Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g05 sa (1g05 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Indhold:
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.
Faglige mål:(samfundsfag c, stx)
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder.
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.
Metode:
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.
Materiale::
Brøndum, P. og T. B. Hansen (2017). Luk samfundet op! 3. udgave. Columbus. (s. 89-118 og s. 174-177)
Supplerende materiale:
- Diverse statistik fra klassesamfund.dk
- Rapport "Det er blevet sværere at klatre op ad indkomststigen fra bunden" (d. 17. juli 2020), figur 1
- Rapport "Sprækkerne i det danske samfund vokser sig stadig større" (d. 20. januar 2021), figur 2.1
- Artikel: "Marcus Rubin: Mine børns musiktimer har læst mig en vigtig lektie om social og kulturel arv", Politiken (18. juni 2021)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og projektarbejde,
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op. Columbus 3. udg. Læs s. 89-93. Skriv noter til disse spørgsmål (bare en linje eller to til hver)
-
Lav et kvalitativt interview på 5-10 minutter med familie som er ældre end dig. Gerne forældre eller bedsteforældre (eller lignede). Du skal stille dem et spørgsmål, som får dem til at fortælle dig noget om, hvordan deres forventninger til livet var,
-
Læs s. 93-98 i bogen Luk Samfundet Op!
-
Observationsøvelse: Opsummering af livsformer, livsstile og habitus
-
Luk samfundet op. (ommærkning 2021 grøn 3. udg.), Columbus; sider: 98-104
-
Spørgsmål til teksten, som kan hjælpe jer med at tage noter:
-
Læs s. 104-107 i "Luk samfundet op!"
-
Læs s.174-177 i Luk samfundet op. Columbus 3 udg. (Læs kun indtil afsnit 8.2)
-
Læs s. 108-115 i "Luk samfundet op!".
-
Læs s. 115-118 i Luk samfundet op.
-
Ingen lektier
-
Læs denne artikel Stigende fødevarepriser sender danskere i kø til overskudsmad Overvej hjemmefra hvilken holdning jeres parti kan have til de stigende fødevarepriser, og hvad jeres parti evt. vil gøre ved det. Når I mødes i timen, skal I finde frem
-
I skal hjemme lave 2 forskellige kvalitative interview med henholdsvis én ung og en voksen person. Interviewet skal undersøge personens i forhold til kropsidealer, sundhed, træning og motion. Dvs. tal minimum 10 minutter med personen omkring de opfat
-
Se lektier til matematikmodulet som ligger samtidig.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906209",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906209",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906209"
}