Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g10 nv (1g10 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV)
Indhold
Notesbogens sider under introduktion:
• Hvad er naturvidenskab?
• Faglige mål
• Om den naturvidenskabelige metode
• Modeller
• Perspektivering
• Repræsentationsformer
• Dataopsamling
• Kvalitative og kvantitative metoder
• Journalskrivning
• Laboratoriepraksis
• Projekt om gæring
Indholdet er dels lærenoter dels hentet fra
• Hvad er bioteknologi?
• Hvad er en kemiker?
• Hvad er en fysiker?
• Hvad er en biolog?
• Kontrolforsøg forklares
• Hvorfor flyder man? #1 Hypoteser og variable. HVERDAGSFYSIK
• Kemi C-niveau 1 - Naturvidenskabelig metode
• Jørgen Bennedsen Beck: Faktisk. Nucleus forlag side 36
Omfang
Inkluderes i de 12 faglige moduler & Yderligere i projektet med gæring (16 moduler)
Særlige fokuspunkter
At få viden om naturvidenskabelige emner og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe/pararbejde, demoforsøg, laboratoriearbejde og egne eksperimenter. Der arbejdes skriftligt med portefolieskrivning og journalskrivning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs faneblad L1 - biologi i NV-klassenotesbogen
-
Gå ind i klassenotesbogen-indholdsbibliotek-introduktion-kemi. Her skal I læse følgende opslag: L1: kemi og sanserne L1: Bindinger med ikke metaller. Det er en læse-lektie, så I skal kun læse ikke løse opgaver.
-
Læs opslaget
-
Læs:
-
NV kemi. Vi samler op på kemi inden vi laver øvelser torsdag den 28. august og mandag den 1. september
-
Øvelser kemi/biotek øvelser. Vi starter i lokale 35.
-
image.png
-
Vi mødes i lokale 23 ved modulets start
-
I bedes læse vedlagte dokument
-
Medbring resultaterne/ billederne fra biotekforsøgene og kemi forsøgene, I skal lave rapport over forsøgene.
-
Vi skal arbejde med Lyd i dag, så I bedes læse medsendte dokument
-
Teori om lyd .docx
-
Opstart projekt, og I skal læse indholdet i filen:
-
I skal lave forsøg med at bestemme lydens fart,
-
Læs godt på vejledningen inden modulet. Det skal gå rimeligt hurtigt med at få sat forsøgene i gang, derfor er det vigtigt, at I får læst godt på vejledningen inden I møder
-
Opsamling på gæringsforsøg og læs opslagene om "kulhydrat" og om "enzymer" i OneNote under fanen "projekt-gæring"
-
Vi mødes i lokale 38
-
Find vildgær.docx
-
Besøg af brobyggere - Rama og Tuana
-
I skal læse afsnit: 3.6, 3.6.1 og 3.6.2 i den vedhæftede fil. Materialet hører til NV projektet.
-
Jeg er syg, så I skal arbejde selv med eksamensforberedelsen. Få styr på den teori og det materiale, som I vil have med til jeres eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi:
• Hvordan smager man?
• Chili
• Smagsfysiologi
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Der er supplerende materiale til projekt om:
Gær og gæring samt om enzymer
Eukaryote celler, kulhydrater samt om mikroorganismer og bioteknologi.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
Særlige fokuspunkter med relation til projekt om gæring
-At forstå hvordan gæring forgår i gær.
-At forstå hvordan enzymer virker.
-At forstå hvordan forskellige faktorer påvirker gæringsprocessen
-At forstå hvad kulhydrater er.
-At forstå hvordan eukaryote celler er opbygget.
-At kunne perspektivere viden fra projektet til omverden og dagligdag, f.eks. industriel anvendelse af gær.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs faneblad L1 - biologi i NV-klassenotesbogen
-
Gå ind i klassenotesbogen-indholdsbibliotek-introduktion-kemi. Her skal I læse følgende opslag: L1: kemi og sanserne L1: Bindinger med ikke metaller. Det er en læse-lektie, så I skal kun læse ikke løse opgaver.
-
Læs opslaget
-
Læs:
-
NV kemi. Vi samler op på kemi inden vi laver øvelser torsdag den 28. august og mandag den 1. september
-
Øvelser kemi/biotek øvelser. Vi starter i lokale 35.
-
image.png
-
Vi mødes i lokale 23 ved modulets start
-
I bedes læse vedlagte dokument
-
Medbring resultaterne/ billederne fra biotekforsøgene og kemi forsøgene, I skal lave rapport over forsøgene.
-
Vi skal arbejde med Lyd i dag, så I bedes læse medsendte dokument
-
Teori om lyd .docx
-
Opstart projekt, og I skal læse indholdet i filen:
-
I skal lave forsøg med at bestemme lydens fart,
-
Læs godt på vejledningen inden modulet. Det skal gå rimeligt hurtigt med at få sat forsøgene i gang, derfor er det vigtigt, at I får læst godt på vejledningen inden I møder
-
Opsamling på gæringsforsøg og læs opslagene om "kulhydrat" og om "enzymer" i OneNote under fanen "projekt-gæring"
-
Vi mødes i lokale 38
-
Find vildgær.docx
-
Besøg af brobyggere - Rama og Tuana
-
I skal læse afsnit: 3.6, 3.6.1 og 3.6.2 i den vedhæftede fil. Materialet hører til NV projektet.
-
Jeg er syg, så I skal arbejde selv med eksamensforberedelsen. Få styr på den teori og det materiale, som I vil have med til jeres eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Kemi i NV
Indhold
Notesbogens sider under kemi:
• Bindinger mellem ikke-metaller
• Phet: Byg et molekyle
• Eksperiment: Polære og ikke-polære stoffer
• Elektronegativitet
• Opgaver: Elektronegativitet
• Opgaver: Polært eller upolært molekyle
• Ekstra: Videoer om polære molekyler
• Test din viden om laboratoriepraksis og udstyr
• Eksperiment: Blandbarhed
• Eksperiment: Chili-smagning
• Ekstra: Magisk sand og opløsningsmidler
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Særlige fokuspunkter
• Bohrs atommodel og ikke-metallerne H, C, O og N.
• Ædelgasreglen og kovalente bindinger.
• Antal bindinger for atomerne H, C, O og N, herunder dobbelt og trippelbindinger.
• Brug af modelbegrebet i kemi - herunder molekylemodeller.
• At få kendskab til elektronegativitetsbegrebet på baggrund af teori og eksperimentelt arbejde
• Polære bindinger og polære molekyler. Polariteten af de almindelige opløsningsmidler.
• At forstå sammenhængen mellem polaritet og blandbarhed/opløselighed.
• At forstå kobling mellem observationer (f.eks. farver) og den bagvedliggende teori.
• Laboratoriearbejde - planlægning, regler og sikkerhed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs faneblad L1 - biologi i NV-klassenotesbogen
-
Gå ind i klassenotesbogen-indholdsbibliotek-introduktion-kemi. Her skal I læse følgende opslag: L1: kemi og sanserne L1: Bindinger med ikke metaller. Det er en læse-lektie, så I skal kun læse ikke løse opgaver.
-
Læs opslaget
-
Læs:
-
NV kemi. Vi samler op på kemi inden vi laver øvelser torsdag den 28. august og mandag den 1. september
-
Øvelser kemi/biotek øvelser. Vi starter i lokale 35.
-
image.png
-
Vi mødes i lokale 23 ved modulets start
-
I bedes læse vedlagte dokument
-
Medbring resultaterne/ billederne fra biotekforsøgene og kemi forsøgene, I skal lave rapport over forsøgene.
-
Vi skal arbejde med Lyd i dag, så I bedes læse medsendte dokument
-
Teori om lyd .docx
-
Opstart projekt, og I skal læse indholdet i filen:
-
I skal lave forsøg med at bestemme lydens fart,
-
Læs godt på vejledningen inden modulet. Det skal gå rimeligt hurtigt med at få sat forsøgene i gang, derfor er det vigtigt, at I får læst godt på vejledningen inden I møder
-
Opsamling på gæringsforsøg og læs opslagene om "kulhydrat" og om "enzymer" i OneNote under fanen "projekt-gæring"
-
Vi mødes i lokale 38
-
Find vildgær.docx
-
Besøg af brobyggere - Rama og Tuana
-
I skal læse afsnit: 3.6, 3.6.1 og 3.6.2 i den vedhæftede fil. Materialet hører til NV projektet.
-
Jeg er syg, så I skal arbejde selv med eksamensforberedelsen. Få styr på den teori og det materiale, som I vil have med til jeres eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Fysik i NV
Indhold
Fysik fagligt stof
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Lydmåling
• Teori om lyd og lys
• Undersøgelse af stemmegafler
• Lydmåling på boom whackers
• Undersøgelse af afstandskvadratloven
Notesbogens sider under introduktion:
• Repræsentationsformer (1 side)
• Dataopsamling, inkl. 4 siders vejledning (Word)
• Kvalitative og kvantitative data
• Journalskrivning
• Perspektivering
• Modeller med fokus på kvantitative modeller
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs faneblad L1 - biologi i NV-klassenotesbogen
-
Gå ind i klassenotesbogen-indholdsbibliotek-introduktion-kemi. Her skal I læse følgende opslag: L1: kemi og sanserne L1: Bindinger med ikke metaller. Det er en læse-lektie, så I skal kun læse ikke løse opgaver.
-
Læs opslaget
-
Læs:
-
NV kemi. Vi samler op på kemi inden vi laver øvelser torsdag den 28. august og mandag den 1. september
-
Øvelser kemi/biotek øvelser. Vi starter i lokale 35.
-
image.png
-
Vi mødes i lokale 23 ved modulets start
-
I bedes læse vedlagte dokument
-
Medbring resultaterne/ billederne fra biotekforsøgene og kemi forsøgene, I skal lave rapport over forsøgene.
-
Vi skal arbejde med Lyd i dag, så I bedes læse medsendte dokument
-
Teori om lyd .docx
-
Opstart projekt, og I skal læse indholdet i filen:
-
I skal lave forsøg med at bestemme lydens fart,
-
Læs godt på vejledningen inden modulet. Det skal gå rimeligt hurtigt med at få sat forsøgene i gang, derfor er det vigtigt, at I får læst godt på vejledningen inden I møder
-
Opsamling på gæringsforsøg og læs opslagene om "kulhydrat" og om "enzymer" i OneNote under fanen "projekt-gæring"
-
Vi mødes i lokale 38
-
Find vildgær.docx
-
Besøg af brobyggere - Rama og Tuana
-
I skal læse afsnit: 3.6, 3.6.1 og 3.6.2 i den vedhæftede fil. Materialet hører til NV projektet.
-
Jeg er syg, så I skal arbejde selv med eksamensforberedelsen. Få styr på den teori og det materiale, som I vil have med til jeres eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Påvisning af carbohydrater - mikroskala
• Quizzer: Kemi og bioketnologi
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af carbohydrater og Fremstilling af lactosefri mælk.
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Reaktionsskema for fotosyntesen med fokus på modeller, brydning og dannelse af bindinger og afstemning
• At forstå sammenhængen mellem solens lysenergi, planternes fotosyntese og organismers respiration
• Begrebet "en test for ...": Positiv test, negativ test. Kobling mellem iagttagelser og konklusion.
• At forstå hvordan man vha. kvalitative tests kan påvise carbohydrater
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Quizzer, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs faneblad L1 - biologi i NV-klassenotesbogen
-
Gå ind i klassenotesbogen-indholdsbibliotek-introduktion-kemi. Her skal I læse følgende opslag: L1: kemi og sanserne L1: Bindinger med ikke metaller. Det er en læse-lektie, så I skal kun læse ikke løse opgaver.
-
Læs opslaget
-
Læs:
-
NV kemi. Vi samler op på kemi inden vi laver øvelser torsdag den 28. august og mandag den 1. september
-
Øvelser kemi/biotek øvelser. Vi starter i lokale 35.
-
image.png
-
Vi mødes i lokale 23 ved modulets start
-
I bedes læse vedlagte dokument
-
Medbring resultaterne/ billederne fra biotekforsøgene og kemi forsøgene, I skal lave rapport over forsøgene.
-
Vi skal arbejde med Lyd i dag, så I bedes læse medsendte dokument
-
Teori om lyd .docx
-
Opstart projekt, og I skal læse indholdet i filen:
-
I skal lave forsøg med at bestemme lydens fart,
-
Læs godt på vejledningen inden modulet. Det skal gå rimeligt hurtigt med at få sat forsøgene i gang, derfor er det vigtigt, at I får læst godt på vejledningen inden I møder
-
Opsamling på gæringsforsøg og læs opslagene om "kulhydrat" og om "enzymer" i OneNote under fanen "projekt-gæring"
-
Vi mødes i lokale 38
-
Find vildgær.docx
-
Besøg af brobyggere - Rama og Tuana
-
I skal læse afsnit: 3.6, 3.6.1 og 3.6.2 i den vedhæftede fil. Materialet hører til NV projektet.
-
Jeg er syg, så I skal arbejde selv med eksamensforberedelsen. Få styr på den teori og det materiale, som I vil have med til jeres eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906170",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906170",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906170"
}