiddel kopier.pdf
-
Download følgende program hjemmefra: CELLS alive! Going Offline
-
Brug 15 minutter på at skimme: Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
-
Medbring en tom halvliters flaske, som I kan få vinen over i til hjemtagning (så mor og far også kan smage).
-
Biologi: læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
-
Kemi: Læs forsøgsvejledningen: Ø - Destillation af vin (Webvisning)
-
I skal arbejde sammen i "vin-grupperne":
-
Vi arbejder videre med flydevægtene. I dag kalibrerer vi dem, så de kan anvendes til at måle ethanolindhold.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi:
• Hvordan smager man?
• Chili
• Smagsfysiologi
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Der er supplerende materiale til projekt om:
Gær og gæring samt om enzymer
Eukaryote celler, kulhydrater samt om mikroorganismer og bioteknologi.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
Særlige fokuspunkter med relation til projekt om gæring
-At forstå hvordan gæring forgår i gær.
-At forstå hvordan enzymer virker.
-At forstå hvordan forskellige faktorer påvirker gæringsprocessen
-At forstå hvad kulhydrater er.
-At forstå hvordan eukaryote celler er opbygget.
-At kunne perspektivere viden fra projektet til omverden og dagligdag, f.eks. industriel anvendelse af gær.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teori til biologimodul 1 - hvordan smager man.docx
-
Læs teksten på siden: L1: Kemi og sanserne (Webvisning) i OneNote-notesbogen. I behøver ikke se filmen, der er linket til nederst på siden, men må naturligvis gerne.
-
Teori til biologimodul 2: Smagsfysiologi (Webvisning)
-
Læs følgende sider i NV-notesbogen i OneNote:
-
Teori til biologimodul 3: Chili (Webvisning)
-
Teori til Biotek 1: Carbohydrater (Webvisning)
-
Installer programmet Graphical Analysis på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan se vejledningen her: Graphical Analysis - Installation (Webvisning).
-
Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Læs følgende sider i vores nv-OneNote notesbog: Teori om lyd og lys (Webvisning) og L3 - Fysik: Lydens fart (Webvisning)
-
Vi samler op på lactose-øvelsen. Genlæs derfor: Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Makkerskabsgrupperne skal huske at tage frugt (pære, banan, mango, ananas etc) med, som de vil "spice" deres vin op med. Hav ca. 200-300 gram med. Aftal indbyrdes, hvem der tager hvad med.
-
Makkerskabsgrupper for 1g04 - uge 37-38 (1).docx
-
Vin som rusmiddel kopier.pdf
-
Download følgende program hjemmefra: CELLS alive! Going Offline
-
Brug 15 minutter på at skimme: Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
-
Medbring en tom halvliters flaske, som I kan få vinen over i til hjemtagning (så mor og far også kan smage).
-
Biologi: læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
-
Kemi: Læs forsøgsvejledningen: Ø - Destillation af vin (Webvisning)
-
I skal arbejde sammen i "vin-grupperne":
-
Vi arbejder videre med flydevægtene. I dag kalibrerer vi dem, så de kan anvendes til at måle ethanolindhold.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Kemi i NV
Indhold
Notesbogens sider under kemi:
• Phet: Byg et atom
• Intro til Kemiens symbolsprog
• Phet: Byg et molekyle
• Demonstrationsforsøg: Blandbarhed
• Eksperiment: Polære og ikke-polære stoffer
• Bindinger mellem ikke-metaller
• 1:4-reglen
• Eksperiment: Polært eller upolært molekyle
• Eksperiment: Mayonnaise
I projektforløbet om gæring arbejdes der med:
• Eksperiment: Fremstilling af fortyndinger
• Eksperiment: Destillation af vin
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Særlige fokuspunkter
• Bohrs atommodel og ikke-metallerne H, C, O og N.
• Ædelgasreglen og kovalente bindinger.
• Antal bindinger for atomerne H, C, O og N, herunder dobbelt og trippelbindinger.
• Brug af modelbegrebet i kemi - herunder molekylemodeller.
• Polære bindinger og polære molekyler. Polariteten af de almindelige opløsningsmidler.
• At forstå sammenhængen mellem polaritet og blandbarhed/opløselighed.
• At forstå kobling mellem observationer (f.eks. farver) og den bagvedliggende teori.
• Laboratoriearbejde - planlægning, regler og sikkerhed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, arbejde med molekylebyggesæt, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teori til biologimodul 1 - hvordan smager man.docx
-
Læs teksten på siden: L1: Kemi og sanserne (Webvisning) i OneNote-notesbogen. I behøver ikke se filmen, der er linket til nederst på siden, men må naturligvis gerne.
-
Teori til biologimodul 2: Smagsfysiologi (Webvisning)
-
Læs følgende sider i NV-notesbogen i OneNote:
-
Teori til biologimodul 3: Chili (Webvisning)
-
Teori til Biotek 1: Carbohydrater (Webvisning)
-
Installer programmet Graphical Analysis på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan se vejledningen her: Graphical Analysis - Installation (Webvisning).
-
Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Læs følgende sider i vores nv-OneNote notesbog: Teori om lyd og lys (Webvisning) og L3 - Fysik: Lydens fart (Webvisning)
-
Vi samler op på lactose-øvelsen. Genlæs derfor: Teori til Biotek 2: Lactoseintolerance (Webvisning)
-
Makkerskabsgrupperne skal huske at tage frugt (pære, banan, mango, ananas etc) med, som de vil "spice" deres vin op med. Hav ca. 200-300 gram med. Aftal indbyrdes, hvem der tager hvad med.
-
Makkerskabsgrupper for 1g04 - uge 37-38 (1).docx
-
Vin som rusmiddel kopier.pdf
-
Download følgende program hjemmefra: CELLS alive! Going Offline
-
Brug 15 minutter på at skimme: Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
-
Medbring en tom halvliters flaske, som I kan få vinen over i til hjemtagning (så mor og far også kan smage).
-
Biologi: læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
-
Kemi: Læs forsøgsvejledningen: Ø - Destillation af vin (Webvisning)
-
I skal arbejde sammen i "vin-grupperne":
-
Vi arbejder videre med flydevægtene. I dag kalibrerer vi dem, så de kan anvendes til at måle ethanolindhold.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906164",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906164",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906164"
}