Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g08 nv (1g08 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Carbohydraters struktur og sødeevne
• Enzymer
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Carbohydraters struktur og sødeevne og Fremstilling af lactosefri mælk.
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Reaktionsskema for fotosyntesen med fokus på modeller, brydning og dannelse af bindinger og afstemning
• At forstå sammenhængen mellem solens lysenergi, planternes fotosyntese og organismers respiration
• At få kendskab til forskellige carbohydraters sødeevne
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Quizzer, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til video: Hvad er er en biolog?
-
Læs i denne fane: Biologi L2: Smagsfysiologi (fra start og ned til de lilla spørgsmål)
-
Ingen lektier
-
Læs denne fane og svar på de 3 spørgsmål nederst i fanen: Biotek L1: Laktoseintolerance
-
Sørg for at få lavet journalen til Fremstilling af laktosefri mælk færdig. Læs om carbohydrater: Carbohydrater
-
vi mødes i lokale 12
-
Ingen lektie - bortset fra de 5 spørgsmål til carbohydrater, som I arbejdede med i modulet: Carbohydrater
-
I skal genlæse siden i Fysik-sektionen, der hedder "Teori om lyd og lys"
-
Læs: L1: Kemi og sanserne og L1: Det kemiske sprog og forsøg at svare på de 4 spørgsmål (står med rødt), som er på den sidste fane.
-
Makkerskabsgrupper 1g08 og SLANGE uge36 (1).docx
-
Vi fortsætter med at gøre øvelsen Lydens Fart færdig. Derefter laver i en ny øvelse med journalskrivning. Til sidst skal I arbejde med dokumentet Vandbølger.
-
I skal lave et forsøg og læse noget teori; vi mødes i lokale 134
-
Læs denne fane: L2: Elektronegativitet, polaritet og blandbarhed
-
Vi mødes i lokale 35
-
I bliver delt i to halvdele
-
I skal lave forskellige aktiviteter: 1)Gøre databehandlingen af Forsøget med vands udvidelse færdig 2) Lave fællesforsøg med drivhuseffekt+journalskrivning om dette forsøg 3) Arbejde med tekster om Temperatur og Drivhuseffekt
-
Vi starter med at gennemgå disse opgaver, som har været lektie tidligere:L3: Polært eller upolært molekyle
-
Du skal have udfyldt alle fagbegreberne i opgave A fra i mandags: "Opgaver til økosystem samt energi og vækst". Husk at det er s. 9-14 i Opdag Havet, som I skal bruge.
-
Vi starter modulet I LOKALE 33 med at se, hvad I har svaret på arbejdsspørgsmålene til "Temperarur" og "Drivhuseffekten", så find jeres svar frem, så I er klar til at byde ind. Derefter skal nogle grupper (de nye makkerskabsgrupper) lave forsøg mens
-
Vi starter med med at dele os op: grup 5-8 laver fællesforsøg med vindmøllen, mens grup 1-4 arbejder med arbejdsspørgsmål + ser dokumentarfilm. Efter 45 min samles vi og gennemgår arbejdsspørgsmålene.
-
I skal starte med at evaluere Introforløbet https://forms.office.com/e/xABUY4GSir Derefter skal vi have nogle gode svar på arbejdsspørgsmålene til Danmarks energiforbrug..
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
26,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fysik i NV
Indhold
Fysik fagligt stof
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Teori om lyd og lys
• Undersøgelse af lyd fra stemmegafler
• Bestemmelse af lydens fart
• Undersøgelse af fart af kageform
Notesbogens sider under introduktion:
• Repræsentationsformer (1 side)
• Dataopsamling, inkl. 4 siders vejledning (Word)
• Kvalitative og kvantitative data
• Journalskrivning
• Perspektivering
• Modeller med fokus på kvantitative modeller
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til video: Hvad er er en biolog?
-
Læs i denne fane: Biologi L2: Smagsfysiologi (fra start og ned til de lilla spørgsmål)
-
Ingen lektier
-
Læs denne fane og svar på de 3 spørgsmål nederst i fanen: Biotek L1: Laktoseintolerance
-
Sørg for at få lavet journalen til Fremstilling af laktosefri mælk færdig. Læs om carbohydrater: Carbohydrater
-
vi mødes i lokale 12
-
Ingen lektie - bortset fra de 5 spørgsmål til carbohydrater, som I arbejdede med i modulet: Carbohydrater
-
I skal genlæse siden i Fysik-sektionen, der hedder "Teori om lyd og lys"
-
Læs: L1: Kemi og sanserne og L1: Det kemiske sprog og forsøg at svare på de 4 spørgsmål (står med rødt), som er på den sidste fane.
-
Makkerskabsgrupper 1g08 og SLANGE uge36 (1).docx
-
Vi fortsætter med at gøre øvelsen Lydens Fart færdig. Derefter laver i en ny øvelse med journalskrivning. Til sidst skal I arbejde med dokumentet Vandbølger.
-
I skal lave et forsøg og læse noget teori; vi mødes i lokale 134
-
Læs denne fane: L2: Elektronegativitet, polaritet og blandbarhed
-
Vi mødes i lokale 35
-
I bliver delt i to halvdele
-
I skal lave forskellige aktiviteter: 1)Gøre databehandlingen af Forsøget med vands udvidelse færdig 2) Lave fællesforsøg med drivhuseffekt+journalskrivning om dette forsøg 3) Arbejde med tekster om Temperatur og Drivhuseffekt
-
Vi starter med at gennemgå disse opgaver, som har været lektie tidligere:L3: Polært eller upolært molekyle
-
Du skal have udfyldt alle fagbegreberne i opgave A fra i mandags: "Opgaver til økosystem samt energi og vækst". Husk at det er s. 9-14 i Opdag Havet, som I skal bruge.
-
Vi starter modulet I LOKALE 33 med at se, hvad I har svaret på arbejdsspørgsmålene til "Temperarur" og "Drivhuseffekten", så find jeres svar frem, så I er klar til at byde ind. Derefter skal nogle grupper (de nye makkerskabsgrupper) lave forsøg mens
-
Vi starter med med at dele os op: grup 5-8 laver fællesforsøg med vindmøllen, mens grup 1-4 arbejder med arbejdsspørgsmål + ser dokumentarfilm. Efter 45 min samles vi og gennemgår arbejdsspørgsmålene.
-
I skal starte med at evaluere Introforløbet https://forms.office.com/e/xABUY4GSir Derefter skal vi have nogle gode svar på arbejdsspørgsmålene til Danmarks energiforbrug..
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
26,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi:
• Hvordan smager man?
• Smagsfysiologi
Ekstra: Korte videoer omkring grundsmage
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til video: Hvad er er en biolog?
-
Læs i denne fane: Biologi L2: Smagsfysiologi (fra start og ned til de lilla spørgsmål)
-
Ingen lektier
-
Læs denne fane og svar på de 3 spørgsmål nederst i fanen: Biotek L1: Laktoseintolerance
-
Sørg for at få lavet journalen til Fremstilling af laktosefri mælk færdig. Læs om carbohydrater: Carbohydrater
-
vi mødes i lokale 12
-
Ingen lektie - bortset fra de 5 spørgsmål til carbohydrater, som I arbejdede med i modulet: Carbohydrater
-
I skal genlæse siden i Fysik-sektionen, der hedder "Teori om lyd og lys"
-
Læs: L1: Kemi og sanserne og L1: Det kemiske sprog og forsøg at svare på de 4 spørgsmål (står med rødt), som er på den sidste fane.
-
Makkerskabsgrupper 1g08 og SLANGE uge36 (1).docx
-
Vi fortsætter med at gøre øvelsen Lydens Fart færdig. Derefter laver i en ny øvelse med journalskrivning. Til sidst skal I arbejde med dokumentet Vandbølger.
-
I skal lave et forsøg og læse noget teori; vi mødes i lokale 134
-
Læs denne fane: L2: Elektronegativitet, polaritet og blandbarhed
-
Vi mødes i lokale 35
-
I bliver delt i to halvdele
-
I skal lave forskellige aktiviteter: 1)Gøre databehandlingen af Forsøget med vands udvidelse færdig 2) Lave fællesforsøg med drivhuseffekt+journalskrivning om dette forsøg 3) Arbejde med tekster om Temperatur og Drivhuseffekt
-
Vi starter med at gennemgå disse opgaver, som har været lektie tidligere:L3: Polært eller upolært molekyle
-
Du skal have udfyldt alle fagbegreberne i opgave A fra i mandags: "Opgaver til økosystem samt energi og vækst". Husk at det er s. 9-14 i Opdag Havet, som I skal bruge.
-
Vi starter modulet I LOKALE 33 med at se, hvad I har svaret på arbejdsspørgsmålene til "Temperarur" og "Drivhuseffekten", så find jeres svar frem, så I er klar til at byde ind. Derefter skal nogle grupper (de nye makkerskabsgrupper) lave forsøg mens
-
Vi starter med med at dele os op: grup 5-8 laver fællesforsøg med vindmøllen, mens grup 1-4 arbejder med arbejdsspørgsmål + ser dokumentarfilm. Efter 45 min samles vi og gennemgår arbejdsspørgsmålene.
-
I skal starte med at evaluere Introforløbet https://forms.office.com/e/xABUY4GSir Derefter skal vi have nogle gode svar på arbejdsspørgsmålene til Danmarks energiforbrug..
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
26,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Kemi i NV
Indhold
Notesbogens sider under kemi:
• Bindinger mellem ikke-metaller
• Phet: Byg et molekyle
• Eksperiment: Polære og ikke-polære stoffer
• Elektronegativitet
• Opgaver: Elektronegativitet
• Opgaver: Polært eller upolært molekyle
• Videoer om polære molekyler
• Eksperiment: Blandbarhed
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Særlige fokuspunkter
• Bohrs atommodel og ikke-metallerne H, C, O og N.
• Ædelgasreglen og kovalente bindinger.
• Antal bindinger for atomerne H, C, O og N, herunder dobbelt og trippelbindinger.
• Brug af modelbegrebet i kemi - herunder molekylemodeller.
• At få kendskab til elektronegativitetsbegrebet på baggrund af teori og eksperimentelt arbejde
• Polære bindinger og polære molekyler. Polariteten af de almindelige opløsningsmidler.
• At forstå sammenhængen mellem polaritet og blandbarhed/opløselighed.
• At forstå kobling mellem observationer (f.eks. farver) og den bagvedliggende teori.
• Laboratoriearbejde - planlægning, regler og sikkerhed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til video: Hvad er er en biolog?
-
Læs i denne fane: Biologi L2: Smagsfysiologi (fra start og ned til de lilla spørgsmål)
-
Ingen lektier
-
Læs denne fane og svar på de 3 spørgsmål nederst i fanen: Biotek L1: Laktoseintolerance
-
Sørg for at få lavet journalen til Fremstilling af laktosefri mælk færdig. Læs om carbohydrater: Carbohydrater
-
vi mødes i lokale 12
-
Ingen lektie - bortset fra de 5 spørgsmål til carbohydrater, som I arbejdede med i modulet: Carbohydrater
-
I skal genlæse siden i Fysik-sektionen, der hedder "Teori om lyd og lys"
-
Læs: L1: Kemi og sanserne og L1: Det kemiske sprog og forsøg at svare på de 4 spørgsmål (står med rødt), som er på den sidste fane.
-
Makkerskabsgrupper 1g08 og SLANGE uge36 (1).docx
-
Vi fortsætter med at gøre øvelsen Lydens Fart færdig. Derefter laver i en ny øvelse med journalskrivning. Til sidst skal I arbejde med dokumentet Vandbølger.
-
I skal lave et forsøg og læse noget teori; vi mødes i lokale 134
-
Læs denne fane: L2: Elektronegativitet, polaritet og blandbarhed
-
Vi mødes i lokale 35
-
I bliver delt i to halvdele
-
I skal lave forskellige aktiviteter: 1)Gøre databehandlingen af Forsøget med vands udvidelse færdig 2) Lave fællesforsøg med drivhuseffekt+journalskrivning om dette forsøg 3) Arbejde med tekster om Temperatur og Drivhuseffekt
-
Vi starter med at gennemgå disse opgaver, som har været lektie tidligere:L3: Polært eller upolært molekyle
-
Du skal have udfyldt alle fagbegreberne i opgave A fra i mandags: "Opgaver til økosystem samt energi og vækst". Husk at det er s. 9-14 i Opdag Havet, som I skal bruge.
-
Vi starter modulet I LOKALE 33 med at se, hvad I har svaret på arbejdsspørgsmålene til "Temperarur" og "Drivhuseffekten", så find jeres svar frem, så I er klar til at byde ind. Derefter skal nogle grupper (de nye makkerskabsgrupper) lave forsøg mens
-
Vi starter med med at dele os op: grup 5-8 laver fællesforsøg med vindmøllen, mens grup 1-4 arbejder med arbejdsspørgsmål + ser dokumentarfilm. Efter 45 min samles vi og gennemgår arbejdsspørgsmålene.
-
I skal starte med at evaluere Introforløbet https://forms.office.com/e/xABUY4GSir Derefter skal vi have nogle gode svar på arbejdsspørgsmålene til Danmarks energiforbrug..
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
26,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV)
Indhold
Notesbogens sider under introduktion:
• Hvad er naturvidenskab?
• Faglige mål
• Om den naturvidenskabelige metode
• Modeller
• Perspektivering
• Repræsentationsformer
• Dataopsamling
• Kvalitative og kvantitative metoder
• Journalskrivning
• Laboratoriepraksis
• Projekt om gæring
Indholdet er dels lærenoter dels hentet fra
• Hvad er bioteknologi?
• Hvad er en kemiker?
• Hvad er en fysiker?
• Hvad er en biolog?
• Kontrolforsøg forklares
• Hvorfor flyder man? #1 Hypoteser og variable. HVERDAGSFYSIK
• Kemi C-niveau 1 - Naturvidenskabelig metode
• Jørgen Bennedsen Beck: Faktisk. Nucleus forlag side 36
Omfang
Inkluderes i de 12 faglige moduler & Yderligere i projektet (16 moduler)
Særlige fokuspunkter
At få viden om naturvidenskabelige emner og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe/pararbejde, demoforsøg, laboratoriearbejde og egne eksperimenter. Der arbejdes skriftligt med portefolieskrivning og journalskrivning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyt til video: Hvad er er en biolog?
-
Læs i denne fane: Biologi L2: Smagsfysiologi (fra start og ned til de lilla spørgsmål)
-
Ingen lektier
-
Læs denne fane og svar på de 3 spørgsmål nederst i fanen: Biotek L1: Laktoseintolerance
-
Sørg for at få lavet journalen til Fremstilling af laktosefri mælk færdig. Læs om carbohydrater: Carbohydrater
-
vi mødes i lokale 12
-
Ingen lektie - bortset fra de 5 spørgsmål til carbohydrater, som I arbejdede med i modulet: Carbohydrater
-
I skal genlæse siden i Fysik-sektionen, der hedder "Teori om lyd og lys"
-
Læs: L1: Kemi og sanserne og L1: Det kemiske sprog og forsøg at svare på de 4 spørgsmål (står med rødt), som er på den sidste fane.
-
Makkerskabsgrupper 1g08 og SLANGE uge36 (1).docx
-
Vi fortsætter med at gøre øvelsen Lydens Fart færdig. Derefter laver i en ny øvelse med journalskrivning. Til sidst skal I arbejde med dokumentet Vandbølger.
-
I skal lave et forsøg og læse noget teori; vi mødes i lokale 134
-
Læs denne fane: L2: Elektronegativitet, polaritet og blandbarhed
-
Vi mødes i lokale 35
-
I bliver delt i to halvdele
-
I skal lave forskellige aktiviteter: 1)Gøre databehandlingen af Forsøget med vands udvidelse færdig 2) Lave fællesforsøg med drivhuseffekt+journalskrivning om dette forsøg 3) Arbejde med tekster om Temperatur og Drivhuseffekt
-
Vi starter med at gennemgå disse opgaver, som har været lektie tidligere:L3: Polært eller upolært molekyle
-
Du skal have udfyldt alle fagbegreberne i opgave A fra i mandags: "Opgaver til økosystem samt energi og vækst". Husk at det er s. 9-14 i Opdag Havet, som I skal bruge.
-
Vi starter modulet I LOKALE 33 med at se, hvad I har svaret på arbejdsspørgsmålene til "Temperarur" og "Drivhuseffekten", så find jeres svar frem, så I er klar til at byde ind. Derefter skal nogle grupper (de nye makkerskabsgrupper) lave forsøg mens
-
Vi starter med med at dele os op: grup 5-8 laver fællesforsøg med vindmøllen, mens grup 1-4 arbejder med arbejdsspørgsmål + ser dokumentarfilm. Efter 45 min samles vi og gennemgår arbejdsspørgsmålene.
-
I skal starte med at evaluere Introforløbet https://forms.office.com/e/xABUY4GSir Derefter skal vi have nogle gode svar på arbejdsspørgsmålene til Danmarks energiforbrug..
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
26,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906168",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906168",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906168"
}