Holdet 1g05 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025g05 sa (1g05 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Indhold:
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:  
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder  
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.

Faglige mål:(samfundsfag c, stx)
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre  
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme  
• politiske deltagelsesmuligheder.

Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.

Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund  
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.

Metode:
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.

Materiale::
Brøndum, P. og T. B. Hansen (2017). Luk samfundet op! 3. udgave. Columbus. (s. 89-118 og s. 174-177)

Supplerende materiale:
- Diverse statistik fra klassesamfund.dk
- Rapport "Det er blevet sværere at klatre op ad indkomststigen fra bunden" (d. 17. juli 2020), figur 1
- Rapport "Sprækkerne i det danske samfund vokser sig stadig større" (d. 20. januar 2021), figur 2.1
- Artikel: "Marcus Rubin: Mine børns musiktimer har læst mig en vigtig lektie om social og kulturel arv", Politiken (18. juni 2021)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og projektarbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer