Holdet G1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Morsø Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Olivier Cointe
Hold 2025 nv/G1 (G1 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 CSI
Titel 2 Mad til hele verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 CSI

Vi arbejder med arbejdsmetoder i forbindelse med opklaring af mord, herunder den naturvidenskabelige arbejdsmetode.

EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
Lydens hastighed - i laboratorie (Fysik)
På sporet af gerningsmanden - DNA-analyse (Biologi)
Opskriften på et hindbær (Biologi)
Giftstoffer i vand (Kemi)

TEORI:
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode
Typer af naturvidenskabelige forsøg (observation/iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelser)
Hypotesedannelse
Typer af data (kvalitative, kvantitative og ordnede data)
Tabeller og databehandling i excel

EVALUERING:
Midtvejsevaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mad til hele verden

I forløbet arbejder biologi, fysisk og kemi med problemformuleringen:

Hvordan kan vi sikre en tilstrækkelig og bæredygtig fødevareproduktion af sunde fødevarer til hele jordens befolkning i dag – og i 2050? 

Problemstillinger i biologi:
- Hvad er sund kost, og hvilke næringsstoffer har vi brug for?
- Hvordan er kulhydrater, protein og fedt opbygget?
- Hvordan ser fremtidens mad ud, hvis den både skal dække den biologiske organismes behov, men samtidig være klimavenlig og bæredygtig?  

Problemstillinger i fysik:
- Optimering af vækstbelysning for planteproduktionen i drivhus?
- Sammenhængen mellem den modtaget lysstyrke og afstand til lyskilden?
- Hvad sker der med lys, når det ramme en overflade?
-  Hvad består hvidt lys af?
- Hvorfor er de fleste planter grønne?

Problemstillinger i kemi
- Hvad er molekyler?
- Hvordan finder man ud af, hvor meget fedt der er i chips?
- Kan man stole på varedeklarationen?

TEORI:
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode
Typer af naturvidenskabelige forsøg (observation/iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelser)
Hypotesedannelse
Typer af data (kvalitative, kvantitative og ordnede data)
Tabeller og databehandling i excel, herunder tendenslinjer og R2's betydning for variablernes sammenhæng.
Det kontrollerede forsøg herunder afhængig, uafhængig og kontrollerede variabler.

Faglige mål i biologi:
- Fotosyntese og respiration
- De officielle kostråd
- Opbygningen af kulhydrater, proteiner og fedt
- Vigtigheden af kostfibre
- Enzymaktivitetens afhængighed af substratmængde, antal enzymer og temperatur.

Eksperimentelt arbejde i biologi:
- Fotosyntesens afhængighed af lysintensitet
- Enzymaktivitet i gær
- Kostanalyse af McDonald's mad

Faglige mål i fysik:
- Afstandens betydning for den modtaget lysstyrke
- Refleksion og absorption af lyset på en overflade
- Hvidt lys og farver
- Planternes farveafhængige absorbans
- Overfladernes farver
- Tabeller og databehandling i excel, herunder tendenslinjer og R2's betydning for variablernes sammenhæng.

Eksperimentelt arbejde i fysisk
- Afstandskvadratloven
- Lysets refleksion på forskellige overflader
- Planternes farveafhængige absorbans

Faglige mål i kemi:
- Det periodiske system
- Atomets opbygning
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Opbygningen af molkyler - kovalente bindinger

Eksperimentelt arbejde i kemi:
- Fedtindhold i chips
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer