Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
20251g09 me (1g09 me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Titel
Introduktion til filmsprogets terminologi og pilotfilm
Indhold
Indledende indføring i filmsproget og dramaturgi. Understøttes af relevante filmiske citater og praktiske øvelser, herunder arbejdet med pilotfilm.
MATERIALER:
Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (red): Levende billeder s. 12-46
CITATER:
Stranger Things. Netflix
The Shining. Stanley Kubrick
Sin City. Frank Miller
Cut-edge om montageklipning og kontinuitetsklipning
Den eneste ene. Susanne Bier
Friends. NBC
The Grudge. Takashi Shimizu
Saving Private Ryan. Steven Spielberg
Nordkraft. Ole Christian Madsen
Breaking Bad. AMC
Mickey Mouse. Disney
The Graduate. Mike Nichols
Ondskabens øjne. Jonathan Demme
Paperman. Disney
PRAKTISKE ØVELSER:
Copycat-øvelse af æggepusterscenen fra Blinkende lygter.
Pilotfilm. Eleverne arbejder i ca. 4 moduler på at lave en selvstændig produktion i grupper. Opgaven lyder på at de skal lade sig kraftigt inspirere af ”Paperman” i forhold til aktaktmodel, berettermodet, og til at få etableret en hovedperson.
Omfang
34 sider
Særlige fokuspunkter
Fokus på at indføre eleverne i filmsproget.
Væsentlige arbejdsformer
Klasse/tavleundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Projektarbejde i forbindelse med produktioner
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vel mødt til mediefag! I dag skal I have bøger, og I skal ud og lave en lille film. I har ikke lektier for, men I skal medbringe jeres telefon, de vi skal filme med den.
-
Du skal læse s 12-21 + 26-29 (første kolonne) i jeres nye bog "Levende Billeder". Du skal læse lektien således, at du kan forklare din mor/far/klassekammerat hvad begreberne beskæringer, perspektiver, komposition, og kamerabevægelse dækker over. Brug
-
Læs om "Klipning", Levende Billeder s. 29 (fra nederst første kolonne) til 33 (første kolonne midt). Du skal overordnet set kunne FORKLARE FORSKELLEN PÅ kontinuitetsklipning og montageklipning. Alle de andre begreber (dem som står med FED i teksten)
-
I skal læse om Lys & farve + om Lyd. Læs derfor Levende Billeder s 22-25 + s. 34 (anden kolonne) til 36. Husk at alle de ord, som står med fed i teksten, er vigtige begreber, som I skal kunne.
-
Vi skal arbejde med Dramaturgi. Læs derfor Levende Billeder, s 37-46 første kolonne (til og med berettermodellen)
-
Ingen lektier! Vi starter modulet med at repetere begreber fra sidst, samt introducere et par nye begreber. Herefter går vi i gang med at lave film! Dog bliver det kun planlægningsfasen vi når i dette mod
-
I modulet skal I arbejde med pre-produktion, dvs. at grupperne arbejder videre på historien. Tegn et storyboard hvor (næsten) alle indstillinger indgår. (I bestemmer selv, om I har lektier for til dette modul)
-
I modulet skal I arbejde videre med jeres film. Ingen lektier.
-
I skal bruge dette modul på at filme jeres film. Hvis ikke I når det hele i dag, må I filme færdigt på et andet tidspunkt.
-
I skal bruge modulet på at redigere jeres film. Hvis I ikke bliver færdige i dag, må I redigere færdigt hjemme.
-
Jeres film skal være færdig til dette modul.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906243",
"T": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906243",
"H": "/lectio/2590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75831906243"
}