Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g07 sa (1g07 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Titel
Det gode liv
Indhold
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder.
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.
31 normalsider læst i https://luksamfundetop.dk/
Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906211",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906211",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906211"
}