Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g08 En (1g08 en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Titel
Sustainability
Indhold
Fra M. Grønvold & H. Ohland-Andersen, Footprints, Gyldendal 2017:
Vocabulary and wordclasses p. 81
The UN Goals + questions p. 84
“The Larder” (short story) pp. 90-94
Pre-reading to “Carbon Footprints” pp. 99-100
“What’s the carbon print of..a pint of beer” (article) pp. 107-108
“One World Down the Drain” (poem) pp. 110-112
Adam McKay, dir. “Don’t Look Up” (film), 2021.
Leonardo DiCaprio, “2014 Address to the UN Climate Summit”
Omfang
24 sider
Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk arbejdes med emnet ’sustainability’, som er et emne med globalt sigte. Her skal eleverne opnå viden om FN’s verdensmål samt få forskellige perspektiver på problemstillingerne. Eleverne introduceres til læsning af/arbejdet med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction), og desuden introduceres de til arbejde med film. Fokus i grammatik er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus på disse grammatiske emner samt at få en fornemmelse for forskellen på skriftsprog og talesprog.
Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde samt kreative arbejdsformer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk: Læg mobilen i kassen, inden du sætter dig. Sæt dig i din makkerskabsgruppe. Hvis du ikke kan huske den, kommer oversigten her:
-
HOMEWORK: Google for 15 minutes to find as much information as you can on the concept of ‘sustainability’ and the UN Sustainable Development Goals. Write down three important statements on a piece of paper, and bring them to class!
-
Øv jer massivt i gloserne i dette Quizlet-sæt: https://quizlet.com/dk/1066715947/sustainabilty-flash-cards/? Quizletnew OBS: Du skal oprette en bruger for at det virker (det er gratis, og du kan bare bruge din skolemail). Måske er der en lille ordtes
-
BONUSINFO: Hvis du laver lektien, vil du få et større ordforråd, dit engelsk vil blive mere lækkert, du bliver klogere. OG lykkeligere!
-
Hej 1g08. Der er meget få, men ret vigtige lektier til i dag. I skal tjekke disse flashcards ud: Sustainable Development Goals Første skal I flippe dem igennem (=study), og så skal I prøve at teste jer (practice). MEDBRING mappe OG Fejlstøvsugeren (d
-
Vælg et af disse udsagn, som du er enig i. Skriv nogle linjer (på engelsk) om, hvorfor:
-
Husk at medbringe mappe!
-
Medbring engelskmappen og novellen "The Larder"
-
Answer the questions about "The Larder" that you started answering on Sep 1 (in the fourth module). You should have the questions on paper (except for Sif)
-
Medbring Fejlstøvsugeren
-
Jeg regner med, at I sidder i makkerskabsgrupper og har afleveret jeres telefoner, når timen starter. Jeg regner også med at se jer alle sammen. I hvert fald flere end 18 elever.
-
ORDSTILLING IGEN.docx
-
Læs teksten: "What is a Carbon Footprint" af Mike Berners-Lee and Duncan Clark. Du skulle meget gerne have sat den ind i din mappe sammen med arbejdsarket. Efter du har læst hvert afsnit (paragraph) skal du udfylde skemaet i den sidste opgave på arke
-
Husk: Sæt jer i makkersskabsgrupper; vær klar fra timens start; læg jeres mobiler i kasserne.
-
WORDWALL
-
What's the Carbon Footprint of ... .docx
-
I har ingen lektier, men I skal medbringe mapper m. materiale SAMT FEJLSTØVSUGEREN!!!
-
Afsnit
-
I skal læse reglerne om kongruens i de orange kasser i Fejlstøvsugeren (den grønne grammatikbog) på s. 19-20 godt igennem. Der quizzes i timen! Afsnit
-
Microsoft Forms
-
Hej 1g08. Vi skal se filmen færdig, så I skal sidde på jeres pladser, i jeres makkerskabsgrupper, kl. 11:55 SHARP. Telefonen er selvfølgelig afleveret, og I er klar til at skrive videre på jeres noter. Hep hep!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
OVERSÆTTELSESOPGAVE
|
06-10-2025
|
|
Paragraphs
|
20-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906190",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906190",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906190"
}