Holdet 1g03 bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 20251g03 bk (1g03 bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2 Farverkontraster og ekspression
Titel 2 3 Det kønnede blik
Titel 3 4 Intro til rumkontraster og realisme
Titel 4 1 Intro til billedkunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2 Farverkontraster og ekspression

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der arbejdes - i et samspil imellem teori og praksis - med at opøve ’blik for’ og ’sprog til’ at beskrive’ anvendelsen af former og farver i  2D-værker. Den ekspressive tradition og gengivelsesstrategi er valgt på grund af dens tydeliggørelse gennem forskellige former for overdrivelse. Traditionen følges fra 1900-tallet og frem til samtidskunsten. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Linjetyper, baseret på grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp. 29-30 (linjen)
• Længere Word-dok. om farvelære ud fra Ittens farvesystem v. - bl.a. med fokus på de forskellige kontraster - lærer (evt. suppleret med afsnittet om farve fra grundbogen pp. 36-40)
• Oversigter: Farvecirklen, farveskalaer og farvekontraster v. lærer
• Kunsthistorie: skrift om ekspressionisme v. lærer, Word-dok + sammenligning med nutidigt værk
• Evt.: Kort om portrætgenren med relevante fagudtryk v. lærer (hvis det ekspressive elevarbejde er i portrætgenren)
• En kontrast-stil til ekspressionismen er realismen, v. lærer
• Elevernes egne noter til/bearbejdning af læselektierne

Analyse og fortolkning
• Elevanalyse – om farver og farvevirkninger i selvvalgt (professionelt) værk, f.eks. det fra opstartsanalysen u. 1. forløb
• Professionelt ekspressivt værk til kort fællesanalyse med fokus på farver og farvevirkninger f.eks. et selvportræt af Emil Nolde i akvarel
• Elevanalyse – analyse og fortolkning af eget ekspressive elevarbejde

Praksis
• En øvelse i stemningssymbolik med farver og streger f.eks. ved at give streger og farver til forskellige følelser/abstrakte begreber
• Eget ekspressivt elevarbejde
• Evt. en fokuseret farveblandingsøvelse

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Ekspressiv stil
• Farver i teori og praksis med fokus på farvens og stregens stemningsskabende effekt
• Formalanalyse + betydningsanalyse (knyttet tæt til formalanalysen)

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelle, små farve- og/eller streg-øvelser
• Lidt større individuelt, eksperimentelt arbejde med at lave et ekspressivt værk + skriftlig refleksion
• Klassedialog
• Individuelt porteføljearbejde med praktiske opgaver og teoretisk viden

Samlet omfang
• 12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,50 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3 Det kønnede blik

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der arbejdes i dette forløb direkte i forlængelse af den sansebaserede stemningssymbolik fra farveforløbet, men denne gang med inddragelse af moderne og samtidige værkgenrer som installation og performance. Særligt lægges der vægt på installationsgenren, som eleverne også selv gruppevis skal prøve kræfter med i praksis ved at udarbejde en mini-installation. Kunsthistorisk introduceres der til tendenser i samtidskunsten – herunder dens aktivistiske ben– og det sker ud fra det tidstypiske tema og den tidstypiske problemstilling om ’Det kønnede blik’, som kobler sig på globale problemstillinger omkring køn, repræsentation, magt og ligestilling


Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Artikel: Hvad er et kønnet blik - det mandlige blik, det kvindelige blik og queer-blikket, v. lærer
• Artikel: Kunsthistorie-intro til samtidskunsten, v. lærer
• Bek, Jesper m.fl., 2009,”For øjeblikket”, L&R Uddannelse, s. 35-36 ’om installation’ og s. 32-34 i uddrag ’om performancegenren’ + opsamlende klassenoter til begge genrer
• Artikel: Hvad er en readymade, v. lærer
• Elevernes egne noter til/bearbejdning af læselektierne

Analyse og fortolkning
• Analyse- og fortolkningsspørgsmål til installationsanalyse + en installationsanalyse
• Artikel: Eske Kath om totalinstallation på Trapholt i 2019, Trapholt Kunstmuseums YouTube-kanal, et eksempel på en totalinstallation
• Artikel: Den lille havfrue med forskelligt blik til fællesanalyse, v. lærer
• Afbrudt trekant (Disrupted Triangle) - Lilibeth Cuenca Rasmussen, 2022, performanceværk med et kønnet tema
• Noah Umur Kanber, "Det ufuldendte arbejde", performanceværk (2024) med et kønnet tema


Praksis
• En totalinstallation i mini-format med professionelle 2D-værker og selvfundne readymades (løst gruppevist) + grundig fotodokumentation

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Introduktion til centrale træk v. samtidskunsten – herunder aktivismen (kunsthistorie)
• Installationsværk-genren
• Introduktion til performanceværkgenren
• Tematisk arbejde med ’Det kønnede blik’ – viden om et visuelt fænomens historiske, kulturelle og menneskelige betydning
• Formalanalyse + betydningsanalyse ud fra sansebaseret stemningssymbolik
• Global problemstilling omkring køn, magt, repræsentation og ligestilling

Væsentligste arbejdsformer:
• Klassedialog
• Gruppearbejde både teoretisk og praktisk
• Individuelt porteføljearbejde

Samlet omfang
• 12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 4 Intro til rumkontraster og realisme

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Som kontrast-stil-tendens til den ekspressive måde at arbejde på i 2D-værker introduceres der praktisk og teoretisk til enkelte af realismens virkemidler, med hvilke der skabes indtryk af 3D-virkning på en ellers 2D-billedflade. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, 30-33 (’lys og skygge’)
• Lærerudarbejdede materialer omkring brugen af lys, skygge, overlap og volumen/3D-virkning
• Elevernes egne noter til og fra timerne

Analyse og fortolkning
• Kontrast-stil til bl.a. ekspressionismen: Genbesøg siden om kontraststil til ekspressionismen u. det ekspressive forløb og sammenlign et ekspressivt og et realistisk værk med ’samme’ emne/motiv f.eks. et portræt af henholdsvis Ernst Ludwig Kirchner og Kasper Eistrup

Praksis
• Tonetegnings-øvelse i begyndende rumlig gengivelse med tegneblyant f.eks. af en kugle (volumen v. lys, skygge og overlap)

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Realisme (over for ekspressionisme som kontrasterende stil)
• Billedanalyse og fortolkning
• At kommunikere med rumlige virkemidler, opstart

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelle tegneøvelser
• Klassedialog
• Individuelt porteføljearbejde praktisk såvel som teoretisk

Samlet omfang
• 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1 Intro til billedkunst

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der gives en kort introduktion til billedkunstfagets indhold i gymnasiet, og til arbejdet med at forholde sig videnskabelig-analytisk til andres og egne kunstarbejder. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• WordDok v. lærer: Mål og evaluering for billedkunst C - herunder kort orientering om eksamen
• Eksempel på eksamensspørgsmål

Analyse og fortolkning
• Om forskellen på løs samtale og kunstfaglig samtale – oversigt v. lærer
• Hvad skal vi med kunsten? PPt m. få udvalgte værker på tværs af kunstens historie - som introduktion til analytisk tilgang til billedkunsten, v. lærer
• Video om kunstens formål af Alain de Botton:
https://www.theguardian.com/artanddesign/video/2014/sep/10/what-is-art-for-alain-de-botton-guide-video
• Opstartsanalyse/kunstoplevelse v. elev

Praksis
• (Billedkunstporteføljer - store mapper)

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Påbegyndt kunstoplevelse og analytisk tilgang - forskellig fra personlig smagsdom
• Kunst til forskellig tid/på tværs af kunstens historie

Væsentligste arbejdsformer:
• Opstart af den individuelle og personlige portefølje (mapper - fysiske/virtuelle)
• Klassedialog

Samlet omfang
• 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer