Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g07 nv (1g07 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fysik i NV
Indhold
Onenotesiderne under NV fysik
Fysik fagligt stof
- Dataopsamling
-Lineær regression i Graphical Analysis
-Teori om lyd og lys
-Lydens hastighed
Eksperimentelt arbejde
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Undersøgelse af stemmegafler
• Måling af frekvens af stemmegaffel vha. mikrofon og Graphical Analysis
• Bestemmelse af Lydens fart i luft
Notesbogens sider under introduktion:
• Repræsentationsformer (1 side)
• Kvalitative og kvantitative data
• Journalskrivning
• Perspektivering
• Modeller med fokus på kvantitative modeller
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Kemi i NV
Indhold
Notesbogens sider under NV Kemi
Det kemifaglige stof indeholder
- Opbygningen af molekyler med særlig fokus på C, N, H og O.
-Hydrofile og hydrofobe grupper og deres indvirkning på molekylers blandbarhed.
-1 til 4 tommelfingerregel omkring forholdet mellem hydrofile og hydrofobe grupper.
Eksperimentelt arbejde
- Undersøgelse af blandbarhed af madvarer
-Undersøgelse af alkoholers blandbarhed
-Fremstilling af mayonnaise
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Særlige fokuspunkter
• Antal bindinger for atomerne H, C, O og N, herunder dobbelt og trippelbindinger.
• Brug af modelbegrebet i kemi - herunder molekylemodeller.
• At forstå kobling mellem observationer (f.eks. farver) og den bagvedliggende teori.
• Laboratoriearbejde - planlægning, regler og sikkerhed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi:
• Hvordan smager man?
• Chili
• Smagsfysiologi
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Der er supplerende materiale til projekt om:
Gær og gæring samt om enzymer
Eukaryote celler, kulhydrater samt om mikroorganismer og bioteknologi.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
Særlige fokuspunkter med relation til projekt om gæring
-At forstå hvordan gæring forgår i gær.
-At forstå hvordan enzymer virker.
-At forstå hvordan forskellige faktorer påvirker gæringsprocessen
-At forstå hvad kulhydrater er.
-At forstå hvordan eukaryote celler er opbygget.
-At kunne perspektivere viden fra projektet til omverden og dagligdag, f.eks. industriel anvendelse af gær.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Påvisning af carbohydrater - mikroskala
• Quizzer: Kemi og bioketnologi
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af carbohydrater og Fremstilling af lactosefri mælk.
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Reaktionsskema for fotosyntesen med fokus på modeller, brydning og dannelse af bindinger og afstemning
• At forstå sammenhængen mellem solens lysenergi, planternes fotosyntese og organismers respiration
• Begrebet "en test for ...": Positiv test, negativ test. Kobling mellem iagttagelser og konklusion.
• At forstå hvordan man vha. kvalitative tests kan påvise carbohydrater
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Quizzer, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Dykning
Materialet til forløbet findes i onenoten under "Dykning-Projektforløb"
Fagligt indhold
Undersøgelse af forskellige aspekter af dykning. Herunder
- Hvorfor har vi ikke en lang snorkel?
-Lungers opbygning
-Dykkerrefleks
-Diffusion
-Dykkersyge
-Tryk i vand
-Tryk og bobler i vand
Eksperimentelt arbejde
-Målinger og volumenberegninger på snorkel og lunger
-Lungeventilation
-Undersøgelse af diffusion og cellestørrelse
-Undersøgelse af sammenhæng mellem dybde og tryk i vand
-Undersøgelse af hvordan danskvand opfører sig ved trykændringer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906167",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906167",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906167"
}