Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g05 nv (1g05 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi og under projekt:
• Hvordan smager man?
• Chili
• Smagsfysiologi
. DNA
. Mikroorganismers vækst
. Gæring og respiration
. Temperatur og ph´s påvirkning på enzymaktivitet
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Der er supplerende materiale til projekt om:
Gær og gæring samt om enzymer
DNA- molekylets opbygning og funktion (pdf-fil)
Mikroorganismer og bioteknologi (pdf-fil)
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
Særlige fokuspunkter med relation til projekt om gæring
-At forstå hvad DNA er
- At forstå hvad mikroorganismer
- At forstå hvordan mikroorganismer deler sig og at kunne forklare mikroorganismers vækst
-At forstå hvordan gæring forgår i gær
-At kunne forklare aerob respiration og anaerob gæring
-At forstå hvordan forskellige faktorer påvirker gæringsprocessen
-At forstå hvordan enzymer virker.
-At kunne perspektivere viden fra projektet til omverden og dagligdag, f.eks. industriel anvendelse af gær.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
27,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Kemi i NV
Indhold
Notesbogens sider under kemi:
• Bindinger mellem ikke-metaller
• Phet: Byg et molekyle
• Eksperiment: Polære og ikke-polære stoffer
• Elektronegativitet
• Opgaver: Elektronegativitet
• Opgaver: Polært eller upolært molekyle
• Ekstra: Videoer om polære molekyler
• Test din viden om laboratoriepraksis og udstyr
• Eksperiment: Blandbarhed
• Eksperiment: Chili-smagning
• Ekstra: Magisk sand og opløsningsmidler
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Særlige fokuspunkter
• Bohrs atommodel og ikke-metallerne H, C, O og N.
• Ædelgasreglen og kovalente bindinger.
• Antal bindinger for atomerne H, C, O og N, herunder dobbelt og trippelbindinger.
• Brug af modelbegrebet i kemi - herunder molekylemodeller.
• At få kendskab til elektronegativitetsbegrebet på baggrund af teori og eksperimentelt arbejde
• Polære bindinger og polære molekyler. Polariteten af de almindelige opløsningsmidler.
• At forstå sammenhængen mellem polaritet og blandbarhed/opløselighed.
• At forstå kobling mellem observationer (f.eks. farver) og den bagvedliggende teori.
• Laboratoriearbejde - planlægning, regler og sikkerhed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
27,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Påvisning af carbohydrater - mikroskala
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af carbohydrater og Fremstilling af lactosefri mælk.
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Begrebet "en test for ...": Positiv test, negativ test. Kobling mellem iagttagelser og konklusion.
• At forstå hvordan man vha. kvalitative tests kan påvise carbohydrater
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
27,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV)
Indhold
Notesbogens sider under introduktion:
• Hvad er naturvidenskab?
• Faglige mål
• Om den naturvidenskabelige metode
• Modeller
• Perspektivering
• Repræsentationsformer
• Dataopsamling
• Kvalitative og kvantitative metoder
• Journalskrivning
• Laboratoriepraksis
• Projekt om gæring
Indholdet er dels lærenoter dels hentet fra
• Hvad er bioteknologi?
• Hvad er en kemiker?
• Hvad er en fysiker?
• Hvad er en biolog?
• Kontrolforsøg forklares
• Hvorfor flyder man? #1 Hypoteser og variable. HVERDAGSFYSIK
• Kemi C-niveau 1 - Naturvidenskabelig metode
• Jørgen Bennedsen Beck: Faktisk. Nucleus forlag side 36
Eksperimenter
"Er der super-smagere blandt Jer?"
"Smagsfysiologi øvelse 1, 2 og 3"
"Sensorisk undersøgelse af chili"
"Lactoseintolerens"
"Vands opvarmning"
"Lydens hastighed"
"Lydens frekvens"
"Blandbarhed (hydrofil/hydrofob)"
"Absorbans og sammenhæng med koncentration" (fællesforsøg)
"Vækstkurve for gær målt ved absorbans" (fællesforsøg)
Projekt: Undersøgelse af faktorer der påvirker hastigheden af gæringsprocessen
Omfang
Inkluderes i de 12 faglige moduler & Yderligere i projektet med gæring (16 moduler)
Særlige fokuspunkter
At få viden om naturvidenskabelige emner og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe/pararbejde, demoforsøg, laboratoriearbejde og egne eksperimenter. Der arbejdes skriftligt med portefolieskrivning og journalskrivning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
27,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
5
|
Fysik i NV
Indhold
Fysik fagligt stof
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Lydmåling
• Teori om lyd og lys
• Undersøgelse af stemmegafler
• Lydmåling på boom whackers
• Undersøgelse af afstandskvadratloven
Notesbogens sider under introduktion:
• Repræsentationsformer (1 side)
• Dataopsamling, inkl. 4 siders vejledning (Word)
• Kvalitative og kvantitative data
• Journalskrivning
• Perspektivering
• Modeller med fokus på kvantitative modeller
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
27,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906165",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906165",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906165"
}