Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g11 nv (1g11 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
2
|
Bioteknologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under bioteknologi:
• Carbohydrater (kulhydrater)
• Eksperiment: Påvisning af carbohydrater - mikroskala
• Quizzer: Kemi og bioketnologi
• Lactoseintolerance.
• Eksperiment: Fremstilling af lactosefri mælk
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af carbohydrater og Fremstilling af lactosefri mælk.
Der er supplerende materiale til projekt om lys: Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note. Herunder øvelsesvejledninger "Fotosyntese og respiration" og "Undersøgelse af fotopigmenters absorptionsspektra"
Særlige fokuspunkter
• Opbygningen af carbohydrater, forskellige carbohydrater og deres naturlige forekomst.
• Reaktionsskema for fotosyntesen med fokus på modeller, brydning og dannelse af bindinger og afstemning
• At forstå sammenhængen mellem solens lysenergi, planternes fotosyntese og organismers respiration
• Begrebet "en test for ...": Positiv test, negativ test. Kobling mellem iagttagelser og konklusion.
• At forstå hvordan man vha. kvalitative tests kan påvise carbohydrater
• At forstå den overordnende sammenhæng mellem DNA og protein
• At få kendskab til enzymers funktion med fokus på lactase
• At få kendskab til genetiske årsager til lactoseintolerance samt årsag til de fysiologiske gener ved lactoseintolerance
• At kunne producere lactosefrimælk i laboratoriet.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Quizzer, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Fysik i NV
Indhold
Fysik fagligt stof
• Dataopsamling ved opvarmning af vand
• Lydmåling
• Teori om lyd og lys
• Undersøgelse af stemmegafler
• Lydmåling på boom whackers
• Undersøgelse af afstandskvadratloven
Notesbogens sider under introduktion:
• Repræsentationsformer (1 side)
• Dataopsamling, inkl. 4 siders vejledning (Word)
• Kvalitative og kvantitative data
• Journalskrivning
• Perspektivering
• Modeller med fokus på kvantitative modeller
Omfang
ca. 10 sider, se ovenfor
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Biologi i NV
Indhold
Notesbogens sider under biologi:
• Hvordan smager man?
• Chili
• Smagsfysiologi
Omfang
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 6 sider i en lærebog.
Herudover kommer øvelsesvejledninger til Påvisning af smagsløg, Tæthed af smagsløg og Test af grundsmagene surt, sødt og bittert.
Der er supplerende materiale til projekt om lys: Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note. Herunder øvelsesvejledninger "Fotosyntese og respiration" og "Undersøgelse af fotopigmenters absorptionsspektra"
Særlige fokuspunkter
- At forstå smagsløgenes opbygning og placering.
- At forstå smagsløgenes funktion.
- At forstå grundsmagene surt, salt, sødt, bittert og umami.
- At forstå forskellen mellem smag og opfattelse af smag/aroma.
- At forstå sansernes sammenspil i opfattelsen af smag.
Særlige fokuspunkter med relation til projekt om gæring
-At forstå hvordan gæring forgår i gær.
-At forstå hvordan enzymer virker.
-At forstå hvordan forskellige faktorer påvirker gæringsprocessen
-At forstå hvad kulhydrater er.
-At forstå hvordan eukaryote celler er opbygget.
-At kunne perspektivere viden fra projektet til omverden og dagligdag, f.eks. industriel anvendelse af gær.
-At kunne gennemføre selvstændige elevforsøg og forklare forsøgenes resultater med inddragelse af biologisk viden.
-At kunne forklare naturvidenskabelig arbejdsmetoder.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, Par- og gruppearbejde, Laboratoriearbejde, Arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Kemi i NV
Indhold og fokuspunkter
- Bohrs Atommodel
- Ædelgasreglen
- Kovalente bindinger mellem atomer (molekyldannelse)
- Elektronrpikformler og strukturformler
- Polære og upolære grupper
- Eksperiment med krydderier (blandbarhed med vand eller rapsolie)
- Eksperiment med blandbarhed mellem vand og 1-oler
Det læste stof er vedhæftet modulerne i One Note.
Samlet set er der læst hvad der svarer til ca. 10 sider i en lærebog.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906171",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906171",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906171"
}