|
Titel
1
|
Matematik i grundforløbet
Indhold
Variabelsammenhænge:
– Kategoriske og numeriske variable
– Afhængig og uafhængig variabel
Matematiske repræsentationsformer:
– Graf, formel, tabel, sprog
– Oversættelse mellem repræsentationsformer
Lineær sammenhæng:
– Repræsentationsformer for lineær sammenhæng
– Løsning af 1. gradsligninger
– Skæringspunkt mellem linjer
– Eksakt og grafisk løsning af ligninger
– Ligning for lineær sammenhæng: y = ax + b, betydning af a og b
– Vækstegenskab
– Udledning og anvendelse af formel til bestemmelse af a og b
– Lineær regression
Funktionsbegrebet:
– Funktionsværdi og regneforskrift
– Repræsentationsformer for funktioner
– Definitions- og værdimængde
Stykkevis lineære funktioner, gaffelforskrift
Ligefrem proportionalitet
Den matematiske modelleringscyklus:
– Modellering med lineære funktioner herunder inddragelse af empiri fra NV
– Vurdering af model, forklaringsgrad, residualplot, tilfældig og systematisk afvigelse, målefejl
Deskriptiv Statistik:
– Statistiske repræsentationer og deskriptorer for grupperede- og ikke-grupperede observationer (uden beregning af varians og spredning)
– Populationer og stikprøver
Procentregning
Flerfagligt forløb med samfundsfag og idræt - ”Krop, sundhed og motion”.
Litteratur
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 1-10.1 + 10.3-10.4
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0
Supplerende materiale og diverse øvelser findes i OneNote klassenotesbogen.
CAS
Nspire er anvendt.
Som minimum skal eleverne i de første uger have installeret programmet og købt licens, kunne gemme som pdf, kunne løse en ligning, definere en funktion, tegne grafen, arbejde med stykkevis lineære funktioner, kunne bestemme skæringspunkt mellem linjer, udføre regression og residualplot.
Omfang
86 sider
Særlige fokuspunkter
Forståelse af hvorledes de 4 matematiske repræsentationsformer for variabelsammenhænge, på hver sin måde, kan beskrive den samme problemstilling.
Væsentlige arbejdsformer
Par- og gruppearbejde, tavleundervisning, inddragelse af IT som hjælpemiddel, træning af 1. delprøve med papir og blyant, quizzer og puslespil.
|